No niin, nyt sitten tarvitaan taimen lisäksi kasvatusohjeita, Sain Euffikselta tomeran alun, mutta nyt se on lurpauttanut lehtiään ihan veteliksi. :(( Mitä mä teen!!!???
A.i.k.a. jos se vain alkoi potemaan matkastressiä vasta nyt??? Eipä tule mieleeni muuta kuin että voisi sen kanssa kokeilla sellaista uudelleen veteen kasvattamaan lisää juuria -kikkaa. Jos ei tokene, niin: Nou Hätä… kerro minulle - saat uuden tilalle!
Kiitos Euffis neuvosta. Nyppäsin sen jo saman tein pilttipurkkiin kasvattelemaan niitä juuria. Uutta en taida ihan heti kehdata ottaa, jos tuo nyt henkensä heittää. Kiitos kuitenkin tarjouksesta. Olet ystävällinen sielu ![]()
A.i.k.a. eihän siinä mitään kehtaamista ole… ja kun tuo emokin tuossa edelleen rönsyilee, rönsyilee…![]()
No senhän nuo kieltämättä parhaiten taitavat ;D Jospa tuo nyt kuitenkin tuosta vielä tokenisi.
Omituista!
Mun rönsylilja on ruennut kukkimaan tähän aikaan vuodesta! Yleensä on kukkinut vasta syyskesällä. Vaihdoin sen pariviikkoa sitten uuteen isompaan ruukkuun, tais rönsy innostua.
Ai, mulla kukkii yleensä aina keväisin.
heip… onko kellään rönsyliljan siemeniä?
Eilen kauppareisulla ihastelin rönsyliljoja. Minusta ne olivat kyllä tupasrönsyjä. Teki niin mieli ostaa, mutta oli niin kiire (piti ehtiä vielä toiseen kauppaan ennen sulkemista) ettei olisi ehtinyt paketoimaan ja pakkasta oli jotain -13. Nyt harmittaa kun olen jo aiemmin etsinyt juuri tupasrönsyä ja se on aivan varma, että jos lähden asiasta tehen hakemaan sellaista, niin niitä ei varmasti enää ole. Ku ei niitä eilenkään ollut kuin alle 10kpl. Nyyh…
Moonlight, tälläistäkö rönsistä etsiskelet, onko tämä tupasrönsy ? Olisi nyt ihan joutilas voisi panna palasiksi ja jakaa halukkaille.
Se on nyt vähän kärsineen näköinen kun just nypin kaikki kuivat lehdet siitä pois on ollut koko talven hoitamatta nälkiintyneenä tuolla nurkassa mutta luulisin että siitä ihan siivon saa kun uusin multiin laittaa.

Tuotapa juuri
Mulle kyllä olisi enemmän kuin tervetullut. Eikä tuo kyllä mitenkään huonon näköinen ole. Ainahan nuo kasvit tahtoo talvella vähän ränsistyä.
Kun kelit tästä läpenee niin panen postiin mutta muistuta minua siitä muuten unohtuu.....
MarjaBee näen viestisi mutta muuten ei hölö taaskaan toimi, riittää kyllä sinullekin sitten kun lähetys ilmoja tulee.
Oi, jäin kiinni että kerjäsin… ![]()
Kiitos!!!
heip mitenkäs ihmiset on rönsyliljojaan lannoittanut? mulla on 2 perus rönsyliljaa eli niitä vaalean vihreitä ja ohut lehtisiä. ja ottaisin ilomielin vastaan alkuja jostain toisesta rönsy lajikkeesta olen jotenkin hurmaantunut tähän huone kasviin ja tietääkö joku että mikä viherkasvi sopii kulmahyllyyn missä on aika varjosta. ja täytyy olla aika pieni kokoinen![]()
itselläni on juurikin rönsyliljaa ja saniasta ollut varjoisammassa kulmahyllyssä ja hyvin ovat menestyneet.. rönsyliljaa en ole lannoitellut kuin "halvimmalla" kukkaravinteella ja silläkin melkoisen säästeliäästi, sillä kasvaa muutenkin jo liiaksi kanssa kun kesäksi nostan ulos aurinkoon. Rönsylilja oli ensimmäinen oma kasvini ja ihastuin sen helppouteen ja sitkeyteen jos itse hieman kämmäsi :D
Se on kyllä tosi, ettei rönsyliljoja tarvitse paljon lannoittaa. Omaani laitoin kesällä pari ravinnepuikkoa ja lilja kasvoi puolet isommaksi kesän aikana. Nyt se on kukkinut noin viikon verran ja nuppuja on vielä pitkäksi aikaa.
Tämmöstä jälkeä saa liialla vedellä ja valolla... Toivottavasti vielä virkoaa, nostin tiskipöydälle vähän hämärämpään toipumaan ja raksin kuivat pois.
Miten rönsyliljan saisi tekemään rönsyjä?
En tiedä onko mitään erikois ohjetta… minulla ne oli hoitamatta ja tuli kauhee pehko. Sitten aloin liikaa hoitamaan ja mokoma kuoli… ( olin liikaa kastellut) se kun tykkää melkoisen kuivasta ja vähän varjoisesta paikasta. Paras paikka minulla oli pohjoisikkuna.