Ruostekukka, Crocosmia x crocosmiiflora

Haen nyt lähnnä sitä että jos istutan nyt ulos niin ehtivätkö kukkia vai auttaisiko asiaan jos kuitenkin sisälle ruukkuihin? Siis ne uudet sipolat tietty vanhat ovat pihalla.

Tjaa, osaisinpa neuvoa.. Minulla ruostekukat asuvat +5 asteisessa autotallissa ja jo helmikuussa alkoivat kasvaa. Ovat nyt jo ulkona, mahdollisimman suojaisessa kohdassa. Tällä lailla kukkivat elokuun alussa.

Kyllä kannattaa esikasvatus lämpimässä ja hyvin valoisessa.

Kiitos ja apua nyt tuli kiire. Minulla on ollut osa purkeissa ja lämpimässä muutaman viikon eikä mitään ole tullut näkyviin kai ne loputkin vielä pitää purkkiin laittaa kun ulkona on kuitenkin törkeän kylmää.

Mullon vielä paketissa....taisin myöhästyä.

Ensimmäinen ruostekukka

Ruostekukan kukinta on aina yhtä suuri ilonaihe ja tänä vuonna aikaisessa

Ja hienosti kukkiikin, lumi. Minulla on oikein rehevät yksilöt, mutta ei ensimmäistäkään nuppua...

Kyllä on kaunis kukka.

Sain lahjaksi kaksi ruukullista näitä ihania ruostekukkia. Nyt mietityttää, istutanko ne maahan, vai pidänkö ruukuissa. Luin ketjua läpi ja huomasin, että oli jonkin verran molempia käytäntöjä. Onko kokemusta, että voisivat selviytyä talvesta ulkona lll-vyöhykkeellä?

Puutarhaohjelmassa pelakuu kertoi jotta talvetti ruostekukan kasvupaikallaan ja jos oikein muistan hän asui VI vyöhykkeellä, siis miksi se ei sitten talvehtisi etelämpänäkin , aion kokeilla.

Huomasin saman, ja ehkä aion myös kokeilla.

Mä jätin ruostekukan sipulit viime syksynä maahan. Niitä oli kymmenkunta, nyt kaksi vartta näkyy nousseen, muut ovat hävinneet. Eli aika iso kato käynyt talven aikana…

En uskalla kokeilla samaa vaikka lähellä asustankin.

Minä jätin viime syksynä ja aika hyvin kukkii parhaillaan. Katoa oli kyllä käynyt, mutta niitä oli säilynyt riittävästi.

Tässä kaksivärisessä on muita suuremmat kukat.

Nämä on viime syksynä istutettu ja talvehtineet pihalla kalalaatikon alla, vanhoja tuttavalta saatuja sipoleja. Viereen oli istutettu ihan uusia samanlailla kala lootan alle ja niistä ei selvinnyt yhtäkään.

Luulisin että eivät ehtineet juurtua, se on tosin pelkkä veikkaus mutta keväällä purkkeihin istutetut ainakin kestivät iankaiken ennenkun mitään vihreää ilmestyi pintaan, oiskohan pari kuukautta.

Mutta ihania ne on. Sen viime syksyn jälkeen näille ei ole tehty mitään, ovat olleet ihan itsehoitoisia

Minä poimin kukkakaupan leikkokukkakimpusta hienon näköisiä siemenkotia ja vasta myöhemmin kysyin kukkakauppiaalta, että mitä ne muuten olivat. Ne olivat ruostekukkaa.

Minä lykkäsin siemenet multaan (Biolanin Mustaan Multaan, mitä ei siis suositella siemenistä kasvatukseen) ja monta viikkoahan siitä on kulunut jo. Mutta nyt huomasin eilen, että ainakin kolme pientä piippoa pistää mullasta esiin. Toivottavasti nämä taimet nyt jaksaa kasvaa, kun ovat syksyllä laitettu kasvamaan. Keittiön ikkunalaudalla ne nököttää. Kestääkö muuten monta vuotta, ennen kuin ruostekukka kukkii, jos siemenestä kasvattaa?

minulla oli ruostekukka kasvattanut 10-20cm varret!luuletteko että ne pärjää kesään asti.pimeään ei varmaan kannata laittaa.saan ne kyllä lämpimään kasvihuoneeseen parin viikon päästä,mutta ne varmaan kukkii sitten liian aikaisin.harmittaa jos ne menee pilalle!