Mun mielestä kukkaset on juurikin hurmaavin osa koko kasvissa. Ja kyllä itse kasvikin on hyvää, kun laittaa samaan kulhoon kirsikkatomaattia, kurkkua, paprikaa ja jotain mietoa juustoa. Pikkuliraus oliiviöljyä päälle ja nam!
Voi, minun lempirehuni on ollut jo parikin vuotta rucola! Se on niiin hyvä voikkarin päällä ja muun salaatin sekaan aivan loistava lisäke. Harmi vain, että pahuksen kaalikoit tms. ovat riesana… pitäisikin nyt muistaa virittää harsoa rucolan päälle, vielä on kolme hyvää puskaa kasvamassa…
Täällä taasen muurahaiset terrorisoivat kasvimaata, myös rucolapenkkiä. Nyt yritetään poppaskonstein murkkuja karkottaa.
Mihin saatte upotettua PALJON rucolaa? Ei salaatit eikä leivänpäällyset riitä: mulla on sitä nyt runsaasti, kun otin ekan kylvön pois (suurelta osalta niin reikäistä jo ja haittasi viereisen salaatin kasvua). Jostain syystä tänä vuonna kasvoi hurjasti suuremmaksi kuin aiemmin ja nyt sitä ois monta litraa... perattuna siis varret ja huonot lehdet pois.
On niin hyvää etten raskis poiskaan laittaa. Oletteko tehneet lämpimiä ruokia? Itse olen laittanut kinkku-juusto-kasvismunakkaaseen juuri ennen munamassan lisäystä. Mitä muuta lämmintä ruokaa vois tehdä, kestää kuitenkin lämmitystäkin. Kaikissa löytämissäni resepteissä on koristeen roolissa.
Ideoita?
Tee rucolapestoa, siihen uppoaa varmasti useampikin litra yhteen purkkiin
Itseasiassa teinkin jo… Se vaan haisi niin nurmikolle, etten tiedä tuleeko syötyä. Maustakin tuli vähän väkevän puoleinen. Rucolat on kuitenkin jo syöty, salaatteina ja munakkaassa.
Minulla olisi pari kysymystä (koska olen vähän keskinkertainen ja tyhmä). Rucolani ovat tehneet siemenpalkoja ja haluaisin tietää, että koska ovat kerättävissä. Tai mistä tietää, että siemen on “kypsä”? Vai voiko palot kerätä heti ilmestyttyä ja laittaa jonnekin kuivumaan. Entä vaatiiko siemenet kylmäkäsittelyn?
En ole ikinä rucolasta kerännyt siemeniä, mutta luulisin, että samoin kun muutkin, eli kun siemenet on ruskeita. Ensin ne kuivatetaan vaikka kertakäyttömukissa ja kuivat siemenet säilytetään kuivassa (esim. paperipussissa käyttöön asti. En usko että tarvitsevat kylmäkäsittelyä. Olen suoraan keväällä kylvänyt kasvariin.
Olen tehnyt kuten Kurpitsa tuossa sanoo, kasvoivat ihan riesaksi asti kun en raaskinut poikkasta välillä.
Meillä ei rucolan kasvatus ole onnistunut, kun kerran kasvimaalle siemeniä kylvettiin, niin lopulta rucolaan tuli tuholaisia, ja satoa ei jäänyt paljoakaan, koska sen joko tuholaiset söivät tai siitä tuli muuten vain kitukasvuista.
Meillä taas viime kesänä rucolaa oli koko salaatti"maa" täynnä kun kylvimme lasten kanssa liian ahkerasti ja olin alkukesästä liian pihi nyhtääkseni sitä maasta mielin määrin. Lopulta ne luikertelivat toistensa lomassa kuin käärmeet ja kaatuivat sateessa…
Kasvarissa onnistuu paremmin, kun sinne ei tule niin helposti örkkejä.
Rucolaa on pakko kylvää joka kesäksi, on se vaan niin hyvää.
Ajattelin kasvattaa rucolaa ikkunalaudalla. Onnistuuko? Ensimmäinen kylvös tuli pikapikaa koulimis-ikään ja mietin minkä kokoiseen ruukkuun heidät pitäisi upottaa. Vai pitääkö kylvää suoraan maalle myöhemmin?
Huonosti on minulla rucolat viihtyneet ikkunalla. Olisiko huoneenlämpö niille liikaa? Nousevat kyllä nopsaan mullan pinnalle, mutta sitten kituttavat tuollaisina parisenttisinä. Ulkona riesana on sitten kirpat.
No voi, täytyy sitten kylvää uudelleen avomaalle. Jos keksisi jonkinlaisen kuvun niiden päälle kirppojen estoksi…?
Uusimmassa Kotipuutarhalehdessä oli yrttiharrastajien antamana vinkki, että villirukola kannattaa kylvvä jo syksyllä, jolloin rukola itää heti kun maa lämpenee. Näin tulee kuulemma parhaat taimet. Minä taidan laittaa viikonloppuna eka satsin kasvihuoneeseen. Noista ikkunalla kasvavista ei ole kyllä mihinkään.
Jaahas vahingossa painoin sitten itselleni peukkua, kun piti viestiä muokata. Näköjään tuokin onnistuu.
kupu vähintäänkin tarvittaisiin, on ne niin kirppojen mieleen:-( itse olen onnistunut sillä tavoin, että kylvö viileään mökkiin ja taimettumisen jälkeen heti ulos kuistin taimikaappiin ja sitten isossa ruukussa kuistilla ovat kasvaneet kesän. sinne eivät kirpat vielä ole osanneet tulla, vaikka leveä avoin oviaukko onkin, mistä lennellä.
Tai laittakaa joku kirppamagneetti siihen viereen…
Mie kylvin joskus pari vuotta takaperin ihan avomaalle, lämmin paikka tosin, ja viereen länttäsin kaupan yrttiruukussa olevan viinisuolaheinän. Suolaheinä karvastui jostain syystä niin että maistu mun suussa pahalle mutta kelpas kirpoille paremmin kuin hyvin.
Sai villirukola olla rauhassa ja kyllä se sit rehottikin. Nam.
meillä on nirsoja kirppoja. viinisuolaheinä saa yrttimaalla kasvaa ihan rauhassa - ja maistua hyvältä.