Rönsylilja, Chlorophytum

Täs on tää miun kirjorönsylilja. Hyvin voipi, on pienessä ruukussa. Mutta rönsyjä ei tee...miksköhän?

..ja minulla on tuollaisen raidallisen pienen pieni taimi jonka juuri äsken katkaisin pois riippumasta ja pistin vesikippoon. Jos joku sen haluais niin sais.

Raidallinen rönsylilja löysi kodin.....

Rönsylilja on todella kiitollinen, huolimattoman hoitajan kasvi. Tämä on kasvanut herra ties, kuinka monta vuotta samassa ruukussa (en ole koskaan vaihtanut ruukkua tai multaa) ja kastelen kun huomaan se lorputtavan lehtiään. Kasvaa eteläikkunalla (verhot ovat kiinni vain, jotta sain edes jonkinmoisen kuvan otettua).

Hienoja rönsäreitä teillä! Tosiaan, rönsyliljaa on yhtä helppo kasvattaa kuin rikkaruohoja tahtomattaan silmän isku

A.i.k.a, ompa hienon näköinen.
Pitäisiköhän minunkin jättää mullat vaihtamatta.
Just tänään vaihdoin rönsyliljoihini mullat tuolla liiterin nurkalla ja nyt jätin ne tuohon terassille ulkoilemaan, jossa saavat olla syksyyn asti, jos ei ole pakkasen pelkoa.

Tosi hieno rönsylilja A.I.K.a:lla, minulla on kaksi kasvia ja kumpaisellekin viime talvi oli vaikea, pikkusen näyttävät nyt piristyvän

Huono vanha kuva, mutta huomaatteko mitään erikoista?

En keksi mitään muuta erikoista kuin värityksen, ja olen kateudesta vihreänä täällä. Jos se joskus tekee liikaa pikku alkuja, olen sitten käsi ojossa.

Juu, tuossa on viirunvärit väärinpäin. Olen sen alun nypännyt Floridassa hotellin pihasta ja toin kotiin ihan vain matkamuistona ja sitten vasta huomasin tuon värin.

Tarleena, pistä hölöön osoite yms. niin laitan juurtuneita poikasia. Nykyään tuo rönsis on tosi suuri ja tekee poikasia koko ajan.

Kivan näköinen viirutväärinpäin matkamuisto. ohoniin

Se on viralliselta nimeltään Tupasrönsylilja, Chlorophytum bichetii .

Kyllä tuo taitaa ennemminkin olla Chlophytum comosum ''Vittatum'' jos se kerran tekee rönsytaimia. Tupasrönsylilja ei nimittäin lisäänny ollenkaan rönsyillä vaan sitä voi lisätä vain jakamalla tai miksei siemenistäkin

Himputti sentään, Chlorophytum piti kirjoittamani!

Waude, minä olen sen omaan kirjanpitooni tuolla nimellä kirjannut kun se vanhassa pentissä joskus sellaiseksi tunnistettiin. Täytyypä vaihtaa nimeä...mikähän se on suomeksi....?

Kaipa se ihan vaan rönsylilja on. Kuluu samaan comosumien kimppaan kuin tavallinen vihreä, valkokeskustainen sekä kiharalehtinen rönsäri.
Tässä oma tupasronsyliljani, matala ja tiivis.

Yhdyn Miukattuksen mielipiteeseen; minullakin on molemmat. Paitsi että viimeisimmän selvitykseni mukaan tuo valkealla reunalla oleva rönsylilja olisikin 'Variegatum'. 'Vittatum' on se tavallisempi, enempi valkea muoto.

(Perhanan lainausmerkit tyrkkivät itseään vääriin paikkoihin)

Sailasi ehti ensin, niin minäkin ymmärsin kun kuukkeloin (mutta kun piti katsoa telkkuakin välillä).

Eli Littatum olisi tuo keskeltä vaalea ja variegatum olis tuo reunoilta vaalea...

Juu, tiedetään, olen huomannut sailasin epäilyt jo aiemminkin. Mutta haluaisin tietää jonkun luotettavan lähteen missä näin sanotaan. Jos asia todellakin on näinpäin niin ihmettelen suunnattomasti miksi tätä virhettä on painettu vuosi vuodelta useisiin suomenkielisiin kukkakirjoihin?! Toisin sanoen minua on viilattu sitten linssiin naurua

Kiitos kehuista! Minullahan ei juuri muita sisäkasveja olekaan, paitsi kriikuna, joka tykkää yhtä huonosta hoidosta. Rönsyliljan aikoinani ostin, kun sanotaan, että se puhdistaa sisäilmaa, tiedä sitten onko niin. Ainakaan en saa mitään hapenloppumiskohtausta sen lähellä.

Tuo tupasrönsylilja onkin kivan näköinen! Sellaisen voisin jopa haluta, jos joskus satun kaupassa näkemään.