Ritarinkukka (amaryllis), Hippeastrum

ostamani kukkani.

Minä laitoin valkoisen amarylliksen sipulin multiin pari viikkoa sitten, mutta mitään ei ole tapahtunut. Saa nähä mille se meinaa alkaa. Punaisessa kolmas varsi alkaa aukassa kukkiaan, samalla odotan saman ryllin kahden varren siemenpökäleiden kypsymistä.

Hei,

neuvoista viisastuneena lisään tämän ongelman tämän ketjun hännänhuipuksi.

Sipulista kasvattamani amaryllis kasvatti komean kukkavanan ja kukat jouluksi, mutta toisen kukkavanan nuppu ei ole tullut kokonaan sipulista ulos, vaan on ollut tässä tilassa pari viikkoa. Mikä neuvoksi? Amaryllis on ruvennut jo työntämään vihreitä lehtiä, jotka ovat hieman velttoja ja taittuvat.

ansikas

Nonnih, ansikas, teretulemas joukkoon. En ole ekspertti noiden amaryllisten(kään) kanssa, mutta arvelen, että varsi jää lyhyeksi ja nuppu ei nouse jos kastelee liian vähän.

Velttoja on munkin amaryllisten lehdet ja taittuvia, luulen sen johtuvan vähäisestä valosta.

Odotellaan mitä tietäväiset kertovat.
(Sen verta mä vielä muokkaan, että täällä on semmoisiakin tietäviä, jotka seuraavat näitä vakiketjuja muistutuksilla. Heiltä taas voi mennä ihan ohi, muut aiheesta olevat keskustelut. Siksi näistä saa vastauksen paremmin kuin tekemällä oman ketjun.)

Kyselisin sellaista asiaa, onko kellään kokemusta kuinka kauan kestää kasvaa kukkivaksi sipuliksi tästä pisteestä???

Muistelisin lukeneeni että siemenestä kun kasvatetaan, niin sipulia kastellaan ja lannoitetaan ympärivuotisesti 3 vuotta, jonka jälkeen, kun se on tarpeeksi iso, sille aletaan antaa lepoaika ja sitten se vasta kukkii. Itse kylvin noita siemeniä muistaakseni pari viikkoa sitten ja nyt alkaa ensimmäiset vihreät piipat nousta =)

Tässä vielä tuore kuva kun blushing bride (punasteleva morsian, ihana nimi ) kukkii toisella vanallaan

Mulle ei sitte tullukaan siemeniä ainakaan vielä. Olivat kyllä melko pulleita mutta eivät lähteneet aukeamaan vaan kuivuivat pois. Toisessa vanassa on nyt pulleita ja ihan järjettömän pullea.. mikä se nyt on, siemenkota?? Odottelen siitä siemeniä.

Olen ymmärtäny että siemenestä kasvatettua amaryllistä hoidetaan kuten viherkasveja yleensä kunnes se ensimmäisen kerran kukkii ja sen jälkeen sitä hoidetaan kuten normaalia amaryllistä. Eli kasvi näyttää itse milloin sipuli on tarpeeksi iso.

Rea, kyselit amarylliksien kasvatusajasta siemenestä kukkaan. Minun kokeiluissani on mennyt vähintään 3-4 vuotta isokokoisilla. Kuten Ansu mainitsi, pidän sipulit vahvassa kasvussa ympäri vuoden ja panen lepoon vasta, kun ne näyttävät tarpeeksi isoilta kukkiakseen.

Yllättäjä. Tässä lupaus ja...

.... toteutunut lupaus. Viime vuotinen (2006)Joulukukka yllätti. oli ihan vaan hyllyssä odottelemassa, mutta pääsi yllättämään hienolla kukallaan..

Kissa on vissiin uteliaalla nenällään hoitanut meillä amarylliksen pölytyshommat ja siemenkotia olisi kaksin kappalein tulossa. Vaatiiko kylvö mitään erityistä, senkun tökin tavalliseen multaan ja da-daa..!?

Juuri niin toimien ainakin maatiainen hyökkää kasvuun.

Kokeeksi kävinkin nyt “pölyttämässä” amarylliksen kukat. Saas nähä tuleekos niistä mitään.

Mä lätkäisin multaan vaan, vähän ripottelin päällekin, sitten kosteana. Nyt tunkee tällaisia mullasta:

Tyytyväisenä huomasin pari päivää sitten, että viime vuonna lahjaksi saamani amaryllis tekee nyt nuppua!

Olen Maailman Huonoin puutarhuri ja nyt meinaan onnistua orkideoilla ja amarylliksillä! Jopas jotain :slight_smile:

Ko. amaryllis kukki vuosi sitten kolmella kukkavarrella ja sen jälkeen pitelin sitä kevään ikkunalla ja kastelin “normaalisti”. Kesällä vein sen parvekkeelle omassa ruukussaan ja kastelin edelleen (en edes lannoittanut). Syksyllä lopetin kastelun ja jätin sen vielä ulos, syksy kun oli niin lämminkin. Lopuksi pistin vähän nuutuneet ja kellastuneet lehdet poikki ja otin sen pois ruukusta, sekä kiedoin sen sanomalehteen ja jätin parvekkeelle kylmälaukkuun. Minulla kun ei ole muuta viileää tilaa käytettävissä. Isäntä saisi hepulin, jos laittaisin kasvin vaikka jääkaappiin. Joskus marraskuussa otin sisälle ja pikkuhiljaa uudet lehdet tulivat esille. Nostin sen ikkunalle ja ajattelin, että tuskin tekee kukkia, kun en lannoittanut sipulia kesällä, mutta nyt näyttäisi siltä, että jonkinlainen kukkanen ilmaantuu! Jippii!

Minun pulleroiset siemenkodat näyttävät samalta kuin rean kuvassa, voi kun kypsyisivät

Minullekkin taitaapi tulla amarylliksestä siemeniä, kun ovat noin pulleita myös. Kauankohan se kestää toi kypsyminen?

Ja kuinka paljon siemeniä tulee yhdestä pallukasta? En tietenkään ole ahne siemenille (vaan että muutkin saisivat, jos joku haluaa niitä sitten).

Selasin tätä ketjua tuolta alusta; mulla esim green Goddessin kanssa meni niin että se alkoi kukkimaan marraskuussa, jolloin pölytin, joulukuun alussa oli kukat kuihtuneet ja pompulat alkoivat kasvaa. Tammikuun 10 päivä suunnilleen taisivat olla siemenet kypsiä, kodat alkoivat avautua. Kylvin siemenet ja edellisellä sivulla näkyy miten ovat lähteneet kasvuun, koko ajan alkaa näkymään enemmän vihreää.

Eli Pirkko-Martan kysymykseen noin kuukauden päivät. kello

Pitääkös ne laittaa sitten heti multaan kypsymisen jälkeen?