Rosmariini, Rosmarinus officinalis

Rosmariinin maku ikäänkuin “sivistyy” kuivattaessa. Eli se on paremman makuista kuivattuna.

Minulla on todellinen kokeilu tänä talvena. Rosmariinipuskani-aika komea sellainen jäi pihalle ruukkuun. Pakkanen ehti ennen minua kun pidin sitä viimeiseen asti ulkona. Jännä nähdä mitä keväällä paljastuu.

Lumen olen nyt antanut kasautua suojaksi.

Kerrothan sitten R&T täällä meillekin, miten sen kanssa kävi? Itse olen useammankin kerran yrittänyt rosmariinin talvettamista, mutten ole vielä onnistunut. Oon yrittänyt sekä sisällä että ulkona, tulos on aina sama; viimeistää tammikuussa heittää henkensä. Tämän vuoden kokeilu on viileän alakerranhuoneen isolla ikkunalla, mutta kyllä sekin aika kuolleelta näytti kun tänään kävin katsomassa.

Juu ja jos en muista täällä ulista menetystäni :slight_smile: niin huudelkaa perään!

Aikanaan minulla talvehti laventeli kasvimaalla. (siis vanhassa pihassa)

Vanhat versot siis kyllä paleltuivat mutta aikoessani keväällä korjata sen pois uusien yrttien tieltä tajusin sen olevan täynnä uusia versoja!

Seuraavana vuonna se sitten paleltui kun tuli sellainen Lounais-Suomen ihana harmaa kuravesitalvi :frowning:

Nykyisessä pihassani onkin yrttimaa perustamatta. Ruukuissa olen vain pitänyt hätävarana jotain…Nurmikosta kaivanut ruohosipulimättäiät esiin ja siirrellyt kasvimaan laitaan jne… yrttimaa aina haaveenain

No sitten vaan yrttimaata perustamaan ensi keväänä! Sullahan tuo nimimerkkikin jo vaatii sitä… :slight_smile:

:smiley: nimenomaan. Tosin timjamit kasvaa pitkin pihaa ihan missä vaan just siksi että ne on vaan niin ihania. Ihana olisi jos saisin aikaan sellainen polun jossa ne kasvaa ja tuoksuu kun päällä kävellään…

no nyt vaikenen etten mene enempää ohi aiheen …mut hassuelli yllytti-emmää muuten kukkuuseliseli

Mulla on sisällä hengissä viime kesän hankinta. Itse asiassa eilen siitä juuri viisi versoa otin mausteeksi uunikasviksille. Yksi pakusu haara oli kokonaan kuivunut ja monesta oksasta on myös alaneulaset kuivuneet. Saas nähdä kituuko hengissä kevääseen asti.

Mulle tulee ensi kesänä ihan uusi yrttitarha, entisessä oli yrtit vähän sikinsokin. Laventeli on talvehtinyt hyvin, yksi kuoli viime talvena. Jätin rosmariininkin maahan, aion katsoa miten sen käy. Kuulin vain että sekin vois talvehtia, mutta ei taida nyt, kun on pitkästä aikaa taas 30-asteen pakkasia. Lunta on kyllä paljon joten ei sitä tiedä miten käy. Menee paljon kuivattuja yrttejä talven mittaan, salviaa eniten. Ruuanlaitto ilman yrttejä ei tunnu miltään. Nokkosta kuivaan heti keväällä ja isosta purkista laittelen sitäkin melkein joka paikkaan, jopa sämpylätaikinaan. On ollut tähän asti enemmän yrttejä kuin kukkia, mutta nyt on niitä siemenkirjeestä saatuja siemeniä, joten kukkia tulee lisää ens kesänä, jos siemenestä onnistun jotain saamaan aikaan.

Kerrohan kitikat myös keväällä miten rosmariinisi kävi.

Jep…joka vuosi jännään mikä yrteistä on hengissä. Kurkkuyrttiä ei näkynyt viime kesänä, mutta nyt on siemeniä joten voin laittaa sitä uudestaan. Siementää yleensä itse, mutta yhtään tainta ei näkynyt. On niitä kauneimpia kasveja minun mielestä, sillä voi koristella kesän mittaan mitä vain ja syödäkkin jos haluaa.

Laakeripuu ja rosmariinipuska ovat sinnitelleet keittiön ikkunalaudalla jo kolme vuotta. Jostain syystä ne viihtyvät siinä, vaikka yleensä sanotaankin, ettei talven valo niille riitä. Kaupasta ennen joulua ostettu timjamin taimi sen sijaan ruskistaa latvojaan kovaa vauhtia. Katson, saanko pidettyä sen hengissä kevääseen asti, silloin se voisi päästä ulos. Ulkona omenaminttu yrittää vallata koko yrttipenkin. Sitä joutuu varmaan ensi keväänä harventamaan oikein kunnolla. Basilika ei meillä viihdy, vaikka kovasti aina yritän. Se kituu keittiössä, pihalla ja kasvihuoneessakin. Tylsää, koska voisin syödä sitä vaikka puskan päivässä!

Se että kaupasta ostetut taimet eivät oikein selviydy johtunee siitä että ne on kasvatettu kasvihuoneessa (tehokkaassa valossa ja optimaalisissa olosuhteissa kaikinpuolin). Niille on aika shokki joutua ensin kaupan käsittelyyn ja sieltä kotiin keskellä talven pimeyttä. Lisäksi monet yrtit ovat hyvin “vesiversoisen” oloisia kaupassa kun tarkoitushan niissä on nimenomaan saada äkkiä vihreää syötävää eikä niinkään hyviä taimia jatkoviljelyyn.

Kaupan luomubasilikan jaan useampaan pehkoon ja istutan hyvään multaan. Sitten kesällä ulos, pakkasten mentyä. Tarvitsee kuuman paikan kasvaa.

Syksyllä siirrän taas yhden ison pehkon (jos on jäänyt syömättä, sitä menee niin paljon) ruukkuun ja siitä riittää lähemmäs joulua, kunnes on syöty. Kohta on sen aika, tuoksu tuo kevään tullessaan:)

Kaupan yrttejä ostaessa kannattaa katsoa sellaisia, missä on kunnollinne ruukku ja juuret alaosasta myös vihreitä. Kotiin tuotaessa heti leikataan viiden sentin sängelle.kasvihuoneessa kasvatetut yrtit ei jaksa kuivassa huoneilmassa pitää koko puskaa hengissä.istutetaan isompaan ruukkuun ja laitetaan valoon, mutta ei suoraan auringon paahteeseen. basilikan leikatut oksat juurtuvat hyvin vesilasissa. latvominen tuuheuttaa nopeasti. Sitruunamelissa taitaa olla kiitollisin kaupan yrtti jatkokasvatusta ajatellen.Riittävän isoon ruukkuun istutettunaa siitä saa ulkona komean kasvuston.kestää hyvin kylmää. pakkasten uhatessa voi siirtää sisälle.Riittää koko talveksi vihreää.

Viimevuotinen kaupan rosmarinista kasvatettu on edelleen hengissä. Kuolee yleensä vasta kevätaurngon aiheuttamaan kuivuuteen/kuumuuteen. Pitää muistaa siirtää viileälle ikkunalle.

Jes! En ole tajunnut kokeilla basilikan pistokkaita! Täytyypä testata.

Viime keväinen rosmariini näyttäisi selviävän. On tehnyt jo uusia versoja. Tuskin paahde tähän aikaan on niin voimakasta, että aiheuttaisi kuivumista, nostin sen nimittäin etelä-ikkunalle. Mahtaisko muovihuputus auttaa, taidankin kokeilla.

Kannattaako piharakennuksessa pidettyä rosmariinia koittaa elvyttää, vaikka sen talvehtimispaikassa lämpö laskikin välillä miinuksille ja sitä ei ole kasteltu?

Rosmariinia lisätään siemenistä, taivukkaista tai pistokkaista. Onko kokemuksia kuinka onnistuisi kaupan ruukkurosmariinista (niistä mausteruukkukasveista) otetun pistokkaan kasvatus? Juurrutetaanko pistokas vedessä vai laitetaan suoraan multaan? Luin että pistokkaan juurtuminen kestää useita viikkoja, muttei siinä ollut mainintaa juurrutustavasta.

Siemenien kylvöaika on maaliskuu, mutta juolahti mieleen että jos kokeilisi oikaista ja ostaisi hevi-tiskiltä valmiin ruukun ja lisäisi siitä.

Osta ihmeessä ruukkuyrtti. Itse olen juurruttanut rosmariinin pistokkaat hiekkamullassa noin viiden sentin pätkinä ja hupun alla sumutellen päivittäin. Juurtuminen tosiaankin kestää, ja aina jää muutamat kappaleet juurtumattakin.