Ritarinkukka (amaryllis), Hippeastrum

Ompas kaunis! Satutko muistamaan tuon hybridin nimen?

Foxitytölle terkkuja! Kasvun ihmettä on ihana seurata…

Bobbie kiitos…  onhan se aika hieno!
Mutta nimetön…  Pienikokoinen,  kukan läpimitta on 10 senttiä…

Nosta ylös ja laita kuivahtamaan pimeään kaappiin, multineen tai ilman. Noin 6 viikkoa ennen joulua istutetaan ruukkuun, kastellaan maltilla ja johan kukkii.

No annapa lehtien kerätä ravinteita vielä aikansa, kyllä ne kertoo milloin on aika levätä. Mullakin ovat vielä ulkona kasvattelemassa sipuleihin lisää? kokoa.

Tällainen kukki ekan kerran tänä kesänä!!!

Amaryllikseni kukassa

Hippeastrum mrs garfield

Elmu miten olet kasvattanut mrs garfieldiäsi. Oliko ulkona kesällä? Piditkä kuivaa kautta?

Sienestäjä Toivon mitä vilpittömimmin, että tuleva kukittamisesi onnistuu. Systeemit on ainakin mielenkiintoiset.

orkidea: Ihan viherkasvina hoidan,“aina vihreenä” :smiley: Sisällä ollut kesätkin, mut talvella on vähän viileämmässä.

Viime vuonna tämä kukki kuumalla (lasitettu) parvekkeella…
ja nyt tämä sama kukkii viileässä (alle +10) samassa paikassa… yhtä hyvin, mutta varren pituus on nyt vaan 15 senttinen…

-niina- Onnittelut hyvästä hankinnasta. H.‘‘Lovely Garden’’ on eräs kaikkein kiitollisimmista amarylliksistäni.  Se kukkii todella kiltisti vuosittain vaikka hoitotoimet ei aina olisi mennyt täysin nappiin.

Hankin E.B:n yhteistilauksesta H.'‘White Garden’'in.
 Sipuleja sai melkein hakea suurennuslasilla olivat ihan hirmu pikkuisia, vauvasipuleita. Eikä niitäkään monta. Olen kieltämättä pettynyt minulle osuneeseen hukka klimppiin. Näitä saakin nyt kasvatella, ennenkuin pääsee toivottavasti joskus tulevaisuudessa, nauttimaan kukinnastakin.

En ole koskaan ennen nähnyt näin keltaista amaryllistä. Se on ostettu leikkokukkana kukkakaupasta. Odotan malttamattomana tämän vuotista amaryllisten ja tulppaanien sipulitilausta Hollannista, jonka pitäisi olla jo matkalla!

Noille noinkin intensiivisen umpikeltasävyisille leikkoamarylliksille on useimmissa tapauksissa juotettu kasvuaikana värivettä, se ei ole mitenkään tavatonta.

On monia muitakin sipuli- yms. leikkokukkia, jotka on sillä vavalla värjätty poikkeuksellisen värin aikaansaamiseksi. Esim. siniset leikkoruusut jne…

Tuota en tiennytkään, Bobbie! Se kyllä vähentää ihastusta. Eri lajikkeiden jalostus on tietysti ok, mutta itse en tykkää ollenkaan mistään keinotekoisista värjäys- ym. jutuista. Kyllä kukan pitää olla aidosti sitä mitä on ilman mitään kepulikonsteja. Vaikka jalostus on ihan hyväksyttävää ja suotavaakin, tunnen kyllä eniten viehtymystä luonnonlajeihin. Esim. orkideani ovat lähes kokonaan luonnonlajeja tai primaarihybridejä.

Kaikesta huolimatta tuo amaruyllis on upea.

Min tilasin kimppatilauksessa Eurobulbilta upeita lajikkeita mm torvililjan mallisilla kukilla. Saa nähdä mitä niistä tulee.

Kertokaapa minulle miten tekisin. :slight_smile:

Jos olen ostanut amarylliksen, niin miten sen kukkimaisen jälkeen teen sille sipulille jos haluan uudestaan vuoden päästä itämään, kasvamaan ja kukkimaan?

Olen yrittänyt muutaman kerran, mutta puihin menee.

Meritähti Älä ole moksiskaan. Eihän kaikki aina ole muutoinkaan tässä maailmassa aina ihan sitä miltä näyttää… Pientä tuunaamistahan tuo värjäyskin vain on. Nauti toki kukistasi.

Pienpuutarhuri
, jos et jaksa lukea tätä ketjua, josta kasvatus ohjeet moneen kertaan löytyvät…
 niin esim. haulla: Hyötykasviyhdistys/Amarylliksen hoito löytyy joskus ennenkin kehumani ohjeet. En osaa valitettavasti tehdä tuonne linkkiä. Siinäon aikas kattavasti kuvailtu sekä uuden sipulin hyötö että jatko kasvatus.

Oletteko nähneet tänä syksynä missään myytävänä “MINIamarylliksiä”? Muutama vuosi sitten löysin ihanan Trentino-lajikkeen Citymarketista.

Katsoin nuo Hyötykasviyhdistyksen ohjeet ja näyttää siltä, että olen taas noudattanut ihan toisenlaista hoitolinjaa. No ilmankos sipuli nyt lykkää lehtiä ja nekin kaatuvat. Kyllä sen silti viime joulunakin sain kukkimaan, joten vielä on toivoa.