Ritarinkukka (amaryllis), Hippeastrum

+x[quote]
[b]Henni - 14.1.2023[/b]
9 kukkaa nyt auki ja nuppuja on vielä. Kukkavarsia tulee yhdestä sipulista kolme! [img=../Uploads/Images/4da555dc-4815-49cd-b8d4-5f5.jpeg]../Uploads/Images/44e0e50b-1b84-4193-8bc6-5e3.jpeg[/img]
[/quote]

Mieletön kukinta ❣️

Edelleen kuulisin vinkkejä teiltä, jotka olette saaneet näitä kukkimaan vuoden päästä uudelleen. Miten kannattaa toimia?

https://www.biolan.fi/artikkelit/huonekasvitieto/ritarinkukan-hoito?uk=171

K-kaupan amarylliksen kolmas vuosi.
28.1.2023

+x[quote]
[b]Ania - 7.2.2023[/b]
28.1.2023
[/quote]

+x[quote]
[b]Ania - 7.2.2023[/b]
+x[quote]
[b]Ania - 7.2.2023[/b]
28.1.2023
[/quote]

[/quote]

Tänään kahdeksan valtavaa kukkaa

Ania, Hennihän tossa kyseli vinkkiä kuinka porukat onnistuneet sipulin säilyttämisessä ja uudelleen kukittamisessa. Sinä selvästi osaat kun jo kolmatta vuotta kukkii noin upeena.  Oottelemme vinkkejäsi :slight_smile:

JEP ei kukkinut ei …mulla isossa ruukussa 4 sipulia ja ne teki kesällä lehtiä …sitten vein ruukun nukkumaan viileään pimeään kuukaudeksi ja marraskuussa valoon ja lannokevettä …ja pyh… nyt tuuppaa yksi lehteä ja siinä kaikki…paiskaan kompostiin ja paiskasin jouluna saamani jo sinne kun kukki tusi kitusesti sekin…

Veli sen kasvatti. Vein kukan hänelle aikoinaan ja hän on sen hoivaillut ja palautti jouluksi, itselleen jäi toinen. Kukinnan jälkeen katkaisee kukkavarret pois ja kastelee kevään ajan niin että muutama lehti kasvaa ruukusta. Kesäksi vie ulos pionin viereen kukkapenkkiin, syksyllä ottaa sipulin sisälle pimeään viileään komeroon ja. Nyt marras-joulukuussa oli ruukuttanut hyvään multaan ja tuonut huoneeseen. Kastellut ruokalusikallisen kerrallaan.

Pitää vielä kysyä että missä vaiheessa on katkaissut kuihtuneet lehdet pois.

+x[quote]
[b]miraemmi - 7.2.2023[/b]
JEP ei kukkinut ei ...mulla isossa ruukussa 4 sipulia ja ne teki kesällä lehtiä ...sitten vein ruukun nukkumaan viileään pimeään kuukaudeksi ja marraskuussa valoon ja lannokevettä ...ja pyh... nyt tuuppaa yksi lehteä ja siinä kaikki..paiskaan kompostiin ja paiskasin jouluna saamani jo sinne kun kukki tusi kitusesti sekin..
[/quote]

Vanha 10/10 sääntö : lepoaika n. +10 astetta ja minimi 10 viikkoo pimeessä. paitti että vanhemmat sipulit jo alkaa elää omaa aikataulua ei ne paljo enää meitä kuuntele.
+x[quote]
[b]raya - 8.2.2023[/b]
+x[quote]
JEP ei kukkinut ei ...mulla isossa ruukussa 4 sipulia ja ne teki kesällä lehtiä ...sitten vein ruukun nukkumaan viileään pimeään kuukaudeksi ja marraskuussa valoon ja lannokevettä ...ja pyh... nyt tuuppaa yksi lehteä ja siinä kaikki..paiskaan kompostiin ja paiskasin jouluna saamani jo sinne kun kukki tusi kitusesti sekin..
[/quote]

Vanha 10/10 sääntö : lepoaika n. +10 astetta ja minimi 10 viikkoo pimeessä. paitti että vanhemmat sipulit jo alkaa elää omaa aikataulua ei ne paljo enää meitä kuuntele.
[/quote]

Mitäs me vanhemmat sipulit :doze:

:D
+x[quote]
[b]Nuu - 8.2.2023[/b]
+x[quote]
[b]raya - 8.2.2023[/b]
+x[quote]
[/quote]

[/quote]

Mitäs me vanhemmat sipulit :doze:

[/quote]

Ei nämä jouluksi ikinä valmistu laitanpa mihin aikaan ja millä lailla hyvänsä lepäämään… Ensin pukkaa puskat lehtiä ja sitten tulee nuppuja varsi tai pari. Niin ne toimii. Istuttaessa ei ollut yhtään vihreetä, multaa sotkotin desin kanankakkaa ja kastelin aikas hyväksi. Sitten vaan odottelin. Moukan tuuria, tosin tää sipuli on kukkinut ekan kerran mulla kaiketi 6 vuotta sitten. Jossain vaiheessa vuotta se tapahtuu.

Viimeinen jouluamaryllis teki vielä yhden kukkavarren.

Upea kimaltava hohde tuossa terälehdessä, kun tarkkaan katsoo.

Toissa joulun amaryllikset kukkivat nyt kaikki. Talven ne ovat viettäneet autotallissa. Tämä yksilö päätti tehdä tällaisen lyhyen kukkavarren. Kesäksi sipulit pääsevät taas kasvimaahan voimia keräämään.

Amaryllikset pääsivät kesälaitumelle!

+x[quote]
[b]Henni - 24.2.2023[/b]
Upea kimaltava hohde tuossa terälehdessä, kun tarkkaan katsoo.[img=../Uploads/Images/17452af4-9fcc-4253-b1b4-137.jpeg]../Uploads/Images/6e3590db-8a3c-400e-a5cf-1f9.jpeg[/img]
[/quote]

Minä kanssa aina ihailen tuota ihmeellistä hohdetta, kuin timanttipölyä, keväällä kukkivilla sen huomaakin auringonvalossa kuinka ne terälehdet kimmeltää niin ihmeen kauniisti.
+x[quote]
[b]Henni - 10.5.2023[/b]
Amaryllikset pääsivät kesälaitumelle![img=../Uploads/Images/0c40ae75-4bdb-425d-98d3-34e.jpeg]../Uploads/Images/72c9b106-ea22-4cfb-adf5-7be.jpeg[/img]
[/quote]

Laitatko yöksi hallaharson päälle, vai teillä ei oo tainnu enää olla siellä etelärannikolla hallan uhkaa? Itse en ole vielä uskaltanut pistää edes kasvihuoneeseen mutta kai sitä on kohta uskallettava. Tälle alueelle on kyllä tosi kylmiä öitä luvattu vielä liikaakin.

Meikä paiskaa kaikki 4 sipulia kompostiin ei minusta ole niiden kasvattajaksi …