Laitan vielä kuviakin noista nyt kukintansa aloittavista ja mun ainoasta punaisesta jonka todella toivon kukkivan. Se on v.2008 ostettu Ferrari.
Nyt jäin vain kaipaamaan sitä Eurobulbin syvänpunaista Red Pearlia, jonka viime vuonna annoin pois. Ensi vuonna se on pakko sieltä ostaa.
Misty
Appleblossom
Ferrari
Onko nuo Eurobulbin sipulit parempia kuin muut? Meidän prismassa oli Red Pearl:ia ja sipuli oli kokoa 30/32.
Viherlandiassa oli niin isoja kuin pienempiäkin amarylliksen sipuleita, ostin yhden ison, herculeksen, toivottavasti kukkii komeasti.
Kyllä ne Eurobulbilta tilatut sipulit olivat kaikki ihan hyvänkokoisia mutta en minä nyt sanoisi että ne sen kummempia on kuin muutkaan. Lajikkeita siellä oli tietty enemmän mistä valita.
Tuo ensimmäinen kuvissa ainoastaan on Eurobulbilta, keskimmäinen Tokmannilta ja ihan eri rylli kuin koteossa nimi ja kuva ja viimeinen Ferrari on tilaatu joskus Kauppilasta muistaakseni vuonna 2008.
Tuota Red Pearlia mulla ei edes ole kun juuri sen annoin lahjaksi. Minusta se on tosi upea syvänpunaisine suurine kukkineen. Voi kun sen saisin.
Jalomarja Oletpa onnistunut kasvattamaan amarylliksesi lyhyille varsille ja silti komea kukinta. Onnittelut. Tuo ei onnistu minulta kuin kesällä, jos ne nimittäin kukkivat omasta halustaan ulkona. Muuten varret venyvät liikaa vaikka miten vähän (mielestäni) kastelisin. Eihän sitä kastelemattakaan voi olla etteivät nuput kuivetu.
Minäkin tilasin Eurobulbilta Red Pearl’‘in, kun täällä oli yhteistilaus -viime syksynä- ja ottivat minutkin sangen ystävällisesti eteläsuomalaisten kimppaan. Se Red Pearl jäi vain yhden joulun ihmeeksi. Oli niin punalaikku tautinen, että ei jaksanut enää lehtiä kukinnan jälkeen kasvattaa, vaikka oli tosi iso sipuli, hukkaan meni. Muutama viiko sitten luovutin ja nakkasin sen jurovan sipulin pellolle. Närhelle se näkyi sitten pikku pakkasen jälkeen maistuvan. Toivottavasti ei saanut vatsanpuruja poloinen.
Pari viikkoa sitten ostin reissulla sikäläisestä Liiteristä amarylliksen sipulin, kun olivat niin isoja ja suht’’ edullisia. Vain 5e kpl. Sitten kotona tutkiessani huomasin, että sipuli on varsin punalaikkutautinen. Saa nähdä jaksaako toista vanaansa kasvattaa. Kukka oli tietenkin erillainen kuin etiksetissä ollut.
Mainoksessa olleita persikan värisiä en enää hoksannut, ei ainoatakaan jäljellä, kun kiireessä kärryä kilpaa kassalle kinkkasin. Lähes loppu olivat kaikki amaryllikset vaikka edellisenä pnä. vasta olivat myyntiin tulleet. Semmoinen tappaus ja jälleen myös tarina.
Komppaan Bobbieta lyhyiden varsien ihmettelyssä.
Saako Jalomarja sulta vinkkiä että kuinka kummassa kukkavarret saa pysymään noin lyhyinä? Itse minimoin kastelun niin vähiin viime syksynä että kukinta jäi tosi lyhyeksi (kuihtuivat) mutta silti varret oli niin pitkät että kaatuilivat monimutkaisista tukisysteemeistä huolimatta.
Mikä neuvoksi kun en vähempää ainakaan voi kastella? Lisävalo? Joku tietty lannoite? Ravinteethan kai vaan lisää pituuskasvua?
Valo kaiketi se tärkein on.
Hienohelma; tuo Misty teki viime vuonna loput kukkansa ihan sipuliin kiinni. Se kaiketi oli vahinko.
Kyllä minä niitä huputan alussa ja sitten vasta otan sen suojatötterön pois kun nuppuvarsi on n. 10 cm korkea. Sitä ennen en edes kastele ollenkaan.
Lajikkeesta riippuu mikä kasvaa sitä huolimatta korkeaksi. Valoisa paikka on aina eduksi koska pimeässä ne tosiaan kurkottavat valoon ja kasvattavat sitä vartta yli odotusten. Juti varmaan tietää enemmän amarylliksen syvimmästä olemuksesta ja kasvattamisesta.
Olen tätä rylliketjua opiskellut, kun ei millään meinannut selvitä näiden maatiaisten ja bellan erot ja sit tää ritarinkukka on viel erikseen, vaan nytpä olen sitten tästä asiasta viisaampi, kiitos tän pentin.
Tilasin fluwelilta muutaman sipulin, siellä oli tosi ihania kukkasia tyrkyllä ja vaikea oli pitäytyä kohtuudessa. Viisi tulossa joista yksi menee äidille.
Amaryllis belladonna on se ihan aito alkuperäinen Amaryllis. Hippeastrumista on luonnossa yli 50 lajia ja näiden värit vaihtelevat valkoisesta, vaaleanpunaisen ja punaisen kautta oranssiin. Joskus kukat voivat olla myös raidallisia tai terälehdet poimuttuneita. Nykyisin jouluna myytäviä ‘‘amarylliksiä’’ on saatu aikaa risteyttämällä näitä lajeja keskenään…
Amaryllis belladonna kasvaa luonnonvaraisena Kapin niemimaan lounaisosissa. Sipuli tyypillisesti kookas, ruskea, pyöreähkö ja kasvunopeudeltaan hillitty. Kookkaissa purppuraisen/vihreän värisissä n. 50cm korkeissa kukkavanoissa on ryhmänä tuoksuvia, torvimaisia, valkoisia/v.punaisia kukkia. Yhteen kukkavanaan saattaa tulla jopa 12 yksittäistä kukkaa. Yksittäisen kukan koko on pituudeltaan 10cm ja täysin avoimena halkaisija on n. 8cm. Kukan keskeltä työntyy näkyvästi esiin ylöskaartuva emi ja sitä ympäröivät myös varsin näkyvät tummat heteet. Heteet ovat ensin alkuun pinnaltaan kiiltäviä, mutta kypsyessään aukeavat ja paljastavat runsaasti valkoista ja tahmaista siitepölyä. Jokainen kukka pyrkii osoittamaan eniten auringon valoa tarjoavaan ilmansuuntaan! Vaikka useimmiten kuvat ovatkin vaaleanpunaisia löytyy myös valkoisia ja tumman punertavia muotoja.
Hippeastrum rutilum on taas se kaikkien tuntema maatiaisamaryllis!!!
http://www.gardening.eu/plants/Bulbs/Hippeastrum-rutilum/2647/ kertoo tarkemmin maatiaisamarylliksestä englannin kielellä!
Heikki Linnalta tilasin maatiaisamarylliksen, paljon on alkuja 12cm ruukussa, jospa sen saisin kasvamaan. Tuota belladonnaa en edes uskalla havitella, kun vaikuttaa hankalalle kukittaa, kaunis se kyllä olisi.
Hippeastrumit kyllä kukkailee, mutta ei amaryllis belladonna. Nyt se on menossa unten maille talveksi. Nää vuorostaan rupee loistamaan.
Tää on nimetön, ostettu Multasormesta vuosi sitten tiedolla valkoinen kerrottu.
No niin kukkii täälläkin. Misty avasi viisi kukkaa kerralla.
Suurimmat nuput ovat tällaisia (Marilyn)
pienimmät (Afrodite)
Sitten on joukko noiden välistä ja yksi cybister, jossa ei mitään merkkiä
Kun amaryllis tekee ensin lehtiä niin eikös se ole vähän huono enne?
Hollannista tilatut amaryllikset ovat kasvamassa. Joukossa yksi jättikokoinen sipuli!
meritähden ja jutin kuvat noin peräkkäin ovat mielenkiintoista katseltavaa. itse istutan amarylliksen sipulit noiden puoleenväliin; en noin syvälle kuin juti, en noin kiikkerästi kuin meritähti.
ja kaikilla meillä ne kukkivat jouluna kauniisti, eikö vaan.
Jep, kaikki varmasti kukkivat. Ja muotiahan on kasvattaa niitä lasimaljassa niin, ettei multaa ole ollenkaan ja vain juurt ovat vedessä.
Itse olen aiemmin istuttanut sipulit aavistuksen syvempään kuin tänä vuonna (siten, että noin kolmasosa sipulista on mullan yläpuolella), mutta tänä vuonna juuret olivat niin isoja, että ne olisivat menneet aivan ruttuun, jos sipulin olisi istuttanut syvemmälle. Ajattelin muutenkin, että juurille on hyvä jättää enemmän tilaa, sillä eihän sipuli ympärilleen multaa varsinaisesti tarvitse.
Kauniita ovat, mutta miksi en osaa hoidella omaani oikein. Se ei koskaan kuki