Ruukkuja ja pihakoristuksia itse tehden tai kierrättäen

Tähän voisi kerätä asiaa kierrätysmateriaaleista valmistetuista ruukuista. Siirsin muualla rönsyilleen, aiheesta olleen keskustelunpätkän tähän alle. Keskustelu on käyty vuosi sitten, mutta siitä on hyvä jatkaa uusin ideoin.

Istuin kahvilla terassilla säälitellen paahteessa lepsottavaa sinisarjaa. Sitten kuului päästä pling! ja kannoin varaston takaa vanhan sementtiputken, jonka olin raahannut muutossakin mukana tietämättä, mitä sillä teen, mutta mukaan piti ottaa kun tykkään siitä. Kaivoin putken parinkymmenen sentin syvyydeltä maahan, kiilasin sen kivillä tukevasti paikoilleen ja panin sisällekin vähän soraa ja sinisarjan putken nokkaan. Omenapuu varjostaa sinisarjaa juuri sopivasti ainakin vielä, kun sen lehdet eivät ole täysikasvuiset. Jos paikka käy sinisarjalle liian varjoisaksi, keksin jotain muuta tilalle ja etsin sille uuden paikan.

(Putki on kyllä suorassa, mutta kamera oli vinossa.)

Kevyttä puuhastelua kahvin lomassasilmän isku

Nannan päästä kuulunut mukava pling , kiva putki ja alkanut mukavasti sammaloitumaankin jos oikein näen. Sopii ihan mukavasti tuohon paikkaan, eikä haittaa vaikka sammaloituisi vielä lisääkin.

Sammal on kuivahtanut, mutta ajattelin ruveta kastelemaan putkea laimennetulla piimällä, niin kyllä se siitä lähtee uudelleen, kun on varjossakin.

Siis ei voi olla totta :slight_smile: vaan kohtalon johdatusta. Löysin tuollaisen samanlaisen betoniputken lähimetsästä ja heti kiinnyin. Pakko oli se saada pihaan, vaikka tuskin sain käsivoimin liikkeelle. Sain sen kuitenkin jotenkin nostettua kottikärryille ja varsin kiikkeränä lastina perille. Ihan sieluni silmillä näin jotain tuon Nannan tekemän oloista. Nyt kuitenkin tekisi mieli valaa jollain systeemillä betonista laakea “kulho” lintujen kylpyaltaaksi ja tällätä siihen päälle. Minun putkeni on tuolla angervopensaiden pohjoispuolella kumollaan odottelemassa (ettei sammalet kuivu :slight_smile:

Tässä minun salaojaputkeni...koitan jostain etsiä vähän "kukkivamman" kuvan.

Tässä samainen paikka vähän myöhemmin kesällä

pari muutakin salaojaputkea löytyy pihamaalta...ne on jotenkin niin ihanan vanhoja ja kauniita, että pakkohan niitä oli hyötykäyttää

Keväinen potkuriajelu on näköjään tapahtunut noiden kuvien välillä, koska potkurin nokka on kääntynyt toiseen suuntaan silmän isku

Minulla myös kaksi putkea ruukkukäytössä, tässä toinen niistä. Istutin samettiruusujen taimien alle syvälle multaan 4 gladiolus-sipulia, toivon niiden olevan sulassa sovussa aikanaankieli ulkoa Muutaman malvikin siemenen laitoin myös... Saas nähä no-jaa miten ämmän käy.

Voi Muajussi....niinhän sitä täälläpäin potkutellaan, oli kesä tai talvi naurua

Sinitalvikki - mitä ovat nuo perennat joissa on punaiset kukat ja se ns,. "havumainen varsi"?

Vastaan Sinitalvikin puolesta,ruusujuurta.

On se ihmisen onni joskus pienestä kiinni. Löysin navetan seinustalta yhden virosta tuodun kärhön vallan elinvoimaisena sieltä leinikkien joukosta. Räystään alla ei vaan taida olla paras paikka sille ja tuumasin siirtää sen kaatotuomion saaneen vanhan keltakanelin alle. Mutta millä kiipeilemään, kas siinä pulma. Tehdäkö ohuista pihlajista tikapuut, vai mitä? Muistin sitten nähneeni autotallin seinässä roikkumassa sellaisen metallilangasta tehdyn ketjun: Leveys noin viisi cm, neliskanttisia rautalangan pätkiä punottu…ja menin tarkistamaan asian. Siellähän se oli, sellaisen vanhan sahan alla piilossa (sahassa kaksi kahvaa ja puolitoista metriä leveää terää, jos kiinnostaa; mitähän siitä voisi tehdä?). Ylettyy just sopivasti alimpaan rungonhaaraan maasta asti. Siis se “ketju”. Vähänkö olen mielissäni nyt. Ja sen petoniputken kanssa päädyin sellaiseen ratkaisuun, että kesälomalla (jee, mulla ei ole moneen vuoteen ollut kesälomaa) valan (taas kerran navetasta löytyneen) sementtisäkin avulla vähintään 50 cm halkaisijaltaan olevan laakean lintukylpyaltaan; teen vanhasta hakkeesta kummun, vuoraan sen raparperinlehdillä ja jollain ja tällään siihen jotain betonintapaista seosta. Kyllä siitä jotain tulee.

Lisäänpä tähän muiden vanhojen salaojaputkikuvien jatkoksi tuon omankin viritelmäni. Tässä putken päälle on laitettu vanha betonilaatta ja vasta sen päälle ruukku. Välillä putken päällä asustaa maassa oleva viiruhelpiruukku, jolloin itselleni tulee mieleen asetelmasta olympiasoihtu, jonka liekki on tuo viiruhelpin kasvusto, tämän kuvan ottamisen jälkeen viiruhelpi on jo kasvanut paljon pidemmäksi.

Minulla taitaa olla jossain savenvärisiä, poltettuja tuommoisia putkia. Kenties jopa ehjänäkin…niille voisi olla paikka perennapenkissä semmoisessa kohtaa joka on kalju ja liian matala…

Hyrinä, minkä kokoinen ja paljonko tuo sementti/betoniruukku painaa?

Hienoja nuo sementtiputket - olen samanmoisia katsellut naapurin pellon kulmalla, mutten ole tullut kysyneeksi ovatko joutilaita ja paljonko maksaisivat…

Hyrinä, ruukustasi tuli hieno, mihin muottiin olet sen tehnyt?

Minulla on näitä perinteisiä - kattilat…Photobucket

…sammiot…Photobucket

…padat ja tonkat…Photobucket