Ritarinkukka (amaryllis), Hippeastrum

Jep, eli sitten minäkin laitan vaan tavallista puutarhamultaa purkkeihin. Ostin Kekkilän multaa useamman säkin kun olivat alkusyksystä alennuksessa :slight_smile:

Minä kyllä ostan ihan Kekkilän kukkanultaa ja annan sen vielä kertaalleen kunnolla jäätyä jotta harsosääsken munat kuolevat.

Saakohan enää lajiketta,Red Lion,se oli ilmeisesti ensimmäinen Amaryllikseni joskun -60 luvun lopulla.Asuttiin Espoossa ja se kukki ikkunalla,oli ihastelun aihe ohikulkijoille.
Väri ja lajikkeen yli 50-vuotisuus sopisi .Ostaisin jos löytäisin.
Tässä netistä kopsattu kuva.

On sitä ollut ainakin eurobulbilla

Mutta kun en osaa tilata!
Tai,kai tilata osaa,mutta entä se maksu?

Miull on saman näkönen ainaski 5-6 v. vanha, mutta muistaakseni nimi on Ferrari, sen takia kai nimi jäänykkin mielen.

tourangelle, auttaisiko tämä? josko niitä vielä olisi saatavilla…

edit - eikö postimyynnissäkään ole enää? (itse en tarvitse enkä viitsinyt tarkistaa)

Jyväskylän liike ei ole tuossa valikoimassa,taidan jossain vaiheessa kokeilla sitä Eurobulppia,pitää opetella.

Kiitos linkistä.

Pitää tarkistaa,kiitos,en hoksannut.

Mai-Lee,kiitos neuvosta,tilasin sieltä.

Nostalgia taitaa alkaa vaivaamaan,kun entisiä muistelen,mutta se oli niin kaunis.

Mistä niitä maatiaisamarylliksen sipuleita vois saada? 

Maatiaisamarylliksiä on joskus myynnissäkin, kasvitieteellisillä puutarhoilla, ja olen nähnyt niitä jo lopettaneella puutarhalla jota piti eräs perhe.

Enimmäkseen varmaan harrastajalta toiselle siirtyvät jakosipulit, keväällä kannattaa kysellä. Minunkin ryllien purkki on aikas täysi, vois keväällä jakaa.

Vuosia sitten ostin Tuurista nupullisen vakoisen amarylliksen, se kukki “pienillä” valkoisilla kukilla. En silloin tiennyt koko maatiaisesta hökkäsen pöläystä ja nakkasin sipulin roskiin. Ihmettelin vaan että olipa mokomalla kukalla hintaa eikä tehnyt edes kunnon kukkia. Sen jälkeen en ole valkoista löytänyt, punaisen kyllä nyt omistan.

Mikä on “kunnon kukka”? Pienikin on kaunista,kun osaa katsoa.Minulla on yläkerrassa lepotilassa neljä pientä amaryllistä,toivottavasti kukkivat tänäkin talvena,Ne on ostettukin pieninä lajikkeina,harmi vain kun nimet on hukassa,samoin siitä isosta valkoisesta joka myös alkaa nuppuansa työntämään.Olleet irtosipuleita,siksi se nimi on kadonnut.

Mä tykkään enemmän pienikukallisista rylleistä, tai että edes terälehdet olis jotenkin kapeammat, jolloin kukan muoto olis tähtimäinen, niinkuin maatiaisessakin on. Onneksi sellaisia ei tule missään noin vaan vastaan, niin ei ole pakko ostaa, kun muutenkin on purkkia täys koko pirtti tän puoli vuotta.

Kyllä minä nyt pidän pienikukkaisesta maatiaisestakin. Mutta silloin mun mielestä "kunnon" kukka piti olla ainakin 15cm halkaisia, pienemmät oli onnettomia rääpäleitä. Nyt vaan harmittaa oma moka.

mummuh, kaikki me varmaan ollaan nakattu joku kasvi meneen ja kaduttu sitten, mä ainakin oon tehny niin, useimmista rylleistä ei oikein voi jättää jäljelle pientä pistokastakaan katumisen varalta, niinkuin monista muista kasveista voi, onneksi.

Hienohelmalle lähti yksäriä.

Heikki Linna Askolasta myy maatiaisamarylliksiä.

Ilmotus uudessa Pähkylässä, kai puh.numerotki voi tähän tällätä , julkinen jäsenlehtihän tuo on.

019-6630104 tai 040 8484949

Mulla kävi samoin kuin rayalla kun aikani odottelin noitten amarylliksen sipuleitten kanssa että yksi on jo isolla nupulla; Eurobulbin Misty ja toisessa näkyy jokin piippa; lieko nupunalku sekin.
Laittelin sitten kaiket saman tien.
Punaista nyt vain kaipaan ja taidan sen ostaa ihan kaupasta kun nuo kaikki on niin hailakoita. Nyt olevat punaiset ovat kaikista vähiten ulkohyödössä lihjoneet joten eipä taida paljon kukkeilla. Red Lionin sipuli on ihan ruikkunen mutta Ferrari voi kukkia ainakin yhdellä vänalla kun on se verran kookas sipuli.