Ei oo liian iso vaan kuulostaa just sopivalta ![]()
Laitakko sitten kuvia ja “työselityksen” sitä siun projektista?
Voin laittaakin … se on sit sellanen valahtanut sementtimöykky, jonka keskellä tojottaa paljailteen sotkunen sankko ja sieltä täältä pilkottaa katiskaverkon riekaleita ja kaikki kuorrutettuna mun epätoivon ja kiukun kyynelillä. Tämä uhkakuva itseasiassa on ollut se syy, miksi koko projekti on lykkäytynyt ihan viimetippaan.
Ainakin seuraavat pigmentit soveltuvat sementtiin ja sen osuus kokonaismäärästä voi olla enintään 8 %, joten pigmenttiä ei voi ihan pilvin pimein lykätä sinne joukkoon. Laitoin itse raparperilehtivalua tehdessäni jauheen sinne ennen veden lisäämistä. En tiedä, mikä on paras vaihtoehto, mutta valusta tuli ihan kivan vihreä.
Eli nämä ovat ainakin ihan hyviä: Caput mortum, englannin-, falun- ja italianpunainen, keltaokra, kromioksidivihreä, luonnon terra ja poltettu terra, punaokra, rautaoksidikeltainen, -musta, -punainen, -ruskea, ruskea umbra, vihreä umbra. Ja kait niitä on muitakin. Jaa rautaoksidimusta myös, sillä saisi tummahkon harmaan aikaiseksi.
Siis jotain tartuntapohjaa, jota käytetään laattojen pohjalla? Niitäkin taitaa olla pilvin pimein kaupassa, ja sitten ostaa just sitä väärää. Muistatkos nimeä?
Eikä huitukka tuu mitään valahtanutta mötikkää,höpihöpi ![]()
Tartuntapinnan taisin tehdä ihan laattaliimalla,kaupan muovipurkissa ja valkoista ja olikohan vielä ulkokäytön kestävää.
Saneerauslaasti on jauheena isossa säkissä (ainakin minulla).Viimeeksi käytin sitä,kun laatoitin keittiön seinää,eli sipaisin saneerauslaastin vanhojen laattojen päälle ja kun oli kuivunut liimasin laatat siihen. Noin kun tekee niin pysyy ja pitää. Sanoivat. No vielä on pysynyt,mä luulen et se saneerauslaasti on sellaista mikä tarttuu hyvin ja missä pitää hyvin.
Kerran yksi muurari neuvoi, että jos haluaa vaikka pihalaattoja koristella mosaiikilla,niin saneerauslaasti on siihen paras.
Nuo värijauheethan mä löydän paikallisesta isommasta rautakaupasta?
Kankaanpainovärit myös, siis ne semmoiset tipoittain käytettävät pikku pulloista ovat kestäneet betonissa. Maalasin ihan ronskisti betonilaatat painoemulsiolla ja pensselillä, kun olin ensin saanut painoväriä valumaan laatalle, eikä kahden talven aikana eikä auringossa yhdessä kesässä ole vielä haalistunut.
Nyt on meidän pihan koristukset laitettu. Pesäkuusi etsii vielä lopullista sijoituspaikkaa ja saa toistaiseksi könöttää kiinalaisessa katugrillissä ![]()

Heksulle on ilmeisesti tullut heräteostos puutarhaliikkeessä, kun paikasta ei ole tietoa ![]()
Ukolle tuli,se on mun äitienpäiväkukka ![]()
Paikasta kyl olis vinkki paikallaan,minä jotenkin miellän kuusen hämärän ja kostean paikan puuksi mutta näkyyhän noita kunnon paisteessakin kasvavan.
Ja sit hää on tullu ihan Hollannista asti,henkisesti varaudun hillittömiin suojaustoimenpiteisiin talveksi,oisko paikallaan suojailla?
ps. ja kyyyllä on joskus saattanu joku heräteostos tulla vaikkei niinkään ole tapana… ![]()
Tässä tämä minun ruukkuviritelmäni nyt on. Se varsinainen ruukku on tuossa vaiheessa jo muovin alla. Tämä on tehty loppulaastista ja jämäpaloista ja reunakin on vielä viimeistelemättä. Jutun idea on se, että ystäväni tuo minulle työpaikaltaan usein rikkinäisiä lampunkuuppia. Minä sitten hyödynnän niitä pula-ajan lapsen innokkuudella. Tällä kertaa ystäväni saa synttärilahjaksi toivomansa raparperin ruukussa, jonka materiaalit on itse tuonut. Lasin palat on tökitty kyllin syvään laastiin, ettei salakavalia lasin särmiä jäisi käsiä leikkaamaan. Aluksi suunnittelin jotain ornamenttia tai yksinkertaista kuviota, mutta sitten tykkäsinkin tälläsestä krouvimmasta lopputuloksesta. Siinä varsinaisessa ruukussa oli pohjanana iso muovihinkki päällystettynä katiskaverkolla. Ehkei se verkko olisi ollut tarpeen. Tässä pohjana oma tekemä iso ruukun hirvitys (jossa oli jo daaliakin valmiiksi istutettuna)
Komea! Ei yhtään lätsähtäny löllykkä mitä pelkäsit ![]()
Just eilen mietin,että mitähän sun projektille kuuluu. Mitä laastia tuossa on ja laitoitko tähänkin verkon?
Ja hyvä lahjaidea ystävällesi,siinä on ajatusta,se on itsetehty ja ripaus huumoriakin itse ideassa ![]()
Näytti olleen Vetonit saneerauslaastia. Ja tässä toisessa ei ollut verkkoa, kun piti vain äkkiä löytää joku pötikkä, ennen kuin laasti ennättää kovettua. Alusruukku oli lasittamaton raakapoltettu saviruukku, ihan kaamea. Aina sitä yritin piilotella muiden kasvien taa. Nyt tytär haluaa sen ehdottomasti parvekkeelleen.
Tämä ruukkukin on reilusti sankon kokoinen ja kyllä näyttää silti seinämät kiinni pysyneen, vaikka laastia tähän toiseen reilu kerros tulikin.
Hyvä juttu ![]()
Vau, mikä saalis ![]()
Saalis tosiaan :). Kun kävin tänään kasvihuoneilla kesäkukkia ostamassa, niin siellä oli tarjous muovikassillisesta orvokkeja, niitä sai latoa sinne niin paljon kuin sai mahtumaan… Ilmoituksessa kuitenkin luki, että: “poistakaa istusastiat, kierrätämme ne uudelleen!”. Erikoinen juttu ![]()
Todella hyvä kierrätysidea vanhoile rikkinäisille ja rumille muoviruukuille. Ehdottomasti aion kokeilla kesälomalla tätä! ![]()
Mä olin viime viikonloppuna sielä betoniruukku kurssilla, sielä opetettiin sekin että miten saa esmes raparperin lehdestä valettua semmosen kuppimaisen, sitä pitää kyllä kokeilla vaikka ruttojuuren lehdellä ku mun raparperi on niin kitukasvunen
Voi Jadeliila, paljasta salaisuus.

Jade , viime kesänä tein niitä kuppiraparperilaattoja, linnuille uima/juoma altaiksi, niistä tuli ihan
ok, tänä kesänä kokeilen värjätä sementtimassaa.