Rönsytiarella, Tiarella cordifolia

Tässä toinen kuva !  Siis , se on vaalean vihreä  mun mielestä, ei keltainen !

Tiarellan ja Sinikämmenen yhteis eloa

Irsa, ehkä se on vain aurinkoisella paikalla, mun on varjossa ja aika tummanvihreät

Upea tuo mumin sinikämmen, semmoinenkin pitää vielä hankkia.

No, sitä varjostaa puusto suurimman ajan päivästä ,tosin siinä on tosi vähän maata sanomalehtien päällä , johtuiskohan siitä !

Heksu kai tietää , mitä mulle aikanaan laittoi :smiley:

Irsa, mulla on tuollainen samanlainen vaalean vihreä, sain Jouluruusulta, kyllä se taitaa olla ihan oikeasti tuon värinen. Mulla se on omppupuiden alla kosteassa paksumultaisessa maassa. 

Ihan normi se taitaa olla, mutta vallan hyvin näyttää viihtyvän, Irsa :slight_smile:

Minullakin on vaaleanvihreälehtinen tiarella. Ostin sen aikoinaan tupastiarellana, onko siinä syy lehtien eri värisävyyn? Olen joskus miettinyt että onko ne eri kasvit ollenkaan, tupas-ja rönsytiarella?

Ei ole niin paljoa asia vaivannut, että olisin tutkinut tarkemmin. Pidän niin paljon kukastani juuri lehtien värin takia! :slight_smile:

Tässä kuva tupastiarellastani, se on kyllä lempikasvejani!Tuoksuratamo on etualalla, luonnossa sen lehdet ovat hivenen tummemmat kun tiarellalla.

Mutta mun on samaa kasvia useassa eri paikassa ja lehdet on puolivarjossa melko kellertävät ja tuolla sinikämmen alla ne on vihreät paikka tosi varjoinen mutta ei noin vihreät kun Satuessin kuvassa.

Täytyy oikein lähtee tarkistaan väriä kerron tilanteen

Tässä tutkinnan tulos

Tummalehti ei juurikaan saa aurinkoa ainoastaan sen mitä tulee puitten lehtien läpi. Vaalea saan ilta aurinkon  täysin esteettömästi ja hiukan aamuaurinkoa. Kasvita samasta lähtöisin viime vuonna siirsin  osan täysin varjo paikkaan kasvavat vielä samassa penkissä mutta tumma toisessa päässä.

‘’

Äkkiä voi ajatella että on kaksi täysin eri lajia olevaa mutta näin paljon pienikin aurinko vaikuttaa

Katsos vain. Ne mun vaalean vihreät saavat tosiaan ilta-aurinkoa ihan hyvin, vaikka ovatkin muuten päivän puiden varjossa. Ihan varjoisaa paikkaa mulla ei niille nyt taida olla tarjolla, että voisin toistaa tämän tutkimuksen :slight_smile:

Kiitos mumimyy tutkimustyöstä :smiley:

Eipä tarvii enää arpoa :wink:

Leviääkö tiarella siemenestä? Minulla on tiarella kituuttanut nyt kolme kesää. Toinen tupsu kuoli pois, toinenkin on vain ihan vähän tuuhistunut. Ensimmäisen kesän jälkeen vaihdoin niiden paikkaa, enemmän varjoon. Nyt on kuitenkin alkanut ilmestyä sinne tänne pieniä tiarellan näköisiä alkuja. Siirtelin niitä tilavampaan paikkaan, jos vaikka alkaisivat levitä. En kai nyt vain paapo mitään rikkaa…? Eli siementävätkö tiarellat?

Sinisointu , musta tuntuu, että rönsyillä ainakin mulla leviää !

Onko sitten muitakin tiarelloja kun rönsy ?

Vois kai arvata , että siemenistäkin leviää ,…mulla kyllä on tilaakin siinä penkissä , missä ovat …

Siinä vaan mun mutut , paremmin tietäjät jatkakoot .

Tarkennan vielä, että ihan tavallisesta rönsytiarellasta on kyse. Rönsyistähän sen tietysti pitäisi levitä (minulla ei vain jostain syystä meinaa levitä sitten millään), mutta leviääköhän se myös siemenestä? Leviäisi nyt edes jollain tapaa!

Siementaimia en omistani ole löytänyt eli rönsyillä näyttää leviävän?

Sinisointu, mä en myöskään ole huomannut siementaimia omissani. Sen sijaan siinä, mistä siirsin tiarellat toisaalle, on tällä hetkellä taas tuuhea kasvusto. Eli hiukan oli jäänyt ja heti levisi uudestaan. Voisin kuitenkin tuoda sulle sutinoihin jakopalan omistani.

Mulla ainakin on ihan selkeitä siementaimia ilmestynyt uudehkoon penkkiin. Rönsyilläkin tuossa kyllä vauhdilla leviää .

Ok. Ehkä sitten minäkin uskon, että ne ovat tiarellan siementaimia (eikä esim. viinimarjapensaan, kuten käväisi mielessä…) ja jatkan niiden paapomista. Anita, kiitos kovasti tarjouksesta, mutta haluan vielä uskoa, että näistäkin tulee jotain. Se alkuperäinen on kyllä tuuhistunut, eli jos se nyt sitten ensi vuonna alkaisi rönsyillä…? Jos ei, sitten kyllä luovutan ja olen käsi ojossa ensi vuoden taimenvaihdoissa.

Tupastiarellan sain taimenvaihdosta Salamandralta tai Jenssonilta.