Sain kaksi vuotta sitten omani taimenvaihdossa ja ovat siitä levinneet varmaan kymmenkertaiseksi, mutta kuten yllä todettiin, niitä ei voi olla liikaa
Meillä ollut useamman vuoden Pink skyrocket, mutta ei se ole paljoakaan levinnyt. Saisi kyllä ihan luvalla levittäytyä.
Meilläkin leviää kiitettävästi, mutta huolestuin, kun intopiin kuvaan verrattuna ovat kyllä niin harvat, niin harvat. Ei kai tätä pidä jollain lannoittaa =0 ?
Onneksi minun tiarella on tuota Intopiin kantaa
Arvaapas, välke, keneltä minun tiarellani ovat…? Merliniltä, näin muistelen
Minunkin pitsimyssyt ovat peräisin joltain penttiläiseltä, oikein kivasti ne ovatkin levinneet…
Tässä mun "pitsimyssy",tarkempaa nimitystä ei ole:)
Tosi kaunis ja herkkä kukka! Mihin aikaan kesää tiarella kukkii ja kuinka kauan sen kukinta kestää? Menestyisiköhän se seiska vyöhykkeellä?
Kukkii näin alkukesällä. Minulla aloitti kukinnan noin pari kolme viikkoa sitten ja kukkii edelleen. Ja rönsytiarella on tosi kaunis myös ilman kukkia. Ihanan vihreä ja kauniin muotoiset lehdet. Uskoisin, että sillä olisi hyvät mahdollisuudet menestyä myös pohjoisessa, missä se saa olla lumipeitteen alla talvella. En tosin tiedä mitkä menestymisvyöhykkeet sille normaalisti ilmoitetaan.
Tää on söpö, tätini pihasta.
Haluaisin kokeilla kasvattaa tiarellaa, kyselin lomareissulla muutamilta puutarhoilta, mutta en löytänyt. Liikenisikö joltain minulle juurituppale tai siemeniä?
Laita Ania osoitteesi minulle privana, laitan sinulle alkuja.
Tämä ei taida olla yhtä aktiivinen rönsyäjä kuin nimilajinsa, mutta yhtä ihana, ellei ihanampi, on uusi ostokseni ‘Sugar and spice’. Kukat ovat hennon vaaleanpunaiset (viimeisiä kukkavarsia ei näköjään tullut kuvaan kuin yksi, joka juuri ja juuri erottuu hopeahärkkitaustasta).
Mää en käsitä, kirjoitin tänne tänään aikaisemmin viestin,mutta ei se tullut näkyviin. Taisin sössiä jotain, ehkä en sitten lähettänytkään sitä. No, yritän uudelleen.
Eli, mulla on ongelmana tiarellojen jurottaminen /huonovointisuus. Mahtaako johtua kuivasta ja kuumasta kesästä? Ostin taimet keväällä, istutin vastaperustettuun alueeseen puolivarjoon/varjoon. Eivät ole levinneet,ja lehtivarret ovat rötköttäneet pitkin pituuttaan. Parhaani olen yrittänyt tehdä niiden hengenpitimiksi ja kastella läpi kesän (niin kuin oli paljon muutakin kasteltavaa!). Onko muilla ne voineet huonosti tänä kesänä? Lähistöllä rönsyakankaali on sensijaan levinnyt ihailtavasti.
Minullakin toissakeväänä saadut rönsytiarellat jurottivat ensimmäisen kesän ja vasta toisena eli tänä kesänä alkoivat rehottaa ja rönsytä (jopa liikaakin) kuivasta kesästä huolimatta.
Intopii, onko tuo värikäslehtinen tiarellasi jo talvehitnut sulla? kokemuksia kyselen, kun ostin pari tuollaista.
viherpeukalo, ‘Sugar & spicen’ ostin juuri silloin elokuun loppupuolella, eli ei ole vielä edes yrittänyt talvehtia meillä. Toivottavasti säilyy!!
Se näyttää samalle joka on miulla Tiarella Iron Butterfly nimellä.
On talvehtinut jo monia vuosia, mutta ei leviä rönsyistä.
Eikös ole vinkeitä nämä kaikki… minusta moni keijunkukkakin näyttää samalta, vaikka niillä on olevinaan eri lajikenimet.
IrisFinlandica, minulla on täysin sama tilanne kuin sinulla tiarellojeni kanssa. Keväällä istutin, eivät kukkineet, eivätkä juurikaan tuuhistuneet. Viereinen hopeatäpläpeippi sen sijaan rehottaa jo komeasti. Mutta jospa se menee kuten Ahdekaunokilla, eli ensi kesänä sitten näyttää kyntensä. Tänä vuonna on kasvatellut juuristoaan?
Entäpä jos siirrän ne ensi keväänä? (Meinaavat jäädä jo peipin alle.) Jurottovatkohan sitten ensi kesänkin…?
Muoks. Nehän kannattaisi varmaan siirtää jo nyt syksyllä, alkukesän kukkijoita kun ovat. Kun jaksaisi vain vielä kaivella nurtsia pois…