Pihalla, siellä missä muutkin yrtit!
Minä laitoin viime kesänä kolme roosmariinin pistokasta juurtumaan pieniin turveruukkuihin. Pituutta ei ole kasvaneet kun pari senttiä, mutta komeat juuret kasvoi turveruukun läpi.Tämä on hyvin kovavaertista sorttia. Niitäkin on monenlaisia.
Onko kukaan saanut rosmariinia kasvamaan pistokkaasta? Mun yrtillä on samanlaiset pitkät oksanrötköt kuin Myskimalvan kuvassa ja himottais kokeilla.
Huhuu, mites rosmariinin pistokkaat voi? En ole vielä uskaltanut laittaa, kun en oo kuullut. Mummi, vieläkö sun viimekesäiset on hengissä? Mites Myskimalvan pistokkaat jakselee?
Araminta, yksi pistokas näkyy kasvavan. Muut ovat heittäneet henkensä, kun en ole ehtinyt hoivailla. Muovihuppu ois kannattanut laittaa päälle, niin ois kosteus säilynyt ja onnistumisprosentti parempi.
Leikkaan lisää pistokkaita juurtumaan, kunhan kiireet hellittää.
Pistokkaista lisäämällä onnistuu helposti, kun muistaa typistää myös kasvupisteen/latvan pois. Alimmat lehdet tietysti pois. Olen käyttänyt max. 10cm mitaisia pistokkaita. Pistokkaat suoraan multaan ja muovipussiin/taimilaatikkoon, jotta ilma ja multa pysyvät tasaisen kosteana.
KIITOS! Vielä tarkennusta kysyisin? Taimimultaa vai kasvumultaa? Leikkaatteko varren puutuneesta vai pehmeästä osasta? Laitan yleensä pistokkaan päälle ylösalaisin suunsasulkevan, jonka ylänurkat nipsaisen pois ja paan reikään mehupillin, josta voi ohikulkiessaan henkäillä sekä grillitikut varmistamaan, että pussi pysyy asennossa.
Mihinkähän käden ulottuvilla olevaan multaan lienen tökännytkään pistokkaat. Ei ole ainakaan taimimultaa ollut, kun en ikinä ole sellaista ostanut.
Puutunut oksa on tuo mikä mulla on purkissa.
Harvoin oon minäkään taimimultaa ostanut, sekoittelen tavan säkkimullasta, luomuturpeesta ja hiekasta, vähän kalkkia kompensoimaan luomuturpeen happamuutta. Juttu siinä on vain se, että se on vähempiravinteista ja ilmavampaa, kuulemma eduksi juurten kehitykselle. Taidanpa tehdä niin, että katkaisen pitkän oksan ja teen pistokkaat sekä puutuneesta että uudesta kohdasta, kilpailkoot keskenään. Kiva kuitenkin tietää, että toivoa on.
Itse olen käyttänyt taimimultaa tai mitä käsillä sattuu olemaan, kunhan on riittävän ilmavaa. Pistokkaana olen käyttänyt ainoastaan rosmariinin nuorimpia oksia, jotka eivät ole puutuneet. Tosin, emokasvina on joka kerta ollut pääsiäisestä ylijääneitä kaupan yrttiruukuissa myytäviä rosmariineja.
Viime kesäiset rosmariinin pistokkaat säilyivät talven hyvin. Ne kasvoivat pienissä turveruukuissa ja usein kastelin alusrasiaan. Mitään kasvua ei tapahtunut. keväällä totesin että pieni ruukku oli juuria ihan täynnä. Pitkä juuri kierteli ruukussa. Siirsin isompaan turveruukkuun ja silloin alkoivat versot kasvaa. Noissa kuvissa tuo uusi vihreä kasvu on kaikki tämän kevään kasvua. Roosmariinilla on ilmeisesti runsaat juuret. Emo kasvi ei ole yhtään kasvanut ja pitänee se siirtää syväään ruukkuun ja alkaa hoidella.paremmin. Se on ollut ulkona monta viikkoa. nämä pienet on sisällä.
Ovatpa mummin taimet pirpakan näköisiä! Juuri sitä pelkäsin, että jos juurtuvat, eivät kummiskaan elä kevääseen, kun omat siemenkasvatukset ei ole koskaan eläneet, jäävät Suomen lyhyessä kesässä niin pieniksi.
Taimien liika kastelu talviaikaan voi olla tuhon syy. Turveruukussa näkee kastelun tarpeen. Kun ruukku on kuiva koppura, on aika kastella
Taitaa olla 4vuotta sitten ostettu tämä mun rosmariini, nyt sitten täydessä kukassa! Mutta alkaa olemaan tuo puska jo melkosen iso, mitenkähän kestäisi alas leikkauksen?
Työpaikan lähikukkakaupassa on upeita isoja tuuheita rosmariineja myynnissä. Näppituntumalla 20 senttiset varret - voi olla pidemmätkin, näin vaan auton ikkunasta ohi ajaessani. Onko kellään kokemusta miten ne kestävät leikkuuta, vaikkapa varret poikki puolesta välistä ? Minusta niiden hinta oli 4,50 kpl, ja ei se kyllä pahalta tunnu jos siitä satoa saisi kahteen-kolmeenkin kertaan leikattua säilöön, ja sitten vielä nipsittyä tarpeen mukaan lehtiä pitkin kesää tuoreena.
Nostetaas tätäkin ketjua.
Tuli ostettua marketista vitosella oikein nätti rosmariini.
Paksu puuvarsi, josta lähtee oikein tuuheasti oksia jokaiseen ilmansuuntaan. Juuria tuolla näkyy puskevan isohkosta ruukustaan huolimatta ulos pohjareijistä.
Olen mestari murhaamaan näitä kasveja, mutta tuo on niin nätti, kuin pieni bonsai, että sen haluaisi pitää hengissä.
Uskaltaisko ton siirtää isompaan säiliöruukkuun?
Kalkittu, hyvin ilmava multaseos kait pitäisi olla, eli hiekkaa, soraa, jotakin karkeaa mullan sekaan?
Ilmeisesti ei tykkää liioista lannoitteistakaan, eli jotain niukkaravinteista, eikä mustaa surmaa.
Mä vaihoin tollaselle marketti rosmariinille mullan. Jotain kukkamultaa, mitä oli kaapissa. En muista laitoinko jonkun lannoterakeen pohjalle. Oon ottanut nyt useampia pistokkaita kolmeen purkkiin ja tosi herkästi näkyy juurtuvan.
Pistokkaat laitoin siis taimi-ja kylvömultaan ja muovihuppu päälle. Sumuttelin alkuun päivittäin ja annoin olla tovin ilman huppua.
Laitoin markettirosmariinin sipulipenkkiin kolme vuotta sitten. Maa on savensekaista multaa. Hyvin viihtyy ja on edelleen hengissä, ohikulkiessa monesti hipaisen sitä niin saan sen tuoksumaan. Kun tuulee oikeasta suunnasta, sen tuoksu tulee parvekkeelle ja siitä sisälle.
Vois laittaa täälläkin korkeudella ihan kokeeks yhen maahan ja katsoa meniskö talven yli. Ei paljon menetä, menis sit syteen tai saveen.
Selvennettäköön vielä, et tuo minun ostamani oli niitä vihannesosastolla myytäviä pienehköissä ruukuissa olevia.