Ruukkuja ja pihakoristuksia itse tehden tai kierrättäen

Waude. Nyt pitää päällystää kaikki rumat muoviamppelitkib, ne joita tulee orvokkien mukana!

Kiitokset :slight_smile: ja kiva jos haluatte kokeilla, miulla kun on aina ollut vaikeaa noiden muoviruukkujen kanssa kun tahtoisin niiden käyttöikää pitkittää ja tehdä niistä kivan näköisiä jollain tapaa.

Ja sit betoniin voi sotkottaa sekaan vaikka mitä,heinää,neulasia ja sitä turvetta. Plus se,ettei selkä ratkea siirrellessä…

Kerta kaikkiaan hyvä idea Heksulta. Muoviruukkujen maisemointiin tarvii aina niksejä.

Tulipa hyvään saumaan tämä ruukkujuttu. Jos eilen ei olisi satanut ja tänään ei olisi ollut juhlapäivä, niin olisin suhrannut oman yritykseni kanssa hermot riekaleiksi. Olen tekemässä nimittäin ystävälleni synttärilahjaksi ruukkua juuri tuolla idealla. Aattelin kuorruttaa mustan laastisankon sementillä (turpeen sekaisella) ja lisäksi koristella sen mosaiikilla, koska kyseinen henkilö on sattuneista syistä saanut aikaiseksi minulle mosaiikin palasia runsaissa määrin. Mulla ei ole mitään liimatahnoja, niin aattelin katiskaverkkoa käämiä siihen sankon päälle ensin pohjalle. Oisko hyvä niin, kun pinta on aika iso kuitenkin? Ja ilmeisesti koko systeemi olisi parasta rakennella ylösalaisin, niin pinta olisi vähän otollisemmassa asennossa mosaiikin rakentamista varten. Minkähän verran sitä turvetta siihen sementin joukkoon olisi hyvä lisätä?

Hienoja! Taidan joskus kokeilla muoviämpäreillä.

Hei Huitukka,tuon yhden oman kokeiluni perusteella uskosin pysyvän ilman verkkoa mutta satavarma ei uskalla olla.

Mitenkähän siinä muuten menisi saneerauslaasti,sehän pysyy ja pitää melkein missä vaan ikäänkuin liima?

Levittäisi vain sitä kerroksen ja siihen mosaiikki päälle ja saumauslaasti perään? Ei ole omaa kokemusta kylläkään.

Tuolle turvehommalle on ihan nimikin,sen kun muistaisi :frowning: Netissä ollut kuvia kun taiteilijat ovat käyttäneet turvebetonia.

Jotenkin minulle on jäänyt mielikuva,että jopa kolmanneksen sementistä voisi korvata turpeella,mikäli rakenne ei vaadi samanlaista kestävyyttä kuin esim. taloa rakennettaessa. Mutta tuo vaan mielikuva,ehkä 1/4 turvetta?

näen sieluni silmin tuommoiset hienot ruukut sammaloituneena

Tosi hienoja, itseänikin aina harmittaa kun joka tapauksessa tulee kasvin mukana muoviruukku ja sitten niille ei tiedä mitä tekisi.

tufahan se. vanhalta puolelta tuo ohje ja googlella taitaa tufa- ja turvebetoni-hauilla löytää paljon lisää.

edit1 - ja kaunis kiitos heksulle hyvästä ideasta. kovasti pitäisin saviruukuista, mutta oikein isokokoiset ovat sitten niin painavia, ettei vanharouva enää jaksa yksin niitä siirrellä märkää multaa ja kasveja täynnä. tuolla tavalla saa aivan minun makuni mukaisia raffeja kevyesti kulkevia ruukkuja.

edit2 - ihan varmasti, mutta harmaan mökkini pihalla tuo sinun ruukkujesi väri olisi vieläkin passelimpi:-) sointuisi myös hyvin harmaaseen tukkaani.

Justiinsa! Täältä löytyy vastaukset KAIKKEEN :smiley:

Telkkarista näin,että ameriikoissa värjäävät betonia,varmaan olisi olemassa sopiva terrakotta-sävykin :slight_smile:

Tosiaan nuo ämpärit…olipa viksusti hoksattu,mullahan on pino risoja ämpäreitä,“jos niitä vielä voisi johonkin käyttää” :slight_smile:

Entäs sitten jos haluaa tehdä juottokaukalotyyppisen,parvekelaatikko olisi oikean muotoinen mutta vähän pieni. Tuleeko kellekkään mieleen, mikä ylimääräinen “astia” voisi olla sopivan muotoinen?

Löytyisikö vanhaa vauvanammetta? Siinä on jo kokoa…

Ompa todella hieno idea!

Juu sepä hyvä idea! Ei kyllä ole ennestään mutta nuita luulis kirpparilta löytyvän tai jostain kierrätyskeskuksesta

Ja mai-leella suunnitteilla harkittu harmaa värikokonaisuus :slight_smile:

Pirhanan kivan näköiset nuo sementtipurkit! Noita olisi ihan pakko tehdä. Mikä sementti olisi paras, jotta ei tarvitsisi erillistä tartunta-ainetta? Menisikö tuo korjauslaasti? Kyseleepi Blondi.
Hienointa noissa on vielä, kun tuo reuna on laitettu noin kivasti.

Minä olen käyttänyt saneerauslaastia lasittamattoman saviruukun päälle. Samaa ainetta ajattelin kokeilla muovinkin päälle jahka ennätän - tuloksenhan toki näkee vasta ensi syksynä eli miten kestää ulkona käytössä.

Heksu - kyllä betonia voi värjätä! Lainaa kirja Betoni on hauska harrastus, sieltä löytyy vinkki jos toinenkin :slight_smile:

Onko se se uusi kirja josta olen jo useamman kerran ukolle vihjannut,että tuopa olisi kiva… ?

Onko se korjauslaasti sama kun saneerauslaasti? Sillä se jos pysyisi muovin päällä niin eihän siihen tarvi kun ohuen kerroksen ja heti näyttää hervottomalta betoniruukulta :o

Mie kokeilin kerran pikkuseen muoviruukkuun suoraan sementillä,niin se vaan lillui ja lipsui poies. Tartuntapinnan kun vetäisee,niin saa ohuemmin ja paljo helpommin laitettua sitä betonia.

Eikä hermo pärise,miun pitää saada heti valmista tai loppuu homma siihen :slight_smile:

http://www.puutarhakirjat.fi/catalog/advanced_search_result.php?keywords=betoni&osCsid=168b4c8b1b89210ac1203ac59cf17beb

Tuosta uudemmasta en tiedä mitä siinä on, mutta vanhemmassa oli noita värjäysjuttuja yms.

No jopas kappas,enpä ole nähnytkään,kiitos!

Heksu kiitokset lisäohjeista. Mietiskelit sitä juottokaukalon tyyppistä muotoa. Onko se musta iso kantikas laastiastia liian iso sun tarkoituksiin. Itse ajattelin sitäkin kokeilla. On muutama isompi juurinen kasvi, ja niille meinasin jo muutenkin sitä loota-mallia, mutta nythän sen voi sitten vaikka sementoida