Rucola (sinappikaali), Eruca sativa

Mun systeeni rucoloiden kanssa on ollut tällainen:

Keväällä kylvän kasvariin mahdollisimman aikaisin. Ei pelkää kylmää sitten ollenkaan, eli sietää pakkasia hyvin. Kun alkavat kukkimaan niin vielä leikellään lehtiä, mutta sitten pian leikkaan alas koko kasvin. Kasvavat toiseen kertaan. Ja kun taas kukkivat valtoimenaan revin koko kasvit ylös heinäkuun alkupuolella. Sitten heinäkuun aivan lopussa kylvän uuden satsin samaan paikkaan kylmään kasvariin, josta saadaan satoa pitkälle syksyyn.

Ok. Eli minä kun kasvattelen avomaalla, ja kasvukausi on siksi paljon lyhyempi, voisin koittaa vain tuota alasleikkaamista.

Nappasin tänään lidl:stä mukaani wasabi rucolan. Bongasin sieltä pari nupullista yksilöä ;D

Maku oli kyllä vahva, jotenkin tuli retiisi mieleen. Katotaan saanko sen kasvamaan viileässä valon alla.

Rucola on tosi nopea itämään, tuli taas todistettua. Kylvin siemenet 14.3. ja tänään kun katsoin niin oli taimia purkki täynnä (oli viileässä, n. 18 asteisessa huoneessa itämässä). Tässä samalla tuli testattua ja todistettua että rucolan siemenet säilyvät pitkään hyvin itävinä. Nämä siemenet joita nyt laitoin oli pussista jossa luki “best before -12”.

Miten ihmeessä te selviätte niiden kirppojen kanssa, joita tulee kaikkiin ristikukkaisiin?

Kasvattaisin innolla rukolaa, jos kirppojen jälkeen jäisi vielä jotain syötävää.

Kukkakuisti, minulla on aina ja jatkuvasti rukolan päällä harso. Sillä tavallla ollaan saatu hyvä sato. 

Mikähän rukolaa riivaa, kun se on kyllä aika korkea ja kukkiva, mutta lehdet tummanvioletinpunertavat ja kukkii iloisesti? Wasabirukoloista selvisi kirppojen hyökkäykseltä kaksi pienenpientä taimea, jotka kukkivat 10 cm kokosina. Paikka on puolivarjossa metsänreunassa. Maa on uutta puutarhamultaa lavakauluksessa. Samassa laatikossa keräsalaatti voi hyvin.

Rukola on mun suosikki. Muutama lehti riittää antamaan ihanan maun, ihan sama mihin sitä laittaa . Usein laitan voileivän päälle :yum: .

Mä kylvän sen keväällä kasvimaalle ja käytän sen lehtiä ihan syksyyn saakka. En tee mitään uusintakylvöjä, teen niin ison kylvön heti alkuun että lehtiä riittää kerättäväksi koko kesän ajan. Syksyllä kerään viimeiset hyvänä säilyneet lehdet tuorekäyttöön ja samalla siemenet omasta sadosta joka on siellä ehtinyt hyvin kypsymään.

Kypsennettynä sitä voi kuulemma käyttää pastakastikkeisiin ja muihin lämpimiin ruokiin.