Ruostekukka, Crocosmia x crocosmiiflora

Pirkkis, eiköhän sitten hallojen ohi mentyä. Tietty aikaisemminkin jos säät sallii, mutta sitten on varauduttava suojaamaan kylmiltä.

Saas nähdä kuinka ne minun yritelmät on talvehtineet…eivät ole ainakaan kuivumaan päässeet :slight_smile:

Kaunko Pirkkiksellä ja muilla on mennyt, ennenkuin alut ovat ruukusta pilkistäneet? Tuntuu, että on kulunut ikuisuus siitä, kun nuo sipulit ruukutin, eikä mitään näy eikä kuulu. Gladiolukset laitoin samaan aikaan, ja ne ovat lähteneet jo ihan hyvin kasvuun.

Muistankohan, kyllä ne taisi olla jo pääsiäisen aikoihin näkyvissä, eli meni ehkä kolmisen viikkoa.

Ei auta muu kuin odotella,josko sieltä jotain ilmestyisi. Voipi olla, että siitä on juuri tuo kolmisen viikkoa kun ne laitoin. Eli ehkä sieltä piakkoin alkaa jotain ilmestyä. Ihastuin viime kesänä tuohon ruostekukkaan, kun se anopin pihassa kasvoi niin komeaksi ja kukki todella pitkään!

Hankin kauan himoitsemaani Ruostekukkaa (Crocosmia Crocosmiiflora) jonka mukulat istutin 6.4.08 yhteen liian pieneen(?) ruukkuun. Lisäksi minulla on sitä korkeampaakin Ruostekukkaa toisessa ruukussa. Luulin voivani muuttaa mukulat omiin purkkeihinsa, kun ovat itäneet. Toisin kai kävi. Ovat itäneet hirveän hitaasti, muutama piippa pinnalla. Vasta eilen löysin viime vuotisen keskustelunne aiheesta ja rupesin ounastelemaan, että näillä taidoilla ei Ruostekukkaa kasvateta...Kokeneemmat ihmiset auttakaa, kiitos. Onko Ruostekukka jotenkin hankala? Eikö se kukikaan ekana vuotena? Onko mitään tehtävissä ? Kaivanko nuo itäneet surkimukset omiin purkkeihinsa vai heitänkö kaikki menemään ja nuolen haavojani? Meinasin tehdä niistä paraatitarhani silmänilot!

Clio harmittelee

Ruostekukka ei ole mielestäni vaikea. Minulla se on kukkinut ruukussa alusta lähtien mutta piti paussin kun yhtenä kesänä laitoin sen liian varjoiselle paikalle, sitten ruukku tuli täyteen ja sitten jakamisen jälkeen se mörhötti vielä yhden kesän. En edes muista milloin olen nuo ruostekukan mukulat ostanut, olletikkin 2002.

Se tykkää kohtuullisesta valosta, tasaisesta kastelusta ja ruukussa pitää olla jkv tilaa.

Ruostekukka on tosi huono nimi näin kauniille kukalle. Fenixkukka olisi parempi, sillä näyttää kuin parvi palavia lintuja olisi lehahtanut paikalle. Tai se vanha nimitys, syyslilja.

Viherlandia toteaa ruostekukasta näin:

Aikaisen kukinnan varmistamiseksi suositellaan esikasvatusta huhtikuussa. Siirretään ulos kesäkuussa. Taimiväli 8 cm. Ei menesty talvea ulkona. Juurakot otetaan syksyllä maasta, kuivataan ja annetaan talvehtia viileässä paikassa.
keskim. korkeus: 60 cm
kasvupaikka: aurinkoinen - ei paahteinen, kevyt varjo, puolivarjo
väri: punainen
sato/kukinta-aika: huhtikuu, elokuu, (syyskuu, lokakuu)

Kiitos pikaisesta vastauksesta. Vähän lohdutti! Meinasin istuttaa penkkiin, kun ruukku on niin kovin pieni. Hallaöitä on vaan vielä tulossa. Ehken sittenkään luovuta vielä. Tuo kuva aivan hurmasi, melkein sain siitä hengenahdistusta!! Clio

Kuinka korkea tuosta ruostekukasta tulee? Aika verkkaista on ollut kasvu täälläkin, mutta kaipa nuo vielä jotain ehtivät.

Meillä ne ovat jo lähellä tuota kuuttakymmentä senttiä, mutta ovat olleet kasvihuoneessa jo huhtikuulta. Edellisen kukkintakuvan olen ottanut elokuulla, mutta kukkivat heinäkuulla jo. Kukinta-aika on pitkä.

Ruukut ovat niitä melkein suurimpia muoviruukkuja, olisiko 12-15 litraisia? Kahteen olen jakanut sen tiiviin mättään jossa oli niitä mukuloita. Aika paljosta kastelusta tykkää. Ja ruukut olivat omapuun oksien suomassa tuulituessa terassilla.

Ai nyt jo lähempänä kuuttakymmentä senttiä?!! Ääks, minulla ehkä kaksikymmentä. Huomenna vaihtavat majaa suurempaan ruukkuun! Huhtikuussa laitoin minäkin ne jo multaan, mutta niukasti olen kastellut. Siinä varmaan suurin virhe.

Yksi puutarhuri neuvoi ruostekukan hoidosta että …runsaasti lannoitetta niin kyllä kasvaa…hän itse kasvattaa niin.Ja talveksi suojaan.

Minulla raasut ovat kitkutelleet nälässä ja janossa. Voi sentään. Sitä vielä, että pitääkö ne joka tapauksessa varautua myös tukemaan jotenkin, vai vain erityisen tuulisilla paikoilla?

Turha kai sanoakkaan että istutin nuo molemmat ruukulliset melkein selvään hevonpeehen? Kyllähän te nyt sen arvasitte. Ja sen tuhkan myös.

Tässä parempi kuva ruostekukasta

Voi Temskukka , ei se minua neuvonut puutarhuri ihan oikesta hevosen p…sta puhunut , että noin jytyä voi antaa, siis vahvistan vielä omani lannoitusta.

Temsukka on jo pitkään puhunut hevon p:een ja tarvittaessa tuhkankin hyvää tekevästä vaikutuksesta kasveille. Minusta hänen upeat kukkansa ovat hyvä esimerkki niiden myönteisestä tehosta. Kiitokset vaan vinkistä taasen. Tilasin minäkin noita ruostekukkia ja aion seurata kyllä hänen ohjeitaan tässäkin tapauksessa.

Minulla ei ole hevonpeetä, mutta toivon kananpeen ja kompostimullan ajavan saman asian.

Keltaisen ruostekukan nuput, toivottavasti saan nauttia myös kukista! Punaisessa ei ole nupp

uja näkyvissäkään.

Ihan kuin olisi nuppuja tulossa... tai sitten kuvassa on kirkkaan auringonpaisteen aikaansaamaa kangastusta. silmän isku Minun ruostekukkien pitäisi olla niitä tavallisia punaisia. Sipulit ovat tämän kevään puutarhamessuilta.

Selviä nuppujahan noi ovat!