Ritarinkannus, Delphinium

Typen puutehan saattaa myös näkyä heikon värisinä lehtinä, mutta minullakin on ritarinkannuksia, jotka olen siemenistä kylvänyt ja niiden lehdet ovat hailakamman vihreät kuin yleensä vihreälehtisillä pruukaa olla.

Luin kyllä hiljattain, että on ritarinkannuksissakin kokoeroja, joku laji kasvaa metriseksi ja joku laji aina paljon korkeammaksi. Minulle on sattunut tuota vähän matalamman sorttista. Kukat sellaiset vaaleanturkoosit.

Olisiko ritarinkannus herkempi typenpuutteelle kuin vaikkapa kesäkullero tai konnanyrtti?

Väristä ei ole tietoa. Naapurilta saatuja kukinnan jälkeen ja hällä oli sininen, vaal.punainen ja valkoinen. Yritän muistaa ensi viikonloppuna ottaa niistä kuvan diagnoosin varmistamiseksi.

Ensiapuna isäntä seisoskelemaan juurelle silloin tällöin?

Tämä se on sydäntäsärkevän kaunis pötkölläänkin. On se ihime ja kumma, ettei meidän kamera toista kunnolla sinisiä sävyjä.

Violettikin aloittaa. Nämä on tänä kesänä ostettu, joten pituutta ei vielä ole sitä puoltatoista / kahta metriä, mutta onneksi kukintavoimaa kuitenkin!

En löytänyt tämän upean kasvin otsikkoa joten tein uuden otsikon. Minun lempiperenoitani ja taas kukkii kauniisti.

Ja tässä vielä sinisenä

Voisko tuo esterin valkea olla pacific ''galahad''? Ostin tänään tuota taimena ja kuukkeloimalla löysin hyvin saman näköisen kukan. Toivottavasti ostamani taimi on sitä mitä lappu sanoo, on niin upea kasvi.

Tämmöisen siemeniä keräsin eilen. Jos joku haluaa, voi laittaa yksäriä. Keväällä kylvettyinä itävät todella hyvin. :-) Vaihdan mielelläni johonkin muuhun kivaan.

Tarviiko jaloritarinkannukset kylmäkäsittelyn itääkseen? kertokaa kokemuksia, netistä kun löytyy kahta eri tietoa.

Ei kai tarvitse, mutta ymmärtääkseni hyötyy siitä ja taimista tulee tukevampia. Näin olen antanut itselleni kertoa.

Minä laiton jaloritarinkannukset ulos hangen alle, kun tosiaan toisaalla sanottiin, että tarvitsee kylmäkäsittelyn, toisaalla taas ei. Hankea on ruukkujen päällä reilu metri, joten jos huhtikuun lopussa saisin ruukut sieltä esille…

kylvin kahta laatua jaloritareita ja molemmat ovat itäneet huoneen lämmössä ilman mitään käsittelyjä.

Esterin valkoinen ja vaaleansininen ovat UPEITA. Tilasin kimppatilauksessa itsekin joitain siemeniä, saa nähdä, mitä niistä tulee! :O)

Kuinka korkeiksi ovat teillä kasvaneet??

esteri, onko sinulla tuosta vaaleansinisestä siemeniä?kieli ulkoa

Tilasin näköjään Seemnemaailman kimppatilauksessa sekoituksen eri sinisiä Aed-kukekannus Volšebnõi fontan segu Delphinium cultorum, vaaleansinisiä valkoisella keskustalla Aed-kukekannus Helesinine pits Delphinium cultorum, valkoisia Aed-kukekannus Hrustalnõi fontan Delphinium cultorum.

Oli muuten halpoja. Tähdikin kimppatilaus, joka sulkeutuu 31.3.??

Harmi vain, että sinisestä seoksestahan ei ota selvää, minkä värisiä kasvaa!! Muuten olisin voinut pari pummata sulle.

annesurfs, jos tuo viesti oli mulle tarkoitettu, niin kiitos ajatuksesta

Hups juu, en muistanut sanoa, että Viherpeipollepa hyvinkin! Jos näistä jotain kasvaa ja siemeniä tulee, niin palataan asiaan joskus…vaikka varmaan saat jo sitä ennen jostain!

Mutta kerron sitten kyllä ylpeänä jos onnistun kasvattamaan, ja mielellään vaihtelen ja laitan vaikka perennasiemenkirjeeseen! Sitten aikanaan ;O)

vielä yömyöhän kysymys: ovatko ritarinkannuksen siemenet ulkona siemenkodissa jo käyttökelvottomia vai vieläkö kannattaa yrittää idättää?

Voi kylvää, mutta onkohan niitä enää tallella, kuitenkin aika monet tuulet, sateet ja linnutkin on voineet ehtiä ensin?