Ritarinkukka (amaryllis), Hippeastrum

Älä paiskaa kompostiin vaan istuta sinne! Syksyllä ruukkuihin niin kyllä ne viimeistään seuraavana keväänä taas kukkivat.
Itse uskalsin jo laittaa ulos koska meille on luvattu alimmillaan noin 6 asteen lämpöä. Sipulikukat kestää sen kyllä.

Tokmannin halpis amaryllis alkanut raukka parka pussissa kukkimaan! :worried:

Ensimmäiset kaunottaret tänään, Alfresco ja
Amorita Esus

jestas näiden nykysten ryllisten kukkien kokoa, suorastaan jättejä.

Tänä jouluna ostin vain yhden, tämän lajikkeen nimi on Siberia. Jos kaikki nuput avautuvat, kukkia tulee ainakin kymmenen. Taitaa olla ennätys mulla yhdestä sipulista!

Sain työkavereilta jouluksi ihan tavallisen punaisen rylliksen. Sen, mitä on jokaisessa ruokakaupassa. Mutta kiva, että sain. Olen aiemmin saanut vastaavan aina serkultani, mutta nyt hän on jo sen verran ikämies, etei jaksa kukkien kanssa ajella pitkin ja poikin. 
Ryllikkä on vasta nupulla. Aukeaa kyllä tällä viikolla.

Alkuperäinen kirjoittaja: J10013531012

Tänävuonna ei edes appiukko ostanut amaryllista vaan monilatvasen joulutähden …olin aivan varma et ryllis tulee…
Omat vanhat teki pari vaaleaa lehteä…vien ne keväällä kompostiin. Kukkatalosta olisi saanut hajusinttiä ja ryllistä edukkaasti mut säästin enkä ostanut.

viimeisiä vielä kukkii, yks ihan kohta, sitten on tämä vuodenvaihde kukittu

Viimeinen jouluamaryllis kukkii vielä näin nättinä. Tässä on yksinkertaiset kukat, mutta kiharainen terälehden reuna. En ole ihan samanlaista ennen nähnyt.
Tämä tuli jouluasetelman mukana, mutta purin sen ja istutin amarylliksen lasipurkkiin. Inhoan kaikkia perinteisiä joulukukka-asetelmia koristeineen, mauttomia minusta.

Toissavuoden jouluamaryllikset alkavat kukkia. Ei yhtä komeana kuin uutena ostettaessa, mutta varsin komeina silti. Tässä ensimmäinen, joka avasi kukkansa.

Tuo on ritarinkukka.

Minä itse omistan aidot amaryllis belladonnat. Niissä on pienet sipulit ja lehdet on todella kapeat 2cm,  pitkät ja ohuet.

Joo, tiedän että on mutta olen tottunut sanomaan näitä amarylliksiksi!

+x[quote]
[b]Pepino - 24.4.2024[/b]
Tuo on ritarinkukka.

Minä itse omistan aidot amaryllis belladonnat. Niissä on pienet sipulit ja lehdet on todella kapeat 2cm,  pitkät ja ohuet.
[/quote]

Kannattaa varmaan mennä sinne belladonna ketjuun kirjoittamaan sen aitoudesta.
Tämä on ritarinkukille, eli kansanomaisesta aina nimitetty amaryllikseksi.
Ihan kukkakaupoissa, lehdissä, jne jne, se on amaryllis ja se ei muuksi siitä muutu, vaikka vuosikausia jaksat samaa aina jatkaa.
Kaikki jotka täällä käy tietää sinulla olevan AIDON amarylliksen.
Me muut nautitaan näistä feikeistä keskenämme.

Hippeastrum ”Danu”
Tykkään tästä, kun varsi jää lyhyeksi.

5 tykkäystä

Danu kuukautta myöhemmin. Vielä vaan jaksaa kukkia.

4 tykkäystä

Joulun -23 ryllikset ei viime syksynä meinannu millään suostua lepäilemään , vasta marraskuun alussa sain ne vietyä varastoon. Helmikuun lopulla hoksasin että josko olisivat huilineet tarpeeksi ja aattelin kokeilla henkiinherätystä. Hyvin toimii, jos levolle lähtö oli pitkäveteistä touhua niin nyt on suorastaan kiire, kuvassa olevan istutin 25.2. ja viikossa puski jo kahta kukkanuppua.

6 tykkäystä

Eihän hän paljon kauniimpi vois ollakkaan ( 28.3.-25)

6 tykkäystä

Tuollainen löyty penkistä, en kyllä muista mistä on tullut🤔

Purppurakatkero sanoo Lens.

Tytär sanoo nyt kuitenkin että on amaryllis ja niin varmaan on. :face_with_hand_over_mouth:
Sain sen viime jouluna ja keväällä laitoin maahan. Meinaan laittaa ruukkuun ja tuoda sisälle, saa ihailla kukintaa hyvässä lykyssä.

3 tykkäystä

Ritarinkukka, sillä amaryllillä on todella kapeat ohkaset lehdet.

Enpä oikein tiennyt miten toimia sen kanssa.
Voi olla ritarinkukka, luin että on eri sukua kuin amaryllis. Saispa kukat aukeamaan, oli niin nätti jouluna.