Onpa kaunis!
Oletteko ostaneet tänä vuonna Amarylliksen sipuleita kaupoista? Esim. aikaisempina vuosina Vapaa Valinnasta on sipuleita löytynyt, mutta tänä vuonna ei ole, enkä ole muissakaan kaupoissa niitä nähnyt :(. Onko kaikki sipulit vain nettikaupoissa tänä vuonna?
Puutarhaliikkeissä olen nähnyt sipuleita myynnissä. Yhden ostinkin.
Viherlandiasta ostin 3-4 viikkoa sitten,silloin oli aikapaljon ,nyt en ole käynyt.Valkoisen Ludwig Dazzler,oli herran nimi.Ei vielä kukassa,mutta komea nuppu.
Oli jo tullut Lidliin, punaisia ja punavalkoraidallisia ruukuissa nuppuisia, sipulit noin ison sitruunan kokoisia alle 5€, 1 vanaisia
Kolme viikkoo sitten ostin Kodinykkösestä Dancing Queenin ja Jewelin isohkot sipulit. Ne oli siellä viimeisiä ja puoleen hintaan, vajaat 5 e kpl. Kumpikin pukkaa kukkavartta nyt.
Hoyabella, minä ainakin ottaisin nuo pikkusipulit pois viemästä voimaa ja tilaa pääsipulilta. Tökkää pikkusipulit multaan saattavat lähteä kasvamaan ja muutaman vuoden kuluttua on sinulla uusia kukijoita. Äiti aikoinaan teki noin ja olen itsekin kasvattanut. En kyllä koskaan liota juuria ennen istutusta vaan tökkään suoraa multaan ja kastelen sitten kunnolla mullan ja odottelen koska vaivat palkitaan kauniilla kukilla.
Voi ei. Mullakin oli yhdessä Eurobulbin sipulissa poikanen ja hetken mietiskelyn jälkeen annoin olla paikoillaan kun istutin. Pitäiskö se kaivaa siitä nyt pois vai haittaako se kasvuun lähtenyttä kukkaa. Ei siinä ole kuin pieni piikki ja näyttäisi lehdeltä?
Sienestäjän valkoinen kerrottu on upea. Käyn vielä peukuttamassa.
Tein saman havainnon, että noita amarylliksen sipuleita ei ole nyt myynnissä niinkuin viime syksynä. Laitan kuvan viimevuotisesta ostoksestani, joka oli kesän ulkona voimaantumassa ja sipuli on valtavan suuri. Värit kyllä ovat toisinpäin kuin pakkauksen kuvassa mutta minusta hieno.
Viime vuonna ostin tämän ihanuuden Tokmannilta ja sen piti olla punavalkoinen.
Sen piti olla tällanen.
ja tällanen siitä kasvoi
Komee karahka.
Huh, huh ja jee, vihdoin ja viimein näkyy nupunpäätä rylliksessä, jonka laitoin multiin n. kuukausi sitten. Ja kyseessä on ihan uusi tänä syksynä ostettu sipuli. Olin jo varma ettei siitä mitään kasva, ja meinasin jo täältä pari päivää sitten kysellä jotain perspotkutaktiikkaa tohon rylliksen kukittamiseen, kun ei auttanut valoisassa, pimeässä, lämpimässä olo. Mutta heitinpä ruukun jääkaapin yläkaappiin pari päivää sitten ja äsken katsoin ja tämä siellä odotti.
Jouluksi ei ole toivoakaan saada kukkimaan, mutta ehtiihän sitä kukkia tässä valmiissa maailmassa myöhemminkin.
Mä pidän keskusläämityskattilan päällä niin kauan, että nupun kärki tulee näkyviin.
Kastelin sipulit ekaa kertaa istutuksen (1.11.) jälkeen toissapäivänä. Huh kun toisen kukkavarsi venähti saman tien. Olis pitänyt sen kanssa vielä pihdata vettä (ei ollut vielä kymmenen sentin mittainen). Joka vuosi kukkavarret on kaatuilleet ja nyt yritän saada ne pysymään lyhyempinä. Saa nähdä kuin käy.
Minulla on maatiaisessa eka kukkanuppu (varsi). Olen saanut tuon sipulin muutama vuosi sitten surkean pienenä juurettomana, melkein vuosi meni ennen kun juuret kasvoi. Nyt mun hätäsen ihmisen kärsivällisyys palkitaan jännä minkähän lainen kukka tulee.
Minulla kanssa maatiaisessa ensimmäinen tän kauden nuppu.Kukintakokoisia sipuleita on 4, saa nähdä kukkiiko jokainen vuorollaan.Yleensä ei, vaan kukinta jää kahteen varteen.
Muita ryllejä ei nyt olekaan, enkä aio hankkia, jokapaikka on niin ennätystäynnä talvetettavia, että millekään joulukukille ei ole tilaa.
Mitä varten yleensä maatiaista pitäisi viileäsäilyttää, eihän se vaadi mitään lepokautta?Parhaissa olosuhteissa se kukkii kolmekin kertaa vuodessa.Itsellä tämä tapahtui kerrostalossa asuessa,päätyolohuone, jossa oli kahteen valoisaan suuntaan isot ikkunat.
Muoks, eilen tuli kodin ykkösen mainoslehti, siinä oli tarjouksessa plussakortilla 6.90.
Kuvassa on valkoinen , vaaleanpunainen ja punainen.
Äkkiä sanottuna muistista, olisko noin kananmunan kokoinen maatiaissipuli kukintakoossaan.
En minäkään hallitse minkään ryllin hoitoa, mutta sen olen huomannut että ulosvienti ja liika viileys,ei useinkaan hyvää tee.Mutta sitähän kai, taas kerran, tehdään tilanpuutteenkin takia.Ja mikä se liika viileys sitten on?
Kun sitä en tiedä niin paras olla kikkailematta ja pitää lämpimässä.
Sain oman maatiaiseni vanhalta naiselta, jonka kotoa tämä kanta oli peräisin.Jostain syystä hän aina irrotti kukintakokoiset yksin omiin ruukkuihinsa jotka poikkeuksetta olivat niitä korkeita muoviruukkuja joissa siihen aikaan myytiin äitienpäiväruusuja.
Sipulin hän hautasi noin ruukun puoleenväliin, ja multaa päälle niin paljon kun mahtu.
Ruukusta roikku kahteen suuntaan aina kaksi vetelää huononnäköistä lehteä.Silti ne kukki aika usein.
Antaja on jo ollut kauan toisessa hiippakunnassa, ja hänen omat jälkeläisensä pitivät näitä kahden lehden purkkeja niin rumina, että taloa tyhjätessä kaikki lensi roskiin.Onneksi mulle jäi sitä.
Ai niin, kun sain sen purkin, niin hän oli jollain vanhalla narunpätkällä sitonut yhteen ne lehdet sievästi.Hänen mielestään kaikki sipulit piti istuttaa syvään multaan, ruokasipuleista alkaen, sipuli kun sipuli.
Maatiaisamarylliksessä eli pikkuritarinkukassa on nyt lehtiä vähimmillään ja uusia jo tulossa pian, eli mun mielestä vois nyt olla hyvä jakoaika. Yleensä kastelen tätä melko niukasti, silloin kun lehdet alkavat roikkua pahemmin, ja silloin lorottelen amppelin lähes täyteen vettä. Kasvaa viileässä eteisessä.
Tästä risukasasta tulee vuosittain pari kertaa kukat, noin seitsemän vartta kerrallaan. Jos tuosta löytyy pienokaisia, niin voin niitä lähettää tarvitseville, mutta kestää se useamman vuoden ennenkuin kukkivat.
Välillä meinas iskeä kuolema villakilpikirvojen takia, mutta nyt ne taitaa olla kuolleita vähitellen. Myrkytin Provado-liuoksella. Eikä tosiaan ole tarkoitus istuttaa noita kovin syvälle…
annaw: jiihaa, täällä myös ollaan kovasti kotia tarjoomassa laitan sulle yksäriä…
Ostin Keskiseltä maanantaina amarylliksen sipulin 1,95 euroa. Olivat loput alennusmyynnissä nyt harmittaa miks en ostanut kuin tuon yhden. Osa oli laatikoissa kasvattanut kukkavarret jo kyllä niin pahasti vintturaan ettei niistä enää kunnon kukkijaa olisi saanut.