Mullakin alkoi levitä vasta toisena vuonna, mutta hyvin ne eivät ole kukkineet vielä tänäkään kesänä. Mikä lie vikana. Onkohan liian köyhä maa… Tarviiko ne paljon lannoitusta? Vai olisko käynyt toisin päin, että on tullut lannoitettua liikaa ja kasvattaa vaan lehtiä?
Iki-ihana tiarella aloittelee meillä jo kukintaansa… On se niin ihana! Yksi suosikeistani! Keväällä vaalean vihreät lehdet ovat niin kauniita!
Ah, hyvä tietää, että rönsytiarella ei välttämättä leviä kovinkaan ensimmäisenä kesänä. Istutin kuun alussa varjopenkkiin rönsytiarellaa. Ovat ihan hyvävointisen näköisiä kyllä, mutta totta kai sitä pitää käydä kurkkimassa vähän väliä, josko lähtevät leviämään.
Miten muuten on, kun rönsytiarellan vieressä kasvaa pikkutalvio. Pitääkö pikkutalvion suhteen olla varovainen, ettei se pääse leviämään tiarellan tontille ja tukahduttamaan sitä alleen? (On muuten mielenkiintoisen näköinen pari penkissä, tiarella hyvin vaaleanvihreä ja pikkutalvio hyvin tummanvihreä lehdiltään.)
Minulla on ollut rönsytiarellaa nyt ehkä pari vuotta. Se on levinnyt oikein mukavasti. Saa minun puolestani levitä niin paljon kuin haluaa – On se niin ihanaa! Välillä ohjailen rynsyjä niin, että pysyvät sentään penkissä…
Kyllä minulla levisi rönsytiarella jo ensimmäisenä vuotenaan valtavasti ja ihan luvan kanssa.
Leviää myös jouluruusujen juurelle, mihin sopiikin minusta mainiosti!
Minulla näyttää rönsytiarella taantuneen. Ei ollenkaan sellaista nuppu/kukkapaljoutta kuin menneinä vuosina, ollut nelisen vuotta paikallaan. Hyvin ehtinyt levitä, mutta tänä keväänä teki vähemmän uutta lehteäkin kuin ennen. Suurin osa kasvustosta on nyt tummanpuhuvaa lehteä, vain muutama mätäs vihreää nuppuisena :[
Tiarella cordifolia ‘’Oakleaf‘’
Rönsytiarella näyttää viihtyvän sitä paremmin mitä enemmän sitä yrittää kitkeä. Suloinen kasvi.
Kyllä tulin iloiseksi, kun huomasin tänään tiarelloissani kukkavanat ja nuput! Toissa keväällä ostetut ja istutetut taimet kukkivat nyt ensimmäistä kertaa.
Kukinta täydessä vauhdissa
Syksyn hankinta Pink Skyrocket on aika hurmaava!
Pärjää siis auringossakin hyvin? Kuvasi vaikuttavat aurinkoisilta. Lähinnä mietin, kun tykkään siitä ja se kasvaa nyt aika varjossa omenapuun alla. Eteläpuolelle on tulossa uusia perennamaita ja on mietittävä mitkä kasveista voisi jakaa myös sinne. En haluaisi laittaa sellaisia, jotka ränsistyvät paahteessa heti.
Köhköh - tuli vähän väärä tilannearvio syksyllä. Luulin tuota paikkaa varjoisammaksi ja kävikin “yllättäen” ilmi, että siihenhän porottaa ihan reippasti…No, toistaiseksi ovat nuo tiarellat ihan hyvin viihtyneet, vaikka jo hetken ajattelinkin niiden olevan tuhon omia. Saatan kyllä vielä istuttaa niiden ja auringon väliin jotain varjostavaa.
ja vaikuttaahan siihen tietysti maan multavuus jne. tekijät.
Kunnon maa juurilla, niin voi viihtyä hyvinkin auringosta huolimatta.
Älä käännä veistä haavassa - tuossa on vielä maana sitä kauheaa hyvälaatuisena puutarhamultana ostettua savip***aa, jota täällä loppukesästä manasin
Auts. Toisaalta savi pidättää kosteutta. Meillä ainakin koko piha on toooosi rehevä aina voikukista alkaen, jotka kasvaa suuremmiksi kuin kellään muulla. Kun perennamaa = savipohja jonka päällä 10cm hiekkaa ja 10cm multaa kannettuna.
Hyvin ne näyttää sinulla kukkivan-upeita!
Mun tiarellat eivät ole kahteen vuoteen oikein kukkineet. Pitäisköhän niitä jakaa välillä? Ensimmäisinä vuosina ne kukkivat niin kauniisti.
Upea tuo Pink Skyrocket!
Jos joku kasvi on oikealla paikallaan ,. niin tämä !
Heksulle terveisiä !
Hänestä liikenisi jo muillekin , tosin menee juhannuksen jälkeen postitus . Yv: tä siis , jos kiinnostaa !
Irsa, onko se tuollainen keltalehtinen normaalisti, vai onko se jossain paahteisella paikalla ?
Omassani on ihan vihreät lehdet.