Amaryllisten aika lähestyy!
Mulla oli aiemmin tapana laittaa amaryllikset ”lihomaan” kesäksi pellolle. Valitettavasti en saanut tästä kokeilusta kovin hyviä tuloksia. Sipulit usein mätänivät, ehkä liiallisen kosteuden takia?
Säilyneetkään sipulit eivät sen kummemmin kukkineet myöhemmin. Ruukussa säilytettynä sipulit joko kuivuivat tai muuten vaan kuukahtivat. Vaikea on ollut saada näitä uudelleen kukkimaan. Jos kukinta onnistui, se yleensä jäi vaatimattomaksi.
Tänä vuonna aion kokeilla kasvivaloa. Katsotaan, miten käy. Mulla on muutama viime vuotinen amaryllis tällä hetkellä ruukussa, viileässä ja hämärässä huoneessa. Jonkun ajan kuluttua nostan ne lämpimämpään ja annan valoa. Katsotaan, mitä tapahtuu.
Olen myös monesti yrittänyt vaikka millä menetelmällä, ei onnistu. Tänä kesänä kukki yksi pihalla nyt syksyllä, keväällä laitoin maahan. Sinne jää. Sillä systeemillä jatkan kun jouluksi aina joku tuo amarylliksen.
Oliskohan helpompi yrittää metsästää vaan valmiit kukat, eikä kokeilla sipuleista?
Haluaisin jotain erikoisempia lajikkeita, vaikka spidereita tai kerrattuja mutta kun täällä on tähän aikaan niin pirun pimeetä.
Eikä mulla oo kunnon valoja kasveille.
Erikoisemmat lajit on hyvin harvassa puutarhoilla.
Nyt minulla on muutamana vuonna ollut joulutähden erilaisia versioita, mutta välillä vois kokeilla amarylliksiä
Ja minulle kuten niin monille muillekin tämä on ainakin amaryllis, eikä muuksi muutu jankuttamalla.
Kaikki puutarhat, kaupat, kukkakaupat, ym,ym myy amarylliksiä, eli ritarinkukkia ja amaryllis on helpompi ja lähes kaikkien tuntema nimi tälle kukalle.
Mä en ole tilannut niitä, vaan ostanut valmiina kukkana ja saanut lahjaksi. Täällä pk-seudulla löytyy joskus erikoisempiakin lajikkeita.
Olen niitä sitten ikkunalaudalla kasvattanut ja kokeillut ulkona pitämistä, kasvimaalle siirtoa sun mitä. Aika huonoin tuloksin.
Yleensähän neuvotaan, että sipuli ”lihotetaan” kesällä antaen vettä ja ravinteita, sitten kasvi siirretään pimeään ja viileään talvilepoon, ja ennen joulua sitten ne siirretään kasvivalon alle, jolloin kukinnan pitäisi käynnistyä, kun kasvi luulee, että on kevät.
Itse olen yleensä saanut kukintaa vasta keväällä ikkunalaudalla valon ja lämmön lisääntyessä, mutta nyt mulla on kasvivalotkin käytössä ekaa kertaa (hankittu viime talvena) eli ajattelin kokeilla niillä.
Vihdoinkin tämä ritarinkukka teki jälleen kukkavarren. Olen pitänyt sitä samassa ruukussa useamman vuoden ja kesäisin se on ollut ulkona. Viimevuonna ja ehkä edellisenäkään en saanut sitä kukkimaan.