Rönsylilja, Chlorophytum

Moikka,

tuolla vanhalla keskustelupalstalla kyselin rönsyjelin lisäämisestä noista tupsukoista. Nyt juuria on tullut ja mietin, että kuinkas suureksi noiden juurien kannattaisi antaa kasvia ennen kuin laittaa multaan?

Sitä helpompi istuttaa, mitä vähemmän juuria. Laita multaan vaan, kyllä se jatkaa sitä juuren kasvatusta siellä purkissa. No, ehkä joku sentin-parin verran voisi juurella mittaa olla.

Olen lisännyt rönsyliljaa molemmilla tavoilla, juurruttanut vähän vesilasissa tai tökännyt suoraan multaan. Hyvin ne ovat lähteneet kummallakin tavalla. Vähemmän juuria parempi, joten nanikan kanssa samoilla linjoillahymy

Rönsylinjan pienen pieni kukka kukkanen

Olikos se niin, että jos ei anna rönsärin kasvattaa niitä kukkavarsia niin se sitten kasvattaa enemmän lehtiä ja voisi saada sellaisen ison komean pehkon?

Juuri napsin kaikki pikkualut makkarin rönsästä (se onkin ihan rönskän näköinen) vesilasiin juurtumaan. Istutan ne sitten suoraan multaan tökättyjen kanssa samaan ruukkuun niin ei tarvi ruipeloita katella.

Viihtyiskö tavallinen vihreä normirönsy eteläikkunalla sälikaihdinten takana?

Ainakin se pysyy nätimpänä kun ei anna niiden kukkavarsien kasvaa. Tuppaavat "vetämään" nurin sen emon, varsinkin jos on yksinään tai harvassa seurassa siinä purkissa. 

Rönsylilja ei ole erityisen nuuka valon suhteen, viihtyy paisteessa mutta voi sijoittaa sisemmällekin huoneeseen. Se kasvaa tosi komeaksi pehkoksi, kun nyppii kukkavarret pois heti kun ne ilmaantuvat.

Kokovihreä jaksaa kasvaa isoksi mättääksi myös rönsyjen kanssa, jotka nekin voivat olla melkoinen mätäs. Laitan kuitenkin kolme tai neljä alkua samaan ruukkuun

Minä ajattelin tunkea rönsyliljaa kesällä kukkaruukkuihin kesäkukkien sekaan. Se on aikasta kivan näköistä; keventää.

Justiin katkoin kukkavarret emopuskasta. Neljä alkua lilluu nyt vesilasissa ja pääsee sitten aikanaan kukkapurkkiin ja ulos

´Minullakin on ollut monena kesänä rönsyliljaa kesäkukkien seassa ruukussa ja ovat tosi kauniita. Kasvavat isoiksi, lehdetkin ovat paljon leveämmät kuin sisällä ruukussa. Syksyllä otan isommat ja komeimmat sisälle.

Voiko rönsyä tappaa liikakastelulla? Minulla oli rönsy, jonka kaikki lehdet alkoivat kellastua juuresta lähtien. Jäljelle jäi vain kukkinut varsi ja poikaset. Ne juurrutin ja pistin multaan, en haluaisin niitäkin hengiltä. Mieleeni tuli valonpuute tai tuholaiset, jälkiä en kyllä löytänyt. Sama kävi myös kirjovehkalle. ärtynyt

Kyllä uskon että liikakastelulla voi tappaa ihan minkä vaan kasvin!

Jep.. kuulostaa sille että on ollut liikaa vettä tahi lannotetta tahi molempia. Ennen kun oppii kasviensa kastelurytmin joka vielä kaikenlisäksi vaihtelee vuodenajasta ja iästä riippuen, niin kannattaa ennen kastelua kokeilla sormella (ihan kunnolla sinne multaan vaan) onko multa vielä sopivasti kosteaa vai pitäisikö pikkusen lorauttaa lisää.

Rönsylilja ja kirjovehkakin viihtyy tosi hyvin myös altakasteluruukussa joka helpottaa kastelua varsinkin kesällä (vaikka amppelissa se ei välttis oo parhaimman näkönen.. ite naamioin sitä ties millä helmillä ja simpukoilla). Itse leikkailin myös rumasti roikkuvia lehtiä ihan surutta pois. Pysyi nättinä eikä kuluttanut niin hillittömästi kuumalla ilmalla vettäkään sitten. Tämä toimenpide kyllä viivästyttää sitten poikasten tekoa.

Tapasin taanoin aivan ihanan tytön ja nyt kun olemme tutustuneet paremmin hän huomautti minulle, että minun rönsyliljaan pitäis vaihtaa mullat. Okei tekihän äitinikin sitä aina kerran vuodessa. Mikä ettei ja eikun mullat vaihtoon. En halunut olla mitenkään halpamainen jotenka investoin hieman kalliimpaan multaan, Kekkilän kukkamultaan. Otimme Rönsyliljan pois amppelini ruukusta ja kauhukseni juuret olivat täynnä isoja palkoja. Ystäväni kauniit sormet sukelsivat juurien sekaan näin erotellen jo lähes hiekaksi muuttuneen vanhan mullan juurista. Poikamies kämppäni kaapista löytyi vielä toinen amppeli ruukku. Päätimme jakaa liljan kahteen ruukkuun näin juurille tuli lisää tilaa ja ennen kaikkea sain asuntooni toisen kukan piristämään ilmettä. Olisiko tässä nyt kysymys siitä, naisen käden jäljestä? En voi muuta sanoa kuin, että tämä Rönsylilja on erinomainen kasvi hajamieliselle poikamiehelle, lähinnä kun toi kastelu on ollu minulla hieman hakusessa. hymy

Kevät terveisin

TheArtist

tässä vielä kuvat mun Rönsylinjoista kieli ulkoa

terv. TheArtist

TheArtistilla on hyvä alku rönsyliljakokoelmaan. Tuolla toisella voisi nyt tehdä vaihtarin valkoraitaiseen rönsikseen

Minun Rönsyt on kasvanut ihan älyttömästi kevään aikana, miten isoiksi nuo sitten kasvavat syksyyn mennessä, en voi kuvitellakkaan.

Minun hyvän kasvu salaisuus on että reilusti vettä ja lannoitetta joka toinen viikko.

Nuo Rönsyt on nyt jo vuoden vanhoja, laitoin ne vuosi sitten pistokkaina multaan, saviruukkuun, nuo ei meinannu kasvaa kovin yhtään kesän aikana, ja ihmettelin missä syy, nyt kun kevät talvella vaihdoin ruukun maalattuun saviruukkuun (jossa kosteus pysyy pitempään kuin saviruukussa) huomasin paljon nopeampaa kasvua.

Eli syynä se, että saviruukku imi kaiken nesteen, ja Rönsy parat kituivat.

Mie en oo varmaan ikinä (ainakaan tietoisesti) lannoittanu rönsäreitä, nykyään kyllä saavat aina orkideojen jämät. Kastelen sitten kun muistan = kun lehdet muuttuu harmaiksi.
Ja juuret on semmoisia melkein pikkurillinpaksuisia mötkäleitä.
Kasvavat siitä huolimatta kuin heinä.

Tässä mun 2 Rönsyä jotka on venähtäny hirveesti tänä keväänä:

Tässä kuvat omista rönsyliljoistani. Tämä ensimmäinen taitaapi olla ruukun vaihdon tarpeessa. Noin isolla kasvilla ei voi olla muuta kuin juuria tuolla ruukussa... Hyvin tuo kuitenkin näyttää voivan. (Ruukun halkaisija on noin 16cm)

Ja raidallinen "pikkusisko".