Rosmariini on juoppo, tarvii paljon vettä. Kun ilmat lämpenee niin istutan taas oman ostokseni ulos yrttipenkkiin, sielläkin kaipaa enemmän vettä kuin muut yrtit.
Näin vähän arvelinkin. On muuten loistava mauste uunikasviksiin. Mutta vain uudet versot tuntuvat mukavilta suussa, vanhat neulaset ovat sitkeitä ja liian pihkan tai katajan makuisia, eivätkä pehmene kypsennyksessä. Tuuhetuukin sopivasti, kun napsii versoja.
Isoon ruukkuun ajattelin istuttaa. Ostin jotain jauhetta, jota sekoitetaan mullan sekaan ja joka geeliytyy ja sitoo vettä samoin kuin kastelukiteetkin. Yrttipenkki on tällä hetkellä varattuna perennojen siemenkasvatukseen (vaikka näyttää sitä paikoitellen, että vain rikkikset itää;-)
Marketin rosmariinipuska kasvaa, kaatuu ja kastellaan ja taas aloitan alusta. Pitäisi laittaa/tarvitsee selvästi tilaa isompaan ruukkuun. Ruokailuhuoneessa kasvaa pienessä ruukussa ja pieni ruukku kläätää paremmin pieneen tilaan. JOS säilyy hengissä hoidostani huolimatta istutan isompaan ja opetan hänet olemaan ulkoilmarosmariini kesöäkuun puolivälistä lähtien.
Visiin on niitä viheliäisiä hoidettavuia - kuivan maan kasvi jolla on juuret syvällä ja hankkii sieltä käsin vetensä, ei onnistune kasvupaikan simulointi meikäläisellä.
Juurtuiskohan rosmariinin latvat vesilasissa? Kun omat siemenkasvattelut eivät tuottaneet kuin kaksi ruippanataimea, niin ostin tänään marketista sellaisen yrttiruukun. Jos istuttaisin sen multaan ja ottaisin latvapistokkaita toisen ruukun tarpeiksi? Onko kellään kokemusta?
Voit kokeilla juurruttamista vedessä ja hiekassa.Tärkeintä kuitenkin on heti leikkaus. Jät 5 senttiä kasvua ja muuta vähän isompaan ruukkuun. miellellään hiekansekaista valmiiksi kosteaa multaa. Kastele maltillisesti.Valoa ja viileähkö vaatii, mutta kasvaa hyvin. Leikatuista ota liiat lehdet pois haihduttamasta .Katso kaapista leipävarastoja. vanhahko täysjuväleipä kuutioiksi ja oljyä ja valkosipulia pannun. Siinä ruskistat leipäkuutiot ja aromisuolaa ja n rosmarinit silputtuna päälle.Hyvää.
Kiitos rosmariinireseptistä, tuota kokeillaan!
Olipas mummilla hyvät ohjeet, kiitos. Näitä noudattaen lähden kokeilemaan rosmariinin kasvatusta. Tuosta on tullut yksi suosikkiyrteistäni. Tänään laitoin uunissa grillattujen munakoisojen päälle. Lisäksi runsaasti valkosipulia, oliiviöljyä ja sitruunanmehua.
Kiitokset rosmariiniohjeesta jölleen; munakoiso odottaa huomista syötäväksi joutumistaan. Valkosipulia, oliiviöljyä ja grillihiiliä löytyy. Kun vielä ei sataisi huomenna!
Minä juurrutan joka vuosi marketin rosmariinista pistokkaita maaliskuussa. Teen itse kylvömullan, johon tavismultaan sekoitan karkeaa hiekkaa. Sitten napsin rosmariinin latvoista n. 7 cm pitkiä pistokkaita, jotka tuuppaan suoraa multaan. Multa pidetään kosteana koko ajan ja muovilla suojaan haihtumista. Suihkuttelen päivittäin ja pidän huoneenlämmössä. Juurtuminen on hidasta ja noin 25% taimista jättää siltikin juurtumatta. Pistokkaat latvotaan istutuksen yhteydessä.
Rosmariini on yllättävän juoppo. Joka päivä saa kastella, muuten ne nuupahtaa. Pistokkaiden kanssa oltava tosi tarkkana. Siksi laitan hiekalla läpäiseväksi parannetun mullan, että kestää kastella. Märkyyteen ne ei kuole, mutta pieneenkin kuivahtamiseen kyllä.
Huh, kuulostaakin aika vaateliaalta tuo rosmariinin kasvattelu. Menin jo istuttamaan puskan sellaiseen kaupan kesäkukkamultaan, joka sisältää kastelukiteitä ja lecasoraa. Toivottavasti ei nyt heittäydy nirppanokaksi, oli aika kallis noin pieneksi puskaksi.
Minun viime kesäinen siemenestä kasvattamani rosmariini kuoli syyskesällä kuivuuteen… vettä tosiaan haluaa ihmeen paljon, ja unohtui sitten kastelu. Nyt on yksi pieni taimi kasvamassa, sen enempää ei itänyt.
Testaan tässä kuvan lisäystä.Siemenestä kasvatettu rosmariini kukki talvella.
Puska on muutaman vuoden ikäinen ja tämä oli toinen kukinta.
Saako udella, miten olet onnistunut talvettamaan tuon rosmariinisi noin hyvin? Kukka on kaunis.
Viimevuotinen rosmariini kasvaa ja porskuttaa yrttipenkissä.
Rosmariinini on jotain muuta kuin kaupan hienot pystykasvuiset puskat.
Lähinnä muistuttaa lamoavaa bonsaita tai jotain.
Viileässä eteisessä suurten ikkunoiden edessä on talvien yli säilynyt.
Täytyy tunnustaa, että ihan liian pienessä ruukussa raukka ollut viimeiset pari vuotta.Nyt vasta sain vaihdettua isompaan.Pohjan reiästä tunki juuret jo ulos.
Onko sinulla Anita tosiaan talvehtinut ulkona?
Olisin myös kiinnostunut tietämään, miten Anita on saanut talvehtimaan ulkona. Olen saanut parina vuotena aikaiseksi komean rosmariinipuskan, mutta en ole edes yrittänyt talvehdittaa ulkona. Olen nostanut sisään huoneenlämpöön, jossa sitä on voinut ihailla tuonne marras-joulukuulle ja sitten se vain ilmeisesti nääntyy lämpöön ja pimeyteen.
Älkää vaan minulta kysykö Ei minkäänmoista aavistusta. Keväällä vaan katsoin yrttimaahan, että tuo erittäin hyvin hengissä oleva pehko näyttää ihan rosmariinilta. Minun ansiotani siinä ei ole siis millään tavalla.
Minullakin talvehti rosmariini kaksi talvea. Viime talvena sen sitten söivät myyrät :((( Kasvupaikkana kivimuurin reunus, eli takuukuiva ja varmaan kivet antoivat vähän suojaa.
Voiskos rosmariinin oksia pakastaa, vai onko parempi kuivata?
Kuivata kannattaa,mun mielestä:)