Ritarinkukka (amaryllis), Hippeastrum

Mulla on tosi kaunis viritelmä: valtavat valkoset kukat ja tuettu valkosella sideharsola. Solmittu varren ympärille ja vedetty ruukun alta (muuta ei ollu sillä hetkelä käsillä ko kukka nojasi pientä marraskuunkaktusparkaa vasten). "Ensiapu" jäi sitte siihen ko ei ole tukikeppiä.

Onko muutki ko Minerva myrkyllisiä? Kaikkiko?? (kasvikortistossa ei ole mainintaa myrkyllisyydestä)

Kuukkeloin englanninkielisillä sivustoilla ja päädyin siihen että ovat myrkyllisiä ja aiheuttavat huonovointisuutta ja ripulia. Myös Månssonin Ruukkukasvit-kirja kertoo amarylliksen aiheuttavan ripulia ja oksentelua. Lisäksi siinä todetaan, että "Ritarinkukka ei tosin ole kovinkaan "syötävän" näköinen."

Kiitos Peppeliini! Tuttavani kyseli multa onko se myrkyllinen, hällä ko on nuori kissa joka tykkää maistella kasveja, tai vähintäänki heilutella, ja kävin kasvikortistosta kattomassa että ei ole myrkyllinen... Apuva!!

Minun Amaryllikseni nimilapussa lukee ihan suomeksi hoito ohjeitten jälkeen ; koristetarkoituksiin eikä syötäväksi.

Baby Star

Carnival

Oi kun on kaunis!

No on todella ihania! heti tääl jo laskeskelin, et paljonkoha tuo valkoin tekeekää siemeniä, jos vaik vaihtais...hih :D Mutta siis, todella kauniita!

Pirkko-Martan Baby Starissa on kolme kukkavartta yhtäaikaa. Vai näkyykö sieltä takaa kenties tämä Carnival? Mulla on kans tuossa marketin punaisessa (öhöm, siinä kaikki mitä siitä ossaan sanoa) tulossa nyt kolmas varsi. Odotan tuleeko siitä yhtä valtavan korkea ko nämä kaksi vaikka olen kastellu tosi maltillisesti (en juuri ollenkaan).

Oletteko tilanneet sipuleita RoyalColors.comista?

Tämän alkutalven amarylliskukintaa. naurua Kuvissa esiintyvät kaunokaiset Apple Blossom, Vera, Candy Floss, Charmeur, Ferrari, Red Nymph sekä Cherry Nymph. Kaikkein kaunein minusta itsestäni tuo upea ja uhkea pinkki Candy Floss.

Oikeastaan kukinta on vasta alkuvaiheessa, sillä amarylliksiä on - eri vaiheissa - kaiken kaikkiaan 26 kpl. Varmaankin viimeiset kukkivat joskus pääsiäisen aikoihin. Myönnettäköön pois, olen täysin hurahtanut amarylliksiin. naurua 

Ai niin, minulla on kissa. Häntä eivät amaryllikset sen ihmeemmin kiinnosta, mitä nyt joskus huomiota kiehnätäkseen vähän nyppii hampaillaan kuivanutta, repsottavaa sipulin kuorta. Ei ole tullut tuosta minkäänlaisia myrkytysoireita.

Tuskin amaryllis on sieltä myrkyllisimmästä päästä kukkia. "Bulbs must not be eaten" - tyyliset varoitukset monikansallisissa amaryllissipulipusseissa ovat siellä varmaankin pääasiassa varmuuden vuoksi - ettei joku jenkki vaan ota ja syö kukkasipulia... kun ei ollut kieltoa... ihan vaan oikeusjutun ja isojen vahingonkorvausrahojen toivossa.

Nyt sitten niitä kuvia:

Tuo oranssi on minusta ihana ja sitä seuraava muhkea vaaleanpunainen, - toki kaikki ovat hienoja! Kiva kuulla, että on muitakin aivan hurahtaneita, minulla on sipuleita 12 - eihän tuo ole vielä mitään :wink: Tänään vein tuliaiseksi yhden, kitsaasti raaskin luopua…

Kima, kyllä Bayby Starissa on kolme kukkavartta, ensimmäinen alkaa olla jo kukkinut.

Minullakin on 12 amaryllistä kukassa ja nupuissa. Lisäksi on vielä tulossa lisää jossain vaiheessa.

Eli nyt olen näihinkin jo hurahtanut muiden kukkien lisäksi.

joku on ehkä vahän mennyt antamaan vettä amaryllikselle sen kasvuvaiheessa ja nyt on kukkavarsilla mittaa aika tavalla, eivät kuki vielä mutta miten on, voinko leikata kukat maljakkoon kun kukat aukeaa, tuskin nuo hujopit pysyy pystyssä.

nimim.ekakertalainen

Minä leikkasin maljakkoon kun meni poikki. Hyvin tuo siinä pärjäsi. Aiemmin tuolla jossakin luki, että kannattaisi varsi sitoa, ettei halkea kuten voikukka vesilasissa.

Asiasta seitsemänteen: se minun amaryllis värjäsi veden punaiseksi siinä maljakossa. Myös se varsi oli kukinnan loppuvaiheessa ihan punainen. Myös se pikkuinen "tökö" joka siihen sipuliin siitä kukkavarresta jäi muuttui ihan punaiseksi. Oli pikkuisen semmoinen "spooky" -juttu... Ikäänkuin olisi verta vuotanut koko kasvioho

Lainaus HUS:in myrkyllisten kasvien litaniasta: "(Hippeastrum). Kasvi on myrkyllinen, mutta pienen määrän syöminen aiheuttaa harvoin oireita."

Tämän päivän Hesarissa "Hassut tapaukset" jutuissa on kertomus siitä kun joku oli vahingossa silponut amarylliksen sipulin ruuan sekaan. Olivat ainakin hengissä ja mausta sanoivat, että oli aika mieto.....

Hyvä ettei  myrkyllinen naurua!

Kuinka monta kukkaa yhteen varteen voi tulla? Neljä kukkaa oli yhtäaikaa auki, nyt kaksi kuhtui ja kaksi uutta nuppua työntyy näkyviin. Siis 6 kukkaa . Tekeekö vielä enemmän?

Mul tais olla parhaimmillaa 7... Mut yleensä mul on ollu vaa 3-5...

Vaikea kuvitella ketään pilkkomassa ruokaansa amarylliksen sipulia... taitaisin ite jättää sen näkösen sipulin käyttämättä ruuan laitos naurua