Rönsytiarella, Tiarella cordifolia

Viime kevään Virosta ostamani  "Iron butterfly" on parhaimmillaan.

Tavallisempi versio

Taitavat olla saman korkuisia.

Tiarellat on upeita jos niillä on paikka jossa mahtuvat kasvamaan.

Millaisen tilan rönsytiarella vaatii? Siis tilaa on, mutta kun kaverina on suikeroalpia... Pitääkö puolensa sitä vastaan/kasvaa kaverina vai kiskonko alpia pois lähistöltä?

Minä olen kaivamassa kohtalaisen kasan pois rönsytiarellaa ja samalla pitää harventaa aika montaa muutakin. Noutaa saa Porvoosta, jos jotakuta kiinnostaa.

Veera04, veikkaan , että pitää puolensa suikeroalpia vastaan.

Tiarella Pink (jotain) , Unohtui tuo loppuosa nimestä

Pink Skyrocket ?

Jep !!

Onpa viehättävä tuo jutitan tiarella, mistä olet hankkinut?

Niinpä on , todella kaunis tiarella Jutitalla sydän

Onkohan Pink Skyrocket ja Iron Bytterfly sama?

Niin tosiaan, lehdet näyttävätkin kovin samannäköisiltä ja kukka . Katselin googlella, jotain erilaisuutta näytti lehdissä olevan. Mutta kauniita molemmat, pitää laittaa etsintään kukkais pyöritystä

tosi kivat lehtimuodot ivarilla ja pinkillä.

Ihania. Löysin tänään tuolta "luonnon"alueeltani tuollaisen tiarellan, mistälie sinne tullut. Laitoin kasvamaan herttavuorenkilven juurelle, jossa on myös kiviä, mahtaako viihtyä vai tarviikohan jotain erityistä hoitoa tai valo-olosuhteita? Se on sellainen puolivarjoisa kohopenkki.

Rönsytiarella viihtyy aika hyvin missä vain, mullakin auringossa päivät pitkät, vaikka juuri puolivarjon kasviksi tituleerataan.

Iron Bytterfly on suosikkejani.

Valopään mökkikuvissa ihastun aivan ikihyviksi tiarellaan! Miten pitkään tiarella kukkii ja miten se leviää? Juuristolla vai siementämällä? Entä maapohjan kosteusvaatimukset?

Tiarella leviää ainakin rönsyillä ja vieläpä erittäin tehokkaasti. Minulla tiarella on menestynyt kuivahkossa rinteessä, puolivarjossa. Ja aivan varjossakin tiarella elelee, mutta ei ole levinnyt yhtä nopeasti. Nyt samainen rinne on melkein täysaurinkoinen, kun puita on kaadettu edestä ja ainakaan vielä eivät näytä tiarellat ottaneen siipeensä.

Sen verran vielä, että maa on aika multavaa niissä kohdissa, joihin olen alunperin tiarellan istuttanut. Mutta on levinnyt rönsyjensä avulla kivien koloonkin, joissa ei ole oikeastaan multaa edes nimeksi.