Täällä sama tilanne kuin Zirmelillä..nuppuja näkyvissä. En voi mitenkään uskoa, että ihan kerta laakista saan nuo onnistumaan. Tosin Temskukan hyvillä lannottamisvinkeillä saattaa olla jotain tekemistä asian kanssa
Alkoi ne täälläkin punaiset lykkäämään nuppuja!
Keltaisen avautuminen kestää. Mikä lie vikana?
Eipä mitään punaisia olleetkaan. Kauniita silti ovat!
Toisessa ruukussa olikin punaiset, tänään auennut pari kukkaa.
Ensimmäinen kesä minun ensimmäiselle ruostekukalle, juurakon ostin keväällä torikauppiaalta. Ja tämä on sitten kasvanut ihan siinä itsessään son... ja hyvin näyttää viihtyvän.
Kaunis on sinun ruostekukka Pirkkis, omanikin kasvaa ja voi hyvin eikä kylmyydellä ja huonoilla ilmoilla näytä olevan mitään merkitystä hänen kukoistukseensa.
Toivottavasti talvetus vaan onnistuu, pitäisiköhän se ottaa pois mullasta vai talvettaa sellaisenaan ruukuussa, kenellä tietoa , kertokoon nyt.
Minäkin mietin tuota ruostekukan talvetusta (ekaa kesää kun ovat). Nyt kukkivat vielä upeasti, miten kauan uskallan antaa vielä ulkona olla? Entä leikkaanko kaiken vihreän pois ennen kellariin menoa?
Minä olen syksyllä nostanut enne maan jäätymistä ruostekukat sisälle ja muutaman viikon päästä katkonut varret. keväällä vain pitää muistaa ajoussa herätellä (kastella) ettei kukinta mene liian myöhään. Minulla kellari on liian kostea joten ovat viileässä kuivassa talven.
Kiitos rinulle. Mutta kestääköhän ruostekukka lainkaan pakkasta? Sitä vain mietin, että kuinka pitkään syksyllä ne uskaltaisi ulkona pitää, kun minulla ei oikein kunnon talvetuspaikkaa ole. Onko yhtä arka, kuin vaikka daalia?
Ei ole yhtä arka. Miulla on ihan samassa paikassa kasvamassa kun daaliatkin oli ja nyt vasta availee kukkiaan, eikä ole yhtään pakkasöistä kärsinyt.
Kiitos vastauksista! Annan sitten vielä olla maassa kun kukkiminen meni näin myöhäiseksi (sain ne vasta aika myöhään keväällä, kiitos vielä Mehiläiselle). Minullakin tuo talvisäilytyspaikka vähän epäilyttää mutta maassa eivät taida kuitenkaan selvitä.
Kiitos Kurpitsa. Annan minäkin niiden sitten olla edelleen ulkona. Koska te olette ne laittaneet kasvamaan, kun vielä kukkivat? Minulla kukinta jo lähestulkoon ohi, mutta kovin ihastuttavia olivat kukkiessaan. Ensi vuonna voisi yrittää osuttaa kukinnan juuri näihin aikoihin, kun oikein mikään muu ei enää kukoista.
Ruostekukka kai kiitti minua kun olin sitä kesän hyvin hoitanut ja kasvatti talvisäilössä muutamia uusia alkuja :))
Nonniih..eilen sitten mattimyöhäisenä otsalampun valossa nostin ruostekukan juurakot maasta, kun tänne etelärannikollekin luvattiin pakkasia. Ihmetytti kun multa oli ihan kuivaa ja kuohkeaa ko penkissä, vaikka viimeisen kolmen viikon aikana vettä on tullut 55mm.
Miscanthukseni ovat kasvaneet ja komistuneet tuossa vieressä talveksi suojaamatta jo monta vuotta että ilmeisen hyvä salaojitus tuossa. Olisivatkohan ruostekukat talvehtineet niillä sijoillansa? Täytynee jättää ensi syksynä koepaakku talveksi....mites muilla?
Kävin pitkästä aikaa kun muistin meidän "kellarissa" (siis talon alla, jossa pidetään polttopuita, ei eristystä vaan harkkoseinä ja maalattia) katsomassa ja kastelemassa ruostekukan juurakoita. Ja mitä ihmettä ne olivat itäneet...? Siellä on siis täysin pimeää ja n. 0 astetta, välillä pikkupakkastakin. Onkohan niillä toivoa?
Luin taas kerran koko ketjun läpi ja hain vahvistusta toivooni, jes jotkut ovat saanneet ruostekukat talvehtimaan ulkona joten jaksan vielä uskoa että omani ovat selviytyneet talvesta. Niin tai näin uusia sipoleita on tulossa Eurobulbilta joten niistä sitten jatketaan jos tämä ei onnistunut.
Haloo missäs kaikki ruostekukan kasvattajat ovat. Oletteko istuttaneet uudet sipolit suoraan ulos vai ensin sisälle ruukkuihin ?
Viime syksyksynä ulos maahan jätetyt, kalalaatikon alla talvehtineet ovat piipot maanpinnalle nostaneet ja siihen jämähtäneet, odottelevat lienee lämpöisempiä kelejä, hengissä jotenkuten toivottavasti.
Olen suuri ruostekukka-fani vaikkakin kritisoin näin rumaa nimeä niin kauniille kukalle.
Meikäläinen talvettaa ruostekukat talvetuskämpässä ja siirtää kevään tullen esikasvamaan kasvihuoneeseen jotta voi nauttia kukista heinä-elokuulla. Tällä vyöhykkeellä ei muuten toimi.