Maatiainen työntää nuppuja kasvarissa. En viitsiny vaihtaa multia, mutta nostin paakun keväällä ja lisäsin alle multaa.3 nuppuvartta tulossa.
Bumble Oikea siirto sanoisin. Tulokset puhuvat puolestaan.
Kaunein Eurobulbilta viime vuonna tilaamani amaryllis oli mielestäni Red Pearl. Annoin sen yhdelle miehelle joululahjaksi ja sen kukinta ajoittui juuri jouluun.Eurobulb
Onko joku tilannut amarylliksia olda.nu:lta. Toimittaavatko suomeen? Miten maksu hoidetaan?
Tarkoitit varmaan odla.nu sivustoa ?
En ole tilannut sieltä mutta kauniita ovat, varsinkin Gervaise -lajike
Kuinkas ollakkaan, tänä aamuna siirtelin amaryllis purkkeja sivummalle komeron hyllyllä ja hupsista , kahdessa valkosessa kukkavana tulollansa, yllätys yllätys !!
NO, ei se toinen mikkään valkonen ollu, hyvin on kirkkaan punanen ja siis kukkii. (?!?!) Kenenkähän aikalaskupää on vähän vinksahtanu.
Selasin tätä ketjua ja huomasin,että suositaan kukkineen varren katkaisua ,minä nypin vain kukkapohjat,ettei kasvata siemeniä ja annan varsien kuivua,tai nahistua,kauniita ne ei ole,mutta sipuli imee voiman varsista,usein nuutunut sipuli tulee aika napakaksi.Sitten vasta katkaisen.Eli ravinteet takaisin sipuliin.
Mä teen kans just niin kun Tourangelle, maatiaisessa kun on kukkia ja kuihtuvia varsia yhtä aikaa, niin joskus taivuttelen piiloon puolinuutuneita varsia.
Maatiainen ei tarvi lepokautta, pidän vaan valossa, purkin vaihdan isompaan sitten kun on ihan täynnä sipuleita. Tänä vuonna lisäsin uutta multaa paakun alle, teki 4 kukkavartta.
Minusta hyvin vähällä pärjää ja kukkii.
Parhaimmillaan kukki 3 krt.vuodessa, silloin oli isot ikkunat kahdella seinällä kerrostalossa.
Nykyään pidän kesällä ulkona.
Muita ryllejä mulla ei nykyään olekaan, tilanpuutteen takia.
Minullakin on ongelmia saada niitä kukkimaan mutta ehkä joskus sekin onnistuu.
Maatiaisen sipulin pitää olla tietyn kokoinen ennen kuin kukkii, mutta kyllä se sitten kukkiikin vuodesta toiseen.
Mulla on pieniä ja todella suuria mutta en sitten osaa niitä hoitaa.
Toinen asia:
Joko jouluamaryllikset pitäisi laittaa?
Viime vuonna katsoin sen seitsemän viikon riittävän vaan ei riittänyt. Vain yksi kukki nippa nappa jouluna.
Mie olen aina mukamas laskenu sen 8-10 viikkoo, mutta nyt kävi niin ettei tarvinnu vaivautua laskemaan ollenkaan, yks vanha tulipunanen alko kukkimaan hyvä kun sisälle kerkesin tuoda. Sama kai se, kaunis on.
Ostin Papilio Butterfly, perhosamarylliksen. Tää on mukava, kun kasvatetaan koko ajan samassa ruukussa kliivian tapaan, mutta kukintaa olisi luvassa vasta vuoden päästä.
Kivan näköinen ainakin kuvassa, jospa jaksaisi pian kukkia koska sipuli ainakin on hyvän kokoinen.
Minä narahin nyt noihin amarylliksiin lisää,ainahan niitä on ollut,mutta nyt taitaa tulla tuplaten.Riittää kukintaa läpi talven,toivottavasti.
Siispä laitan ne tänään kasvamaan.
Tuo Papillo Butterfly on ihana mutta konstikas; mulla ollut joskus.
Mulla on tänä vuonna
Afrodite
Carmen
Cherry Nymph
Chico
Dancing Queen
Giraffe
Marilyn
Picoté
Rio Negro
Mitäs multaa laitatte amarylliksille?
Honkkarin tarjouspuutarhamultaa (20e/8säkkiä)