Onko kukaan kokeillut rosmariinia?
Kannattaako yrittää??? :o|
Onko kukaan kokeillut rosmariinia?
Kannattaako yrittää??? :o|
itää hitaasti, kasvaa hitaasti ja talvehtii onnettomasti, mutta on se niin ihanaa yrttimausteena, grillatut lampaankyljykset esimerkiksi kruunaa täysin. kuivahtaneena ruukkuna kuulemma tiskipöydän alakaapissakin raikastaa koko kaapin, mutta meillä kyllä joka verso kuivataan talteen ja syödään parempiin suihin. (etelänmatkalla kannattaa ostaa ISO kimppu paikallisesta torilta, kuivattaa ja tuoda purkissa kotiin.)
Weikko, ostin alkukesästä tukevan ruukkurosmariinin (italialaisen?) ihan City-Marketin vihannesosastolta. Laitoin kesäkuun puolivälin jälkeen maahan penkkiin ja siihen aion jättää talven yli. Yritän havuilla tms. suojata sitä ja saada luntakin kerättyä paljon suojaksi päälle. Kerron sitten keväällä onnistuinko talvetusyrityksessäni vai kuoliko tuo pois. Kasvi oli ostettaessa tosiaankin tukevan tuntuinen, mutta penkissä ei ole kasvanut kokoa kummemmin. Liekö syynä suhteellisen varjoinen paikka vaiko se että keskittyy kasvattelemaan juuriaan? Ken tietäis...
Muoks, vielä lisäilen sen verran että britanniassa Pohjois-Walesissa asuessani pihallani kasvoi todella iso rosmariinipensas. Puuvartinen, noin metrin korkuinen ja lähes saman levyinen. Paikka oli puoliaurinkoinen ja puolihoitamaton kukkapenkki. Hyvin tuntui voivan, tykkäsi vaan kun leikkasin oksien päitä käyttöön :)
Monesti olen yrittänyt, mutta en ole onnistunut talvettamaan en kuistilla enkä yrttimaassa. Onhan se silti upea yksivuotisenakin. Hyviä niksejä talvetukseen minäkin odotan. Sisällä on jouluun mennessä lehdetön eikä siitä virkoa.
Vuosikaudet olen minäkin yrittänyt onnistumatta.
Entäs talvehtisko se pimeässä tai valoisassa kellarissa?
Minkälainen talvi Walesissa on?
P.S. Tuon lammasjutun mä ostan heti, mutta Rosmariini on kuulemma hyvää jalkakylvyssäkin.
Rosmariinin kohtaloksi koituu yleensä kuiva huoneilma ja vähäinen valo, jos sitä yrittää talvettaa. Kesälläkin se ymmärtääkseni vaatii mahdollisimman lämpimän paikan menestyäkseen.
Rosmariinin talvi siellä Walesin pohjoisosassa on pääosin lumeton, pakkasia jonkin verran muttei yleensä yli -10. Normaalisti lämpötilat siellä nollan paikkeilla tai plussalla. Märkää, vetistä… Kuin ihan loppusyksy Suomessa jolloin saattaa olla välillä hyvinkin kylmää.
Elikkä kostea valoisa kellari saattaisi olla otollinen.
Kuivuuteen kuoleminen taitaa talvella sisällä huoneenlämmössä olla se normaali kohtalo.
Rosmariinista Yrttitarha.comissa kerrottiin mm. näin:
"Viljelyedellytykset
Rosmariini tyytyy niukkaravinteiseen maahan eikä välttämättä tarvitse lisälannoitusta voimaa vaativien kasvien jälkeen viljeltynä. Kalium on rosmariinille tärkeä ravinne eteerisen öljyn muodostumisen kannalta. Kesällä rosmariini viihtyy ulkonakin lämpimällä ja aurinkoisella paikalla, mutta sisäkasvatus tai kasvatus kasvihuoneessa voi olla parempi vaihtoehto. Vaikka rosmariini kestää muutamia asteita pakkastakin, talvella se aina paleltuu. Märkyyttä kasvi ei kestä ollenkaan. Viimeistään talveksi rosmariini täytyy siirtää ruukussa sisälle viileään ja valoisaan paikkaan. Lepokautena sitä saa kastella vain niukasti."
Ruokakaupasta viime keväänä ostamani rosmariini on nyt tuvassa. Kastelen sitä melko harvoin ja se karistelee aika paljon lehtiään. Kuvittelen sen olevan hengissä yhä. Tässä viime keväinen rosmariini. Kuvassa vasemmalla. Etuoikealla oleva timjami on tuolla ulkona hangessa :D entisenä timjamina.
Onko kellään rosmariinia itämässä? Minun siemenet on olleet purkissa kohta kuukauden. Ei elettäkään. Jätänkö sikseen?
Kylvin rosmariiniä perjantaina. En myöskään tiedä kuinka kauan se itää. Viisaammat kertoo?
Taitaa olla aika hidas itämään… Laitoin kyllä itsekin siemeniä itämään, ihan vain kylvämisen ilosta Helpommalla pääsee kun ostaa ruokakaupan rosmariinin ja laittaa sen isompaan purkkiin kasvamaan.
Kasvatin viimevuonna rosmariinin ja itäminen kesti silloin 10pv. Nyt laitoin uudet siemenet ja taas meni tuo 10pv. Rosmariinissa on aika heikko toi itämis%, viidestä siemenestä lähtee yleensä 1-2 kasvamaan. Mutta kun on itänyt niin ainakin viimevuonna kasvoi tosi hienosti, harmittaa vaan niin pirusti, että palellutin sen. Onneksi virheistä oppii:)
Pussin kyljessä luki, että itäminen kestää 4-5 viikkoa. Kylvin rosmariinia tasan viikko sitten ja ensimmäiset ovat alkaneet jo itää. Pidän ruukkujen päällä läpinäkyviä muovipusseja ja otan ne aina kerran päivässä n. 30 min pois päältä, ettei tulisi hometta.
Mun ostamassa siemenpussissa luki, että kylvös laitetaan jääkaappiin 2-3 viikoksi. Ymmärsin, että lähtisivät itämään tuolla jääkaapissa. Onkohan tämä tarpeellista? Vai onko tuo jääkaappiin laitto jonkinlainen kylmäkäsittely? Itävätkö ne jo jääkaapissa vai vasta kun nostan ne pois sieltä? Osaisko joku kertoa?
Puisto, kyllä se kylmäkäsittelyä tarkoittaa se jääkaappiin laitto, mutta rosmariini on kumminkin itänyt hyvin ilman kylmäkäsittelyäkin minulla.
Minä kylvin rosmariinia 15.3. Huhtikuun puolivälin paikkeilla niistä oli itänyt oli 2 siementä, eikä vielä nytkään muuta. Noista kahdesta taimesta suurempi taitaa jo hipoa kahden sentin korkeutta, jihuu!! 7.4. kylvin lisää, ja siitä satsista ei ole noussut vielä mitään. Ei taida riittää tällä hätähousulla hermo näin hitaisiin/huonoihin itäjiin!
Heh, sullahan on pullat hyvin uunissa. Mulla ei ole puoltoista kk sitten kylvetyistä itänyt yhtään.
Minä taas ostin kaupasta rosmariinipuskan. Hoito-ohjeita tälle kaipailen. Tiputtelee jonkun verran neulasiaan. Minkälaisesta mullasta tykkää, entä lannoitetaanko ollenkaan, entä kastelu (etten heti sitä väärällä hoidolla tappaisi)