… ja vielä rähjääntyneimmät puusaavitkin hennoo laittaa ulkosalle:)
Aloittelija täällä ihmettelee, että mistä saisi HALPOJA kukkaruukkuja... Siis mielellään sellaisia joissa on reikä pohjassa ja jotka kestää pientä pakkasta? Mitkä materiaalit kestää talvella ulkona?
Hirveän hintaisia on ruukut käymissäni kaupoissa, ja jos niitä tarvitsee 10 tai 20:kin niin....![]()
Hautausmailta antavat mielelään saviruukkuja ilmaiseksi. Tietysti ne eivät ole mitään suuria ruukkuja ja eivät kestä märkänä pakkasta.
Applegreen, viestisi on täällä nyt ![]()
Kierrätyskeskuksesta olen joitain isompia ruukkuja löytänyt kohtuuhinnalla. Täällä tuntuu kirppiksen hinnat olevan kovempia kuin kaupassa.
Nuo salaojaputket on hienoja pylväitä, niitä minulla oli joskus. Kerran löysin kaksi betonista siltarumpua jotka nostin pystyyn ja istutin täyteen kukia. Melkein “löysin” taas, mutta pahus kun omistajalla oli sen varalle jo muita suunnitelmia:D
Ihana tuo Inkin saavi!
Applegreen, syksyisin kannattaa kyttäillä alennusmyyntejä - aika edullisia voi löytää. Talvenkestävyys on ikuinen ongelma meillä - paksut sementtiruukut saattavat kestää, mutta eivät ehkä nekään märkänä kovin kovia pakkasia. Puuastioiden arvelisin parhaiten kestävän sääolojamme, mutta ne taas eivät sitten muuten ole ikuisia… Keskieuroopan puutarhureita kadehdin eniten siitä, että heidän ei syksyisin tarvitse korjata ruukkujaan ja koristeitaan suojaan:)
Muuten tein työtä käskettyä - kyselin niitä hienoja rautaisia tukikeppejä täällä joskus, että jos porukalla tilattaisiin ulkomailta. Ei ollut innostusta asiaan ja joku (Kibu?) ehdotti verhotankoja.
Noo, olihan minulla yksi tanko ja nuppi ylimääräisiä ja ne on nyt pihalla. Ostin sitten vielä uusiakin tankoja nuppeineen alennusmyynnistä ja laitoin ulos - ei ehkä ihan kierrätystä, mutta halpaa kumminkin:)
Hei nyt mä löysin tällaisen ihanan vanhan keskustelun ruukuista ja muusta! Joku kyseli isoja,talvenkestäviä ruukkuja. Tein itse kolmisen vuotta sitten kokeilun, päällystin risan hirveän valkoisen muoviruukun betonilla. Se on nyt kolme talvea ollut multineen pihalla ja näyttäisi edelleen ehjältä.
Kokeilin myös pienempää tavallisen astiataimiruukun päälle, hyvin on sekin kestänyt.
Hyvä juttu siinä on myös se, että kokoisekseen on hyvin kevyt,ihan jaksaa omin pikku kätösin siirrellä. tekovaiheessa betonin pintaa voi kuvioida, tuohon lisäsin turvetta sementin sekaan ja ajattelin tänä vuonna sammalta sen pintaan kasvattaa.
Heksu, oisko siul kuvaa tuosta ruukusta?
On kun tästä kipasen ottamaan…hetkonen

Aika roisin näköisiä mut mie tykkään.Korkeutta ja leveyttä on sellainen vajaa puoli metriä isolla.
Kippasin tuon pienemmän tyhjäksi ja huomasin,että amppeliruukkuhan se olikin.Pohjassa ei ole betonia yhtään joten on reiätkin valmiina.
Hienoja, rosoisen kauniita!
Kiitos kiitos, Kaisaliisa ![]()
Mainio idea Heksu! Tuota haluan kokeilla. Vajasta löytynee vielä käyttökelpoinen betonijämäsäkki
Vinkiksi vielä, (jos siis ei ole jo tuttua puuhaa) kippasin ruukun ensin ylösalaisin ja tein siihen tartuntapinnan.Taisi olla jotain laattaliiman jämää,sellaista tahmaa minkä levitin kampalastalla. Annoin sen kuivahtaa ja sit sementtiä päälle,taisin laittaa kaksi ohuehkoa kerrosta.
Parin tunnin (tai jotain) jälkeen oli sen verran kuivunut,että muotoilin yläreunan ja ensi kerralla muistan laittaa sisäpuolen reunaan muutaman sentin,ettei valkoinen muovi paista mullan yläpuolelta.
Kivan näköiset!
Hienoja, tuollaisista miekin tykkäisin.
Ei oo,ihan siihen muovin pintaan liiman päälle taputeltu
Tosi hyvä idea!