Ritarinkukka (amaryllis), Hippeastrum

Ensimmäinen Hollannista tilattu sipuli on jo kukkinut pari viikkoa. Kuvassa Jewel, jonka kukka on mielestäni hyvin liljamaisen näköinen. Se myös tuoksuu. Kukkavanoja on samaan aikaan kolme.

Joskus käy niinkin, että tuote vastaa nimilapun kuvausta. Tämän lapussa luki ‘Arctic White’, ja ainakin näyttää samalta. Kaksi kolmen kukan kukkavanaa 2,99 e marketista (valmiina ruukussa), ei paha.
Hippeastrum

Kannelmäen prisman puutarhaosastolla oli komeita pinkkejä amarylliksiä 9 e. Olivat jo osin auenneet, joten väri oli selvästi pinkki.

Tämänvuotisista suurin 

White Nymph pitäisi olla

Kuinka paljon ja usein te amarylliksia kastelette? Mulla on eteläikkunalla amaryllis, jossa lehtivarsi n. 20 cm ja nuppu siinä vieressä aluillaan. Mullan pitäisi antaa kuivahtaa, mutta mulla se tuntuu koko ajan kuivalta, kun olen lorauttanut noin desin verran vettä kerrallaan pari kertaa viikossa. Onko liian vähän?

Olen kastellut kerran viikossa ja kunnolla, mutta ei niin että lautasella lilluu vesi. Saviruukussa on… Ja papillion vai papilion on nimi.

Joka vuosi olen kastellut liikaa ja kukkavarsista on tullut liian pitkät. Tänä vuonna olen minimoinut kastelun. Kastelin sipulit ensimmäisen kerran vasta kolmen viikon päästä istutuksesta saviruukkuun, nyt siitä kastelusta on viikko aikaa. Ennen multaan laittoa liotin sipulin juuria yön yli. Kukkavarret kehittyneet hyvin, on ne kumminkin varmaan 30-senttiset. Nuput aukeaa juuri, täytyy ruveta lisäämään kastelua vähitellen.

Mä kastelin pari kertaa ennen kukkavanan pilkistystä ja sen jälkeen en kertaakaan. Aikaisemmat kokemukset opettaneet olemaan kastelematta. Joskus ollut yli metrisiä kukkavanoja.

Ok, mielenkiintoista luettavaa miten paljon teidän hoitomenetelmät eroavat toisistaan. Kaiketi se valon määrä myös vaikuttaa olennaisesti kukkavanan pituuteen. Olen tällainen pedantti, joka haluaa tehdä kaiken aina oikein eikä oikein kestä yritys-erehdysoppimista :slight_smile:

Kuvassa Magic Green. Keskusta on selvästi vihreä. Punaiset juovat näkyvät erityisen voimakkaina terälehtien ulkopinnoilla.

Vilhelmi76 Tunnen kuvailuistasi itseni, varsinkin kun "vastikään" aloittelin kasviharrastustani… Kuitenkin sen sentään olen vuosien myötä oppinut, että tässäkään kukkien hoidossa yhtä ainoaa totuutta ei olekaan olemassa! Onneksi kasvit ovat ihmeen joustavia ja tottuvat monenlaiseen käsittelyyn.

Onkin onni, ettei ole yhtä ainutta mantraa jota kaikkien pitäisi noudattaa… Muutoinhan kasviharrastus ei olisi näin suosittua, jos se olisi jotain harvojen salatiedettä.
Kyllä sen pedantimpikin lopulta tajuaa… viimeistään vuosikymmenten vaihtuessa…

kukkatätsy
Kehtaatko kertoa mistä hommasit Papiliosi? Oletko saanut omasi kukkimaan?
Minullakin on ko. ryökäle muutaman vuoden viheriöinyt vaan en ole saanut häntä kukkimaan. Sehän on "evergreen" mutta nyt panin stopin kastelulle syksyllä. Kova kovaa vastaan.

Kyllä on jutin ritarissa komia nuppu. Itse annoin komeimman joululahjaksi miehelle joka on todella hienosti onnistunut kasvattamaan sitä ja nuppu taitaa olla samaa luokkaa. Se lajike on Red Pearl tosi tummanpunainen.

Tässä minun adventtikukkani. 

Hieno! Tämä taitaa nyt olla se Dancing Queen…?

Komea kukka on viherpeukalon adventtikukassa :slight_smile:

Kuvassa anilliininpunainen Sweet Nymph. Varsi on mukavan lyhyt ja tanakka.

kukkaistätsy Onnittelut. Monet eivät pääse noin pian Papilion kukintaa ihailemaan…
Sehän onkin luonnonlaji ja todellakin vähän erillainen kasvatettava kuin tav.om. amaryllikset.

Olen kuullut myös "ohjeen, että tätä lajia kasvatetaan kuten Kliiviaa." Sitä tyyliä voi kokeilla.
En tiedä sen kasvatukseen mitään erikoisia kikkoja. Tämä laji on minullakin vasta opettelussa.

Omani tilasin parisen vuotta sitten Korpikankaalta. Ilmeisesti oli preparoimattomia sipuleja. Koko tänä aikana se on tehnyt yhden ainokaisen sivusipulin. Aika hidaskasvuinen mielestäni.

Meritähti Sweet Nymphin terälehtien suonikuvio on todella kaunis… Livenä se on vielä paljon kauniimpi kuin kuvissa! Hyvin sitkeäkin se on. Melko pikkuinen sipulikin jaksaa vaan kukkia vuodesta toiseen.

Bobbie, Sweet Nymphin viehätystä lisää sekin, että etenkin valon alla terälehtien pinta kimaltelee ihan kuin niissä olisi helmiäistä tai metallia. Mulla on ollut ennenkin näitä Nymphejä (s. 206 on kuva viime vuoden "tavallisesta" Nymphistä), vaikka toisaalta tykkäänkin usein enemmän yksinkertaisista kuin kerratuista kukista. Tänä vuonna tulossa on vielä Cherry Nymph.

Kuukausi sitten istutettu "Jewel" avasi nuppunsa eilen ensimmäisen adventin kunniaksi! 

Minä odottelen innolla että tuon maatiaisen kukat avautuisivat, teki vielä toisenkin kukkavarren!