Ritarinkukka (amaryllis), Hippeastrum

Hyötykasviyhdistyksen kaksi supreme gardenia… Hmmm…

Päivi-56 lähetti minulle jokin aika sitten maatiaisamarylliksen sipuleita. Kovasti ovat jo kasvaneet kokoa.

Myskimalva On tosiaan hyvin kehittynyt. Isompi taimesi on kuin minulla. Hiukan nuukasti olen kastellut ettei mätänis ja useinmiten pelkällä vedellä.

Paitovei…miten muuten sait nuo molemmat vyöhykkeet näkymään tuohon avattareesi? Rajavyöhykkeen asukas  myös.

Impukka Joko sun Supreme/LovelyG. on "hurahtaneet kunnon kasvuun"? Heh,heh… Niistä näkyy tulevan melkoisia pöheikköjä hyvin nopeasti. Tietty se on vain hyvä.
Nuo tukikeppi viritetyt rotjakkeet vaan, eivät ole suoranainen silmän ilo. Kukinta sensijaan on sitäkin hienompi…

Bobbie, en minäkään tuota kastelulla ole hellinyt juurikin tuon sipulien mätänemisen pelossa. Ehkäpä tuo tykkää tuosta ihka uudesta keväisen vihreästä purkistaan ja siksi noin hyvin kasvaa :wink:

Vyöhykkeen laitoin joskus…kauan kauan sitten. En muista oliko siinä mitään ongelmaa. Eikö onnistu, jos vain laittaa noin? Anteeksi, ettei tästä varmaankaan ole apua.

Maatiainen teki kukan ulkoillessaan, nuppukin alkoi ulkona. Toinen nuppu näivettyi, mutta toinen kukkii aivan eri värisenä kuin sisätiloissa. Olen nähnyt etelän lomakohteissa tämän värisiä ruukuissa ulkona, ja olen luullut että on eri lajike. Tai voihan se tietysti ollakin , mistä sitä tietää.

Olis aika siirrellä amaryllikset talvilepoon, mutta yhdessä jutussa tarttisin opastusta. Vaikka aina osa kukkii, osa jättää väliin ja jokunen silloin tällöin kuoleekin, oon huomannut, että useamman vuoden vanhoihin kehittyy aina sitä "punatautia" eli sipulit ja sitten lehdetkin saavat punaisia juovia ja näyttäisivät kasvavan huonommin, ehkä siihen kuolevatkin. En onnistunut googlaamaan tätä juttua esille, mutta en usko olevani ainoa, joka on tämmöistä havainnut. Onko jotain, mitä voisi tehdä tässä vaiheessa? Onkohan se joku sienitauti? Auttaisko kastelu jollain sienimyrkyllä/soodalla tai sitten tuhkaaminen?

On tauti joka esiintyy piilevänä käytännössä aina suvuttomasti lisätyissä Amaryllis sipuleissa ja saman suvuv sipuleissa. Puhkeaa yleensä esiin jos kasvuolosuhteet jättävät toivomisen varaa. Käsittääkseni kyseessä on sieni ja viljelmillä pitävät kurissa torjunta-aineilla…

Kiitos bluedreams! Eli pitääköhän luopua amarylliksistäkin - ainoat huonekasvit, joita olen vielä harrastanut. En tiedä, miten voisin kasvuoloja parantaa, siitä asti, kun alkavat näyttää kasvua, niillä on käytössään talon ainoa ikkuna, johon käy länsiaurinko, ja silloin kukkivat, jos kukkivat. Sään lämmettyä asuvat ulkona näihin aikoihin, jolloin lopetetaan kastelu ja kun lehdet ovat kuihtuneet, viedään alakerran verstas-varastotilaan (entinen autotalli, lämpötila 16-18 astetta). Kastellaan ja lannoitetaan ikkunalla ja pihassa, multa vaihdetaan 2-3 vuoden välein. Onks jotain muuta, mitä ne kaipaavat? Onks taudilla joku nimi, jolla voisi skannata ulkomaan sivuja? Onkohan joku torjunta-aine, joka tehoaisi ja jota tavllinen ihminen voi ostaa? Aiemmin kolatessani sienitautisivuja opin sen, että soodayhdisteet ja emäksinen kasvualusta ovat sellaisia, joista sienitaudit eivät tykkää.   

Minä en millään rakkaudella saa noita maatiaisia kukkimaan.

Araminta Mukavaa ja ilahduttavaa, että on muitakin amaryllisharrastajia täällä!
Hyvä ja tärkeä aihepiiri. Amaryllis harrastajan akileen kantapää ja suurin ongelma taitaa olla kasvualustan tiivistyminen.
Elikkä vaihda tuo kasvualusta useammin. Vaihda aina kun alkaa uusi kukintakierros. Itse vaihdan lähes aina kesälläkin kun näen, että alusta on tiivistynyt. En kehota muita tekemään samoin, mutta koen suurena ongelmana tuon tiivistymisen.

Amarylliksen juuristo on hyvin herkkä. Kasvualustan pitäisi olla hyvin ravinteikasta ja tiivistymätöntä. Usein näkee yleis neuvon kasvattaa kaktusmullassa, mutta tuo multa on käytännössä melkein ravinteetonta. Se käykin lyhytaikaiseen kasvatukseen ns. joulukukitukseen se kyllä sopii kun muuta ei edes odoteta.

Tiedätkö kirjaa Veronica Read’'in The Gadeners amaryllis? Siinä on loistavaa ensikäden asiantuntija tietoa amarylliksista. Siinä opetetaan ja neuvotaan tekemään kasvualustaa. Neuvotaan kastelussa eri lajikkeille. Tiettävästi kirjaa ei ole vielä suomennettu. En tiedä saako ruotsinkielistä painosta. Varmaan hyvissä kirjastoissakin voi olla tuo.

Mielenkiintoinen seikka tuo sooda. Sitähän vois ihan kokeillakin. Tuhka sinänsä on hyvä mutta ei sienitautia lopeta jos se puhkeaa.

Ai niin tuo tauti on punalaikkutauti, punaruoste. Euparen M on muistaakseni se aine joka puree siihen.

Jalomarja minkä ikäisiä sinun sipulisi ovat? kerro miten olet hoitanut niitä?

Bobbie; vaihdatko supreme gardenille multia milloin? En nyt ole omia kattonu, mutta voisko näin
   syssyllä vaihtaa, jos kovalta näyttää?

Impukka voit aivanhyvin vaihtaa jos haluat. Vaihdoin itse mullat viimeksi tässä kesän aikana. Aika urakka koska minulla on melko monta amaryllista. Roskiinkin joutui muutama kitukasvuinen.

Näillä tietämin voi alkaa hiljalleen muutenkin pikkuhiljaa vähentämään kastelua kohti tulevaa lepojaksoa. Niin saavat sen pikku leponsa ja kukkivat sitten nätisti tuossa syksymmällä. Supreme ei vaadi kovin pitkää täyslepoa. Kuukausikin riittää kukkaan virittämiseen.

Sinullahan on uudet sipulit ja niissä on siten voimaa vielä tälle syksyn tai kenties joulunseudun kukinnalle. Miten sitten koitatkaan ajoittaa tulevan kukinnan… Kaikkihan eivät vaivuta lepoon vaan Amaryllikset viheriöitsevät ikkunalaudoilla vuoden ympäri. Makuasia miten menettelee.

Minulla kukki viime jouluksi ostamani Supreme tänä kesänä ihan omia aikojaan. Teki yhden vanan, mutta kukki silläkin ulkona monta viikkoa. Iloinen yllätys oli. Sitten alkoi kova kasvupyrähdys. Sille en ole multaa vaihtanut, kun koko kesän koreili kukassa. Myös Carmen kukki kauan ulkona omasta halustaan. Yksittäinen kukkakin kestää suotuisalla ilmalla kesällä ulkosalla ihmeen kauan. Kun taas sisällä kukinta on todella äkkiä ohi.

Kiitos, Bobbie! Taidanpas kurkata huomenna purkkeihin ja kattoa mitä tekis…
 Mulla oli supremet sisällä koko kesän, en raskinu viedä ulos. Muut oottava
 levolle vientiä vielä ulkona.

foksityttö Voiskohan tuo olla Aitoamaryllis-Amaryllis Belladonna?
Kuulostaako tutulta? Tuo Amaryllis Belladonna eli Aitoamaryllis on ainakin hyvin herkkä mätänemään. Se myös jakaantuu herkästi ja juuri tuollatavalla emosipulista "lohkoutuen".

Kriinumit taas (niillä on yleensä suuret sipulit) tietääkseni vaativat kasvukaudella runsasta kastelua ja sivusipulit eivät halkaise emosipulia, ainakaan Tarhakriinumilla joka minulla on. Taitavat luonnossa kasvaa kosteikko alueilla muutenkin.

Amaryllis Belladonna on sanotaanko "hiukan kinkkinen" kasvatettava. Ohjeita hoitoon ei tahdo löytyä mistään. Voit koittaa hakea Amaryllis Belladonna nimellä. Se on kansainvälinen. Muistaakseni myös Naked Lady on sen yksi liikanimi.

Mutta erotat sitten nyt syksyllä tai keväällä niin anna sipulien jakamisen jälkeen joku päivä kuivahtaa erillään, että jakohaavat kallustuvat. Älä vie kovin viileään myöskään. Ei alle +15’'C Muista tuo äärettömän herkkä märäntymis riski. Olen itse märännyttänyt omani toissa talvena niin tiedän, että se on totta vieköön herkkä sille.

Jos tuosta jää jakosipuleita niin olisin taas innokas vaihtokaupoille kanssasi.

Kiitos Bobbie! Hyvä kirjavinkki, pitäiskin taas tilata luettavaa Amazonilta, katsonpa onko siellä myytävänä. Vaihdatko mullat, kun otat ryllikät talvilevolta, vai milloin? Mulla ne on todella useimmiten kukkineet ja kasvattavat sitten reippaasti lehtiä eli en oo osannut ajatella, että niiltä jotain puuttuisi. Yritän aina löytää niille kapeita ja syviä ruukkuja, kun oon luullut, että ne viihtyvät sellaisissa - helpommin sanottu kuin tehty. Tiedätkö, mikä on ihanteellinen pH ?  

Araminta Vaihdan ne mullat yleensä talvilevon päätteeksi hybrideille. Yritän ajoittaa mullanvaihdon osumisen hiukan ennen kukintaa. Nykyään usein vaihdan myös kesällä. Jos en muuta niin pintamullan. Sinä osaat varmaan tehdä ilmavamman seoksen. Minulla se multa tahtoo vaan tiivistyä vaikka olen kokeillut monenmoisia omia sekoituksia.

Katson aina ensin tietenkin juurien tilan ja yleensäkin jos kasvin lehtikasvu on heikkoa. Tuo käyttämäsi ruukkumalli on käsittääkseni ihan hyvä. Kyllähän se multa mieluummin hiukan emäksisen puoleinen varmaan saisi olla. Mutta poikkeuksiakin on. En ole ph-lukuja itse mitannut. Vaan pääsäännöin mutu-tuntumalta touhuilen.
Taisin ite tilata Readin opuksen suom. kirjakpn. kautta. Jos tuo aihepiiri kiinnostaa, niin minusta se on kelpo opus.

Neuvoa kaipaisin; toin viikonlopun Amsterdamin reisulta muutaman muhkean amarylliksen sipulin. Aiempaa kokemusta niiden kasvattamisesta ei ole, joten mitä teen niille nyt? Istutanko heti, vai vasta lähempänä joulua? Jos istutan nyt heti, niin kukkivatko jo lokakuussa (jos ylipäätään kukkivat)? Ja lisäksi ihan uteliaisuudesta; yritin ennen matkaa etsiä tietoa sipulien maahantuonnin rajoituksista löytämättä selkeitä vastauksia. Niinpä jätin kukkatorilta monet ihanat kukkasipulit ostamatta, kun en ollut varma saako niitä ylipäätään tuoda Suomeen. Amaryllisten kanssa otin vaan riskin, kun en millään malttanut jättää niitä sinne.

Joskos sitä täksi juoluksi koittais itse kasvatella amaryllyksiä pari kipaletta. Viime jouluna oli asuntoongelmia niin ei voinut mutta edellisvuonna kasvatin :slight_smile:

hassuelli, pidä niitä sipuleitasi nyt pari kuukautta ainakin pimeässä viileässä paikassa.

Kiitos juti, näin teen!