Rucolan viereen kantsii kylvää kehäkukkaa, minulla toimi kirpankarkoittajana. Edellisenä vuonna kirpat söivät rucolan suit sait. Kehäkukka on muutenkin hyödyllinen kasvimaalla, lisäksi se on kaunis, leikkokukkana kestävä ja syötävät kukkien terälehdet…
Ensimmäiset rukolat korjattu kasvihuoneesta, en kyllä itse tykkää siitä yhtään, hädin tuskin siedän, jos on salaatin joukossa mausteena, mutta syötänkin ukolle kaikki vahvat maut.
Kylvin tänään sisätiloihin sekä villirucolaa, että sitä miedompaa sinappikaalia. Rucola on mielestäni hyvää, mutta se ei ehdottomasti saa kasvaa ihan liian kuivassa ja aurinkoisessa (menee liian katkeraksi) eikä saa kasvaa liian isoksi/vanhaksi.
Me tehdään usein semmosta liha-salaattia rucolasta. Siihen käristetään pannulla possunsuikaleita (maustetaan suolalla tai lihaliemi-jauheella/kuution puolikkaalla). Possusuikulat kaadetaan kulhoon (myös paistossa mahdollisesti tullut liemi), lisätään kunnon nippu rucolaa ja lirutellaan balsamicoa päälle. Pikkusen mustapippurirouhetta myös jos tykkää…ja kunnon sekoitus. Joskus ollaan lisätty myös hieman oliiviöljyä jos suikaleet eivät ole kovin rasvaisia. Hyvää sellaisenaan tai leivän kanssa.
villirucolalle on tuolla ihan oma ketjunsa. (onneksi sen siemeniä on nykyisin saatavilla helposti…)
Voi, minä voisin syödä rucolaa vaikka ja kuinka paljon.
Sopii hyvin juustoisen pizzan päälle mutta terveellisempää toki salaatissa
Torikauppias antoi joku kesä vinkin että mansikoita ja rucolaa, niin tulee herkkua.
<-blogi
parvekkeelle kylvetty rucola on taimella. ei vaan voi sanoa, että vihertää. niin kamalan pimeää on, että taimet eivät ole saaneet kuin hailakan keltaista väriä itseensä (yhä jatkuva vesisade alkoi eilen ennen ehtookellojen soittoa)
edit
kurppa, kylvä vähän johonkin ihan väärään = aurinkoiseen ja kuivaan kohtaan. semmosessa paikassa rucola alkaa hätäpäissään kukkia, ei haittaa vaikka kirpat syövät lehdet pitsiksi, runsas siemensato on taattu. omakeräämiä minä olen kylvänyt jo muutaman vuoden…
Onneksi halpahallista löysin rucolan siemeniä, missään muussa kaupassa ei tänä vuonna ollut ja ilman ei enää osaa olla. Pitääkin tänään kylvää.
Minkähän kokoisen ruukun rucola voisi tarvita sisällä ruukkukasvatuksessa? Kylvin viikko sitten ja taisin vähän liian optimisti olla “ruukun” koon suhteen. Laitoin nimittäin noin 1,5dl vetoiseen lasiin, oli niin sopivasti käsillä.
Mä kylvin rucolaa eilen muumi-emalimukiin ja siemenistä tuppaa juurenalkua ulos jo tänään! Syötäväksi tuota kasvatetaan, eli sitä mukaa lautaselle, kun alkaa lasi täyttyä, tuskin se liian ahtaaksi ehtii kasvaa.
…samalla vauhdilla iti rucola täälläkin:-) eikä todella ehdi kasvaa tomaattirasiakaan turhan täyteen: rucolaa, kahdenlaista ruohosipulisilppua niin kaupan salaattikin menettelee oikein hyvin. vielä kun edes joka toinen päivä raaskii ostaa kotimaista tomaattia ja kurkkua
<-blogi
Mulla oli rukolaa rairuohon sijasta tänä vuonna. Meillä sitä tosin ei kukaan suostu suuhunsa pistämään, mutta olihan se ihan nätti aikansa. Kasteleminen taisi vaan jäädä heikoksi jossain vaiheessa, eikä se sitten enää suostunut kasvamaan. Voi olla, että olisi menestynyt syvemmässä mullassa paremmin.
Nämä kylvin 17. tammikuuta, toiseen purkkiin itsekerättyjä siemeniä ja toiseen ostosiemeniä. Pitkään olen jo saanut satoa ja hyvin kasvavat ihan sisätiloissa ikkunalaudalla. Ruukun halkaisija on 16cm ja korkeus 13cm.
<-blogi
pieneksi kävi tomaattirasia rucolalle:-)
kevään ensimmäinen rucola-sato kerätty. vähäinenhän se vielä oli mutta uskallan väittää, että maukasta on lounassalaatissa jahka ehdimme päästä maistamaan:-)
Hei, osaatteko sanoa itävätkö rucolan siemenet jos ovat olleet talven pakkasessa? Löysin rucolapussin puutarhavajasta ja mistään kaupasta ei tahdo löytyä enää rucolan siemeniä. On niitä jo jonkin verran kylvetty, mutta lisää pitäisi saada
Itävät.
…parvekkeen rucola kukki eilen kun ehdin kotiin. - kirpat eivät ole ikinä käyneet parvekkeella tai kuistilla kasvavien rucoloitten kimppuun. avomaalla saa käydäkin; ehtii mutustetuista lehdistä huolimatta kukkia ja kypsyttää siemenet kerättäviksi…
Rucolasta oli juttua tässä ketjussa aiemminkin, eli kysytäänpä siis täällä, vaikkei salaatti olekaan...
Kasvatan nyt ensi kertaa rucolaa ja ihan hyvällä menestyksellä; Ei ole ollut kirppoja tai muitakaan harmeja. Nyt rucolani alkavat kukkia, joten leikkasin kaikki kukkavarret pois. Olisiko pitänyt leikata koko kasvusto alas, kuten Tuomipihlaja tuossa muutama viesti takaperin kertoi tekevänsä. Vai kannattaisiko mieluummin kylvää kokonaan uusi satsi? Vai molempi parempi?
Siirsin ylläolevan Sinisoinnun kysymyksen salaatti-ketjusta tänne rucola-ketjuun.
Kiitos Nuu. Etsin tätä, mutten löytänyt edes haulla. Jonkinlainen ketjujen otsikkohaku olisi paikallaan.