Rosmariini, Rosmarinus officinalis

Kiitos, täytyypäs sitten kokeilla itsekin. Yrttitarha-sivuilla kerrottiin että sekä kylvö- että kasvumullassa pitää olla hiekan lisäksi myös kalkkia tai tuhkaa.

kasvaahan se ruukkuyrttikin kevän mittaan isoksi. kannattaa valita sellaine yksilö, jossa on hyvät terveet versot. Sitten leikata ne psitokkaat heti. loppu kasvi istutetaan hiukan isompaan ruukkuun hiekan sekaiseen multaa.Mielummin viileä valoisa paikka. Olen kaikki yrtit kasvattanut näistä kaupan ruukuista. Basilikan pistokkaat juurtuu vesilasissa nopeasti.Jos ei kaikkea roosmariinia rarvitse pistokkaiksi niin sitten lohkoperunoihin silputtuna tosi ihanaa. ja se tuoksu.Syksyllä ruukku saa olla pakkasiin asti ulkona ja talvehtii viileässä valoisassa paikassa sopivasti kasteltuna.

Noin 15 vuotta sitten muuttaessani uuteen asuntoon kasvatin rosmariinia siemenistä sisällä asunnossa. Viihdyn viileässä ja makuuhuoneeni lämpötila oli silloin noin +16 astetta. Pari vuotta rosmariinit viihtyivät hyvin talvisinkin.

Kesäkuun 2008 alussa laitoin (miesystäväni) mökin rannalle(!) rosmariinin taimen ruukkuun ja läksimme matkoille. Takaisin tullessamme, noin kolmen viikon kuluttua, ja itse asiassa koko kesän se pärjäsi pelkällä rantahiekalla ja aamukasteella. Tänä kesänä, kun olen laittanut rosmariinin samaan ruukkuun ja samalle paikalle niin se kyllä on hengissä mutta ei kasva. Yksi syy on ehkä se, että vaikka aikaisemmin se oli samalla rantahiekalla niin tänä kesänä vesi on ollut korkeammalla ja sen on joutunut olemaan juuret vedessä.

Ostin pääsiäisenä italialaisen rosmariinin taimen Stockan Herkusta. Oli halvempi, suurempi ja myös suuremmassa ruukussa kuin suomalaiset. Ajattelin että rosmariini siinä ruukussaan menestyisi, ainakin siihen asti, että saisin sen kesäkuussa ulkoruukkuun, mutta se alkoi uhkaavasti kuivahtaa kastelusta huolimatta. Multa oli sellaista höttöä, että vesi valahti siitä suoraan läpi.

Siirsin sen eilen vielä vähän isompaan ruukkuun ja laitoin ravinteikkaammat mullat (kukkamultaa ja taimimultaa sekaisin, vähän joukossa kanankakkaa). Nyt vesi pysyy hyvin ja toivo elää, että kasvi siitä elpyisi.

Tässä Bauhausista ostamani rosmariinipuu parin vuoden takaa, alla tuoksupielusta:

Minkälaisessa mullassa olette rosmariinia kasvatelleet? Pistin siemenet multaan, kun siemenpussi lupaili oikein huonoa itävyyttä ja mahdottoman pitkää itämisaikaa, alle kahdessa viikossa näyttää siltä, että kohta hukutaan rosmariiniin… Nuo kai koulitaan yksi kerrallaan ruukkuihin, mutta minkäkokoisiin ja mihin multaan?

Miten ihmeessä sait rosmariinin itämään niin hyvin? Kerro vinkkejä :wink: mulla nousi mullasta 1 ainoa pieni onneton taimi. Pitäis varmaan kylvää uusi satsi josko olis parempi onni tällä kertaa.

Viiime Elokuussa laitoin neljä rosmarinin pistokasta pieniin jiffy turveruukkuihin.  Kolme juurtui.Ne olivat salaattirasiassa talven ikkunalaudalla. Nyt istutin suurempiin ruukkuihin.Niissä oli valtavat juuret kasvaneet ruukun seinien läpi sinne salaattirasian pohjalle. Pitänee memokasvikin istuttaa isomaan. Tämä on sellainn kovavartinen ja kukkii jatkuvasti sinisillä kukilla. Näissä pienissäkin oli kukat.

Istutin joskus marrskuussa lidlistä ruuanlaittoa varten ostamani rosmariinin vermikuliitilla kevennettyyn mullan plus turpeen seokseen saviruukkuun. Olen yrittänyt pitää tasaisen kosteana ja suihkutellut ahkerasti ja pitänyt keittiön viileähköllä ikkunalla lisävalon alla. Nyt pukkaa uutta kasvua, eli jokohan vois sanoa sen selvinneen tästä talvesta! 

Pitää varmaan itekin ostaa valmiina kaupasta rosmariinia. Mulla on parveke lounaaseen, rosmariini varmaan tykkää paahteesta :slight_smile:

Satu: Karkkirasiaan lykkäsin ihan vaan taimimultaa, siemenet päälle peittämättä, kastelin, kansi löysästi päälle, ja ikkunalle, pari kertaa päivässä auoin. Sitten ne homehtu laidasta lukien ja meinasin viskata vesilintua niillä, vaan ei sattunut sopivaa kohdalle ja nappasin vaan kannen pois. Sitten ne lähti nousemaan. En siis todellakaan tiedä miten tuo pitäisi tehdä, tuskin tuo homehtuminen kuulu oikeaoppiseen “prosessiin”.

Miten ihmeessä ootte saanut rosmariinin selviämään talven yli sisätiloissa, mulla kuolee joka vuosi joulun tienoolla, vaikka tekisin mitä.

Minulla ainakin jo sama puska 3n talven yli mennyt, tämä talvi 4. Niukasti vettä, jos mahdollisuus viileämpään , valoisaan paikkaan. Huoneenlämmössä sitten enemän, mieluiten tietty valoisa, viileä paikka. Tuttu saanut menee hengissä viileässä, pimeässä kellarissakin. Minusta ainakin, mitä lämpösempi paikka, sitä enmmän valoa vaatii.

Mulla ei ole viileää ja valoisaa paikkaa, eikä juuri viileää ja pimeääkään, enkä koskaan ole saanut itse kasvateltuja rosmariiniressuja talvehtimaan. Kovin isoiksihan ne eivät hidaskasvuisina Suomen kesän aikana ehtineet, kun ei liioin ole esikasvattelupaikkoja. Basilika sen sijaan kasvoi ja talvehti iloisesti. Sittemmin olenkin luopunut siemenkasvatuksesta ja yrittänyt etsiä talvehtineita rosmariineja, joka ei täällä provinssissa ole ihan helppoa. Nyt on kuitenkin Stockalta viime keväänä ostettu rosmariinipuska edelleen tuuhean vihreänä olkkarin ikkunalla. Lisävaloa se saa, mutta muuten joutuu pärjäämään samoissa tiloissa kuin me muutkin. Aion käydä tänä vuonnakin hakemassa samanlaisen puskan samasta paikasta.   

Minun puskani olisi jo melkosen iso, saksia olen antanut kunnolla kesän aikana, en tiedä saisiko leikkailla noin rajusti kesällä, hengissä on ainakin hyvin pysynyt. Viime talvena pääsi melkein kuivumaan pystyyn, aikaa meni , ennen kuin oli taas entisellään ja jäi kyllä vähän toispuoliseksi.

Mun rosmariinit juroo. Voihan klähmä, pakko kai alkaa koulia, vaikka aivan pieniä ovatkin vielä. Hiekkaa, tuhkaa ja mitä, mustaa multaa? Ja minkäkokoinen potti?

Tällä ainakin kasvuvauhtia riittää. Täytyis kokeilla pistokaslisäystä kuinka herkästi lähtee.

Myskimalva onko toi sun siemenestä kasvattama? Milloin pantu multiin, millaisissa oloissa? Joko sulla on tietoa pistokaskasvatuksen onnistumisesta?

Tuo on ihan valmis taimi tai pensas mikälie. Lähtee tosi voimakkaati haarautumaan kun siitä nipsii oksanpäitä ruokiin. Laitoin kokeeksi suoraan multaan muutaman oksan, mutta aika hitaanpuoleista näyttää olevan juurtuminen. Tai juuria ei näyttäs olevan lainkaan, mut silti kasvattaa uutta kasvua =O
Tuossa kasvissa on tosi paljon puutunutta versoa, kasvarissa talvetettuja ovat ja nelisen euroa maksoin tuosta.

Mikä on rosmariinin paikka kesällä? Avomaalla yrttipenkissä, kasvihuoneessa, vai sisällä huonekasvina?

Pihalle vien tuon kunhan kesä tulee. Aurinkoiseen, lämpimään paikkaan mihin pääsee aurinko (toivottavasti) paistamaan.

Isompaan ruukkuun tuo pitäis varmaan laittaa, aika paljon saa vettä laittaa.