Juu, arvaas vaan kuinka monta kertaa on tänä kesänä jo kirpaissut… XD
Haluuko joku muukin? En kyllä rupea mitään kimppaa järkkäämään mutta voin mä yhdelle tai maksimissaan kahdelle kaverille tilata. Pienenis vähän noi lähetyskulut.
Voi kun mun tekis kyllä mieli sanoa sulle että joo mä haluan tilata kans mutta siis ei pitäis…
Mä juuri ihastelin yhdellä sivustolla punahattuja kun siis mä olen aivan heikkona echinaceoihin
mutta en mä yksin ala tilailemaan mitään ulkomailta kun kaikki maksaa maltaita
Paa kimppa pystyyn? Sitähän mäki tässä koitan Jaettujen postikulujen lisäksi saa jaettua syyllisyydentunteet
eBaysta kun tilaa brittiläisiltä niin postikulut on halvemmat kuin jos kotimaasta tilaa postimyyntiperennoja. Saksalaisilla myyjillä on kans kivoja brunneroita, mutta niillä on postikulut paljon isommat. 18 euron luokkaa. Tässä mitä mä nyt kattelin, oli postikulu 5 puntaa (noin 6 euroa) ekalta kasvilta ja 2,5 puntaa per kasvi seuraavilta. Eikä ole minimitilauksia, vaan voi tilata yhdenkin kasvin. Kotimaassa ei taida yksikään kukkastilaus liikahtaa mihinkään kuudella eurolla.
No, jottei menisi ihan aiheen ohi, niin mullehan tuli taannoin se Hadspen Cream ja Mr.Morse -pikkutaimet. Lehdet niissä vähän kärsi matkasta, mutta niissä oli tosi hyvät juuret ja nyt vajaan parin viikon jälkeen on molemmissa uutta kasvua näkyvissä
"Silver Wings" muutti meille viikonlopun reissulta.
Hetken jo luulin ettei näitä tarvi enää haluata lisää ja kuukkeloimalla tuli tällainen pakko saada kasvi vastaan.
Mulla on Looking Glass kans hankintalistalla. Melkein sen jo tilasinkin, mutta sitten ajattelin, että sitä varmasti löytyy joskus joltain penttiläiseltäkin. Vaikka kaikki tarttiskin saada heti niin tän kanssa päätin malttaa odottaa jotta sopiva vaihtomahdollisuus tulee eteen.
Mutta ne keltalehtiset versiot rotkoista… sellainen on pakko saada mieluiten heti. Oli vaan kaikissa löytämissäni nettikaupoissa loppu, joten kai se menee väkisinkin ensi kevääseen (ja ihan hyvä niin).
Tämän ihanuuden kuvasin viime kesän puutarhareissulla Iisalmessa.
Tosi kauniisti sointuvat värit yhteen.
Hän saapui tänään, engelsmanni. Lehtiä ei vielä ole, silmuja ja varrenalkuja kyllä, vaikka vähän reissussa rähjääntyykin. Pitäisi olla tämä: sea heart
Oi kuinka kaunis MirjaM:n sea heart.
Mulla oli looking glass, mutta se valitettavasti ei mielestäni talvehtinut edellistalvea. Toivottavasti se löytyisi vielä.
Oih, mä just viime kesänä ja tuolla edellisellä sivulla haaveilin tosta Sea Heartista En sitten kumminkaan tilannut silloin (joku järjen ääni kai pääsi sekoittamaan…?). Se on ihana, kuten toki kaikki Brunnerat
Brunnera jack frost nousee maasta Aloin olla jo vähän huolissani.
Kertokaas, paljonko aurinkoa nämä kirjavat brunnerat sietävät? Minulla on kaksi pikkutaimea mr. Morsea, ja ajattelin laittaa ne parin Mongolianvaahteran juureen, mutta nyt siihen helottaa suora aurinko, kun ei vaahteroissa ole vielä lehtiä. Paistuuko herra morse, jos siihen istutan?
Mä just muutama päivä sitten otin Jack Frostin ylös aurinkoisesta penkistä ja aion laittaa sen varjosempaan. Pari kesää se on tossa kasvanu, eikä oikein ole viihtyny.
Saattaa kyllä pärjätä mongolian vaahteran juurella. Kyllä ne jonkin verran aurinkoa kestävät, kunhan ei paahda aamusta iltaan. Ja hajavaloa pitkin päivää käy oikein hyvin. Lajike ‘looking glass’ näyttää olevan kinkkisempi. Sitä suosittelisin kyllä melko varjoisaan paikkaan.
Mun kaikki Brunnerat, tavallinen ja kirjavat ovat ennen puiden lehtimistä keväällä täydessä auringossa ja hyvin ovat pärjänneet. Pääsevät sitten kevään edetessä lehtipuiden siimekseen.
Tämä vaikea talvi koitui kyllä Jack Frostien kohtaloksi, toisesta ei jälkeäkään ja toinen on tehnyt yhden penninkokoisen lehden, ehkä se vielä selviää Molemmat olivat asustelleet meillä ainakin viisi vuotta ja olivat isoja ja hyvinvoivia. Se kokonaan hävinnyt yksilö oli syksyllä siirretty, ehkä vaikutti asiaan.
Viime vuonna ostamani rotkokielot ovat hengissä. Tavallinen on pienin, mutta nämä kaksi ovat kasvaneet jo aika lailla.
Silver Heart
Variegata
Olen ehkä kuullut kasvin nimen… mutta en tiennyt että ovat noinkin sieviä. Nuo kirjavalehtiset flirttailee mulle aikas vetävästi ja sitten siinä pisteenä iin päälle nuo ihanan taivaansiniset kukat… vängällähän tässä meinaa ihastua, vaikka ei ehkä haluaisikaan uusiin kotkotuksiin taas repsahtaa.
Kysyn silti uhasta millaisen paikan kasveja ovat? eivät taida paahteisessa, kuivassa ja tuulisessa pihassa viihtyä, eli saa varmaan nuokin sivuuttaa olankohauksella, vai eikö?
Meidän pihassa ei löydy poutasäällä varjoa muualta kuin siitä missä minä seison. Kylvin pari viikoa sitten Puistolemmikkiä tms. ainoaan varjokohtaan ison vanhan koivun alle. Toivottavasti itäisi ja karkaisi siitä vaikka jokapaikkaan. Oikeataan hyvä että tuo Rotko ei passaa meille, minunhan pitäisi muutoin alkaa vimmaisesti metsästämään kaikki nuo ihanat eri variegata erikoisuudet ja varmaan ovat tyyriitä. Täytyy edes yrittää ajatella positiivisesti vaikka kierouden kautta itseään juksaten, niin on elo kevyempää.