Ritarinkukka (amaryllis), Hippeastrum

Green Goddess jonka sipuli oli istutettaessa pienessä homeessa 

mun viesti taas hävis jonnekin avaruuteen. mun nuppuina maljakkoon katkaistut amaryllis sydneyn kukat on saanu nyt siemen pallerot pyllyihinsä.hymy

Kaikki kukat auenneet.

Ja cherryn toinen kukkavana, yksi

nupuista auennut.

Trumpet Amaryllis ´Misty`, avannut ensimmäisen nuppunsa.

Mukavaa huomata, että Tuilun amaryllis onnistui homeesta huolimatta ansiomerkki

Tässä tämän nuutinpäivän amarylliskukintaa - kovin on punavoittoista. hymy Kukassa tällä erää Red Knight, Merry Christmas, Firecracker, Charisma sekä nimetön isosipulinen hujoppi, jonka kukkavarrella on mittaa vaatimattomat 75 cm. silmän isku Viime vuonna tuon oloiselta pamahti kukkien painosta kukkavarsi poikki. Viimevuotisesta vahingosta viisastuneena laitoin tälle nyt sitten kuvanoton jälkeen tukikepin. Pirkko-Martan Misty on kyllä hienon- ja viehkonnäköinen! sydän Ja hieno on myös Kukkarouvan nimeä vailla oleva kaunokainen! sydän

Onpa kaunokaisia Zirmelillä, eikö Pomsu kiipeile tuon pisimmän kukan luonaurua OHO tuota pituutta. Amaryllis-meressä silmä lepää.

Kesäheinä, onneksi Pomsu yleensä jättää amaryllikset rauhaan. hymy Häntä kyllä tosin hieman kiinnostavat niininarut, joilla olen sitonut amaryllisten kukkavanoja ja lehtiä tukikeppeihin. Pomsu yrittää minulta lisähuomiota kiehnätäkseen satunnaisesti nikerrellä reunimmaisten amaryllisten niininarujen solmuja... Samaan tarkoitukseen käyvät Pomsulle myös kirjojen kansien kulmat. silmän isku

zirmeli: ompa komeita amrylliksiä sinulla, itselläni on valkoinen amaryllis ja yks toinen joka ei oo viellä kukkinut.

Hei, te jotka ootte kasvatellu amarylliksiä siemenistä, minkä aikaa itäminen kesti?

Siitä on jo aikaa, mutta muistaakseni viikossa, parissa.
Itävyys oli ainakin hyvä -vähintään 100 % - mutta heikkenee nopeasti, joten siemenet kannattaa kylvää heti kypsyttyään.

Miten nuo amarylliksen siemenet, pitääkö ryllis pölyttää toisella ryllillä vai riittääkö että saman kasvin toisella kukalla? Pölytin saman kasvin kukat keskenään ja nyt kahdessa varressa on yhteensä 5 palleroia jotka näyttäneen 3palleron ryppäiltä, loput on kuihtuneet,pehmenneet pois, mutta nämä 5on isoja turvonneita, jos niistä saa siemeniä niin vaihtaako ne väriä vai mistä tietää milloin kerätä.

Minä pölytin viime keväänä saman kasvin toisella kukalla. Siemeniä tuli hyvin.Kyllä varmaan saat siemeniä kun pallerot ovat alkaneet suurentua. Kannattaa odotella kunnes ne siemenpalleroiset alkavat raottua ja siemenet muuttuvat aivan tummanruskeiksi. Ne on sitten helposti ravisteltavissa pois. Katsopas tämän ketjun kolmannelta sivulta , siellä kuva noista  viimekeväisistä siemenistä.

Kylvin siemenet heti tuoreeltaan ja itävät todella hyvin.Nyt on sitten tusina pikku taimia varttumassa. 

Minunkin joulukukkani avasi viimein kukkansa

Tämä Red Pearl voisi olla  mielestäni yhtä hyvin vaikka Black Pearl, on hyvin mustanpunainen vaikka tässä kuvassa salama "kirkasti" sen.

Myös tällainen pienikukkainen punainen on avannut nuppunsa.

Otin tästä aikaisemmin laitetusta lähikuvan, laitan sen vielä tännekkin, minusta se on aika nätti. Kukas se kissanhännän nostaa, jos ei itse.

Mikäs tuon nimi on???

''Flaming Peacock'', mutta lapussa ei ole yhtään sen näköinen, paljon punaisempia lehdet. Tai sitten nimilappu on vaihtunut jo ennen minulle tuloa.