Rönsytiarella, Tiarella cordifolia

Heksulta saatu ihana tiarella on kukkinut koko kesän

Mikähän on tarkemmalta nimeltään tuo ylempänä oleva tiarellani, tietääkö kukaan, muistaako Heksu? Se on ihan mahdoton kukkimaan, edelleen kukkia ja nuppuja täysi. Aivan ihana, ensi keväänä otan siitä kyllä monta pistokasta ja lisään silleesti pitkän rivin :slight_smile:

Sitä taitaa olla liikkeellä useammalla nimellä.

Jakamalla saa hyvin lisättyä.

Niin näyttää olevan. Ketjua selatessa useampi eri nimellä kulkeva näyttää tämän kanssa ihan samalta.

Välke, olisiko Tiarella wherryi? (tupastiarella)

Vois vaikka ollakin, kiitos pisaralehdellä. :slight_smile:

Olen minäkin ihan rakastunut tuohon rönsytiarellaan. Olisinkin kysellyt mitä teillä kasvaa tiarellan vierellä? Jotakin yhdistelmäinspiraatiota tässä hakusessa…

Minulla on tuo rönsytiarella reunassa, sen takana valkotäpläimikkä ja sen takana taas perhoangervo.

Mulla on kapea penkinpätkä terassin reunassa, ja siinä kasvaa kolme jouluruusua ja niiden ympärillä rönsytiarellaa. Tiarellaa joutuu kyllä välillä hiukan kovallakin kädellä kurittamaan, ettei ihan söisi jouluruusua, mutta hyvin sopivat yhteen. Tuosta se jatkuu myös köynnöshortensian alle maanpeitteeksi. Sen lisäksi sitä on orapihlaja-aidan alla pitämässä rikkikset kurissa.Kärhöjen alle sopisi myös hyvin pitämään kärhöjen varpaat piilossa.

Perhoangervoissa on jotakin samaa herkkyyttä kuin tiarellassa. Ja jouluruusut ovat NIIN kovin kauniita… niitä on kyllä hankittava.

Minulla tämä puutarha on vasta tänä keväänä saanut alkunsa - kiitos tuhannesti Penttiläisille avusta ja lahjoituksista!! Kevään ja kesän aikana istutetut perennat kukkivat mikä milloinkin, eli ensivuonna vasta saa oikeastaan hajua siitä, mikä on minkäkin oikea kukinta-aika. Senkin takia kyselen.

Tiarellaa tuli pieni tupas, joka on tehnyt lisätuppaita kiitettävästi kesän aikana. Mistään maanpeittokasvista ei kuitenkaan vielä voi puhua. Tiarella on vielä tuossa terassin nurkalla aika paraatipaikalla. Pidän siitä vaan niin kovasti, että haluan nähdä sen heti ensimmäisenä, kun menen tuohon istuskelemaan. Hyvä kuulla, että siitä voi saada noinkin tehokkaan rikkisvahdin.

Itsellä se kasvaa pihlajan alla, puutarhamullalla (ja ripauksella turvetta) parannetussa savimaassa. Aurinkoa tuohon ei tule kuin pihlajan lehtien läpi, eli aika varjoisa paikka. Hyvin on kuitenkin näyttänyt viihtyvät. Yhdestä tuppaasta tuli nyt jaettuna sellainen vajaa neliön verran pikkutaimia.

Jossakin kuvassa näin oranssia siperianunikkoa tiarellan kanssa ja se oli myös upean näköinen. Tuo varjopaikka vaan ei unikoille taida olla omiaan. Itsellä siemenestä keväällä kylvetyt unikot kukkivat vasta syyskuussa. Vasta nyt hokasin, että ovatkin kevätkukkijoita. Oppia ikä kaikki.

Kuulisin mielelläni vielä muidenkin “yhdistelmiä”. Ja kiitos näistä vastauksista. :slight_smile:

Ymmärrän ruotsalaisia, jotka kutsuvat rönsytiarellaa pitsimyssyksi.

Mulla oli tällainen pitsimyssyseos menneenä kesänä. Myssy itse oikeassa alakulmassa ja kavereina taponlehteä kuten Enitalla, takana mutta näkymättömissä perhoangervoa, vasemmalla ja keskellä samaan aikaan kukkivaa tuoksumataraa ja rotkolemmikkiä, oikealla näkymättömissä imikkää.  Kaiken seasta nousemassa muutamia kuunliljoja.

Eitan pitsimyssyn on kauniita; mulla on noita samoja ja taimet tilattu Ruotsista.

Tuulia-tuu; upea näky.

Jalomarja,kiitos. Tykkään itsekin tuosta kohdasta, osittain siksi, että se on oikeastaan ainoa kostea(hko) varjo koko pihassa ja kasvit pysyvät nätteinä koko kesän. Muualla tuppaa kuivumaan ja rönttööntymään kesän edetessä(poislukien tämä kesä…)

Tuulia-tuu; olepa hyvä.

Minun pihassani ei ole yhtään noin tyylikästä kohtaa mutta ruusuviidakko on melkeinpä kokonaan pois. Ihan keskelle jäi noin metrinen siivu kun en jaksanut enää hakata niitä juurakoita ja sitten tulikin ne pakkaset ja lumi.

Takapihalla on nyt se ihana sammaleinen kivi paikoillaan josta teille silloin kertoilin haaveenani.

Kiva kun sai nähdä kuvan Tuulia-tuun pihapiiristä. Olen näitä kuvia jo odotellut. Kaunis, rauhallinen maalaispihanäkymä! Ihana tuo vanha puu keskellä.

Rönsytiarella levittäytyy.

kuva

Tämän viime kesänä virolaisilta Mustilan taimitapahtumasta ostamani tiarellan ainakin piti olla Pink Skyrocket. Aika paahteessa ja huonossa maassa tosin joutunut olemaan, tää paikka on vielä vaiheessa.kuva

Taitaa olla joku muu kun sekä kukinta että lehdet on aika erinäköiset kuin pitäisi.

En tiedä mihin ketjuun tämän olisin laittanut niin tulkoon samaan kuin tuo edellinenkin kuva. Pink Skyrocket -nimisenä ostettu joku on tänä vuonna tämännäköinen. Hyvältä näyttää pallopääkaverinsa kanssa.