Ruostekukka, Crocosmia x crocosmiiflora

Auttakaa aloittelijaa,
joka on ostanut ruostekukkia (sekä oransseja että keltaisia). Luin täältä puutarha palstalta, että osa on saanut talvehtimaan maassa ja osa ei.

Kaipaisin vielä lisätietoa millä alueilla olette saanut ne pysymään hengissä talven yli maassa. Oma paikkani on Porin suunnalla, Kokemäellä.

Kuinka nuuka ruostekukka on maan koostumuksesta. Ajattelin laittaa niitä liljapenkkiini, jonka multa on mullan ja hiekan sekoitusta. Siinä kukoistavat mm. Tiikerililjat. Paikka aurinkoinen.

Kysyisin myös neuvoa mitä teen sipuleille. Esikasvatanko ne nyt? Minulla on mahdollisuus laittaa ne kasvamaan verannalle (ei siis sisälle muttei uloskaan).

Laitanko sipulit sellaisenaan esim. taimimultaa? Pitääkö joitakin sipuleita liottaa....

Kovin kiitollinen olisin neuvoista. Googlesta löytyy tietoa, mutta kaikki ristiriitaista!

Villikko

Neuvot kelpaavat minullekin, luulin ostavani talvenkestäviä sipulikasveja vaan ei sitten kuitenkaan. Tosin jos nuo ruostekukat menestyvät puolivarjoisessa penkissäni liljojen ja päivänliljojen seassa, niin eipä tuo ole iso homma niitä kaivaa esiin - tai iso sijoitus ostaa ensi vuonna uudet sipulit.

Itse ajattelin näiden viimeisten kylmien säiden mentyä tökätä sipulit suoraan kasvupaikalleen. Kukkikoot sitten syksymmällä...

Minulla ruostekukat ovat ruukussa, joka on helppo siirtää talveksi kellariin talvehtimaan. En ole koskaan kokeillut jättää niitä talveksi ulos, joten talvehtimisesta siellä en osaa sanoa.

Ovat jo muuten hyvässä kasvussa

Jaoin viime keväänä ruostekukkakasvuston ja se ei sitten kukkinut koko kesänä. Minäkin kasvatan sitä isoissa ruukuissa, muovisissa, ja rehaan komeudet talvetushuoneeseen kun pakkaset alkaa.

Nyt molemmat 10 l:n ruukut ovat kasvihuoneessa ja lehdet ovat noin 30-40 cm pitkiä. Turvanaan siellä on pakkasvahti, jonka pitäisi lämmittää jos lämpötila laskee alle nollan.

Saa nähdä suostuvatko tänäkään vuonna kukkimaan.

Täällä joensuun kupeessa ruostekukat on talvehtineet 2 vuotta ilman suojausta. Eilen katselin löytyisikö uutta kasvua. Eivät ole nousseet vielä. Laitan tänne viestiä jos piippoja nousee. Minulla ruostekukat ovat aika varjoisessa ja kosteassa paikassa. Kriikuna puun juurella. Jännä nähdä kukkivatko tänä kesänä. Edellisinä vuosina kukinta on parantunut vuosi vuodelta.

Ensimmäiset ruostekukat nousseet. Näyttävät selvinneen talvesta hyvin. Ilman minkäänlaista lisä suojausta.

Tuohan oli mukava uutinen, sain justiinsa ruostekukan sipuleita ja nyt taidan laittaa ne puolivarjoiseen penkkiin ja toivon että selviävät talvesta siellä. Ruukussa olivat aikaisemmin, mutta huonossa kellarissa menivät talvetuksessa pilalle, nyt vaan vaaroja uhmaten suoraan maahan ja siellä saavat olla silmän isku

Nostin omat ruostekukkaruukkuni jo terassille, sillä veivät paljon arvokasta tilaa pienessä kasvihuoneessani. Eivät ole olleet moksiskaan vaikka oli yöhallaa.

Mitä sanotte ruostekukan lannoituksesta? Mikä olisi sille herkkua?

Istutan ruostekukkaa nyt ensimmäistä kertaa, ja koska aika etelässä ollaan (Kouvolan seutu) aion lukemastani rohkaistuneena jättää sen syksyllä nostamatta. Katsotaan miten käy.

Kasvupaikasta sen verran, että asuessani jokin aika sitten Britanniassa huomasin että kyseinen kasvi kasvoi villinä maaseudulla tien poskessa. Kyseinen paikka oli aukea (eli tuulinen, aurinkoinen, ei lannoitettu maa) ja siellä se kauniina rehotti. Siitä sainkin kimmokkeen hankkia kasvia itsellenikin...ajattelin että tosi helpolla pääsee sen kanssa.

Kyseisellä seudulla on myös ns. talvi, eli pakkaselle voi mennä jonnekin -10 asteeseenkin, eli ei se aivan pienestä säikähdä.

Ostin nyt keväällä sipuleita ja alkavalla viikolla pääsevät maahan. Toivotaan parasta tuleville vuosille!

Olen aika iloinen sillä ruostekukissani on runsaasti, etten sanoisi erinomaisesti nuppuja

Eli kuten aiemmin kerroin, jaoin ison mättään kahteen 10 l:n ruukkuun viime keväänä ja eivät kukkineet koko kesänä. Nyt olen lannoitellut vähän sillä punaisella jauheella ja ovat saaneet olla esikasvatuksen jälkeen terassilla puolesta välistä toukokuuta.

Tykkään niiden kukinnasta niin!

Kyllä tämä mielestäni kaikkein kaunein kukka on - lempikukkani Ruostekukka:

Kylläpä onkin kaunis. Olen luullut, että ruostekukat kukkivat vasta joskus syksymmällä, mutta aikainen esikasvatus onkin varmaan syynä näin varhaiseen kukkaloistoon.

Keväällä maahan laittamani ruostekukan sipulit ovat olleet laiskoja - vain muutamia lehtiä per sipuli puskee esille. Kukintaa en uskalla edes toivoakaan. Saa nähdä miten ensi vuonna (jos ne siis pärjäävät siellä talven yli), innostuvatko parempaan kasvuun ja kukintaankin.

Harmittaa vähän kun jätin niille uuteen kaivamaani perennapenkkiin reilusti tilaa kasvaa ja kukoistaa, ja nyt sitten ei suostutakaan kasvamaan.

Ruostekukat kukkivat omenapuun oksien seassa, aivan kuin siellä leijuisi kirkkaita kolibreja tai jotain

Upeita Temskukka! Minulla kivan näköisiä ´ruohotupsuja´ siellä, missä pitäisi noita olla no-jaa.

Minun ruostekukkani eivät kasvattaneet viime vuonna kuin lehtiä ja jätin ne maahan (en edes tiennyt, että voivat selvitä talvesta), kun lähinnä otti aivoon koko kasvi. Nyt sitten ovat alkaneet kukkia! Aivan ihania ovat

Ihaninta ruostekukissa on se, että kukinta kestää vaikka miten kauan.

Jahas, siispä lisää ruostekukkia mulle kiitos ;-)

Meillä aloittivat heinäkuun alkupuolella ja tänäänkin yhä vielä väriloitoa piisaa. Nyt on lisämausteena samassa seassa vielä lumikörhön lumivalkoset kukinnot. Tykkään aivan mahdottomasti.

Jaahas, että tuollainenko ihanuus odottaa sitten minuakin kesällä. Nyt ne ovat kasvaneet jo tuollaisiksi sisällä ruukussa. Laitoin ne jo helmikuussa kasvamaan. Milloin voin istuttaa maahan?