Saanko ylpeänä esitellä, hänen korkeasti kunnioitettu jalosukuisuutensa koko nimeltään Delphinium elatum New Millenium f1-hybr. ´Green Twist´, oma siemenkasvatus ja
nyt ensimmäiset kukat avoinna:
Silmiä hivelee moinen kuninkaallisuus... Kaunista on!
Itse pääsin keräämään kesän ensimmäiset siemenet juuri sinisestä ritarinkannuksesta hetki sitten... Siitä se lähtee...
Suurin osa on kukista on kuihtunut mutta tämä on vielä kauneimmillaan
Voi miten ihanan sininen,tollaista mielstäni mäkin oon istuttanut keväällä ja on nyt nupulla vasta,saas nähdä.
Pikkuruusu, tämä on oikein kauniin sininen. Aikoinani kylvin j-ritarinkannusta sekoituksen siemeniä ja joitakin on ollut tosi ihastuttavia. Tämän ohella valkoinen.
On ne kyllä ihania...! Harmi kun tänä vuonna en saa niitä niin ihailla omalla pihalla, talvella kuoli kolmesta kaksi. Merlinin ja Esterin yksilöt ovat tosi kauniita.
Minä siirsin keväällä ritarinkannukseni, sen ainoan vaaleansinisen, joka talvesta selvisi. Laitoin saunan kunnostettuun penkkiin. Hänkös siitä suuttui ja murjotti. Eilen vilkaisin penkkiin ja hiukan leppynyt oli: kukkavarsi täydessä kukassa mutta vain 20 cm korkeutta. Ehkä hän ensi vuonna suvaitsee kurotella korkeammalle. Onko tämä yleistäkin ritarinkannuksilla siirron jälkeen?
Penkkiin paistaa aamu- ja ilta-aurinko, ja tämänvuoden honkkarin ostotaimet sekä yksi Gallahad-kylvötaimi viihtyvät kyllä hyvin. Kotona olisi vielä 6 valkoisen yksilön siementainta istutusta odottamassa.
Kasvavatko ritarinkannukset penkissä, johon paistaa vasta n. klo 14 tai15 jälkeen? Teillä on kaikilla niin jumalaisen kauniita ritareita, että mun olis ihan pakko saada niitä talonvieruspenkkiin. Siniset ja lilat olisivat minusta aika hienon näköisiä keltaista puutalonseinäämme vasten...
Olenkohan väärässä, mutta muistelen että ritarinkannus olis kalkinkarttaja. Ensimmäiset yksilöt istutin samaan maahatn muiden perennojen kanssa ja muutaman vuoden ne olivatki tosi upeita (liiankin) sitten siirsin ne ns. kohopenkkiin jossa kukoistivat joitakin vuosia. Nyt näyttää olevan edessä taas siirtomuutto. Oletan, että j-ritarinkannukset tykkäävät siitä, että ne siirretään tai jaetaan muutamien vuosien välein. Onko teillä tästä kokemuksia??
Esteri hei. Pyörin aikani netissä etsimässä tietoa onko ritarinkannus kalkinsuosija vai -karttaja. Olipas vaan hankala tieto löytää! Yhden ainoan maininnan löysin siitä, että se olisi kalkinsuosija - mutta sekin oli keskustelusta poimittu, eli ei välttämättä faktaa. Olet varmaan jo tämän keskusteluketjun tutkinut alusta alkaen tietoa etsiessäsi, uskoisin niin. Itse en voi olla muuten avuksi kuin heittämällä tuon löytöni "kalkinsuosiija". Jos oikein maalaisjärkeä voisi siinä asiassa käyttää, niin jos se olisi ehdottomasti joko suosija tai karttaja, luulisi etät niissä kymmenissä lajiesittelyissä joita tutkin olisi asiasta jotain mainittu. Olisiko se sitten sellainen kultainen keskitien kulkija Toivottavasti joku muu osaa auttaa sinua kysymyksesi kanssa.
Nuu, en todellakaan muista lähdettä mistä olen saanut, että ritarinkannukset olisivat kalkinkarttajajia, mutta olen vuosien mittaan muistanut enkä laita kakkia r.kannuksille.
Voiko joju valaista asiaa.....
Minä olen ollut taas siinä uskossa, että ritarinkannus on kalkin suosija, ainakin keväällä mätkäsin tulevalle kasvupaikalle kunnolla kalkkia. Jostain tämän tiedon olen lukenut? Kokemuksella ja varmuudella en osaa sanoa, ensimmäistä kesää kun vasta kasvattelen.
Katsoin nopsasti läpi sekä Alangon Perennat -kirjan että Riikosen Suomalainen Perennakäsikirjan. Molemmat puhuvat syvämultaisesta ja ravinteekkaasti maasta. Kumpikaan ei mainitse suuntaan tai toiseen kalkkia. Nettikierroksella noin kymmenestä maininnasta yksi lähde mainitsee pH 6-6.5. Mm Davesgarden sanoo, ettei tietoa ole - ja heille saa kertoa, kun tietää. Tuntuisi siis se keskitie olevan paras vaihtoehto.
Katsokaa muuten, millaisia tulee tarjolle ensi vuonna:
Villa mussalon sivuilla on hyvä luettelo kalkinsuosijoista ja -karttajista - laitanpa tähänkin sen linkin. En muuten löytänyt sieltä ritarinkannusta, joten neutraali ph lienee sille hyvä.
Tälläisen ritarinkannuksen osasin kasvattaa malvankukan lähettämistä siemenistä. Myöskin valkoisia mustalla keskustalla on kasvanut.
Onnittelut, kyllähän tuossa emonsa näköä on... Kiva kuulla, että onnistuit saamaan valkoisiakin. Odotahan kun se tuosta patvii aikojen saatossa, saat etsiä pitkiä tukikeppejä, jos sukuunsa tulevat kasvuvoimassa...
Sehän on sievä. Ostin reilu kuukausi sitten muka kokovalkean ritarin taimen. Nyt siinä on siniliila kukkavarsi. Sievä sinällään, mutta kun halusin sen kokovalkean. Ens keväänä pitää hankkia siemenet ja kasvattaa ite.
Yllätyin kovasti näiden kasvusta. Olin siinä luulossa, että kukkii vasta toisena kesänä, mutta tekikin jo useamman kukkavarren. Tuossa kuvassa kukinta on jo parhaat päivänsä nähnyt. Joukossa on yksi varsi joka huitelee jo lähempänä puoltatoista metriä. Siinäkin kukkanuppuja, jotka saattavat kyllä jäädä aukeamatta kun tuli näin kylmät ilmat.
Täytyy varmaan hitsata tätä menoa niille ensi kesäksi kunnon tellingit. Kiitokset vielä malvankukalle!
Ritarinkannuksista ja kalkista, kysyin itse asiaa oikein puutarhalta viime keväänä kun en millään löytänyt googlettamalla tai kirjoista tietoa. Puutarhan tädit sanoivat että sillon kun ei missään erikseen mainita niin silloin ei yleensä ole ainakaan kalkinkarttaja. Tuuppasin sitten oman uuden ritarinkannuspuskanikin juurelle vähän tuhkaa.
Merlin, mielettömiä nuo tulevat ritarisi (laittamasi linkki). Onko tulossa kaikkia värejä vai jotain tiettyä?
Höytyvä, tulee tontin nurkkaan pelkkiä ritareita (aina minä valitan, että huusholli on miesvaltainen),
sinisen ja lilan kaikkia mahdollisia sävyjä ja valkoisia reunoillamille.
Hei, onko normaalia että Ritarinkannus kukkii kahdesti? Eli alkukesästä kukkivat ja nyt taas ovat kukassa vuosi sitten syksyllä istuttamani kannukset