Ruukkuja ja pihakoristuksia itse tehden tai kierrättäen

Jossain näin joskus sellaisen kuvan, missä niitä tiilisiä salaojaputkia oli upotettu maahan sellaiseen tiiviiseen ryhmään, eri korkeuksiin. Sitten niissä tietysti kasvoi jotain. Oli minun mielestä kivan näköinen. Ajattelin itsekin kokeilla jotain vastaavaa. Voisihan niitä ympätä kukkapenkkiin muiden joukkoon, ja laittaa vaikka kesäkukkasta, tai jotain muuta, mitä haluaa esille.

Mulla olisi yksi piiiitkä, musta, muovinen salaojaputki. Mitähän sille tekisi? Niistä ei kait voi tehdä tommosia kukkapurkkeja, kun ovat vähän rumia. Tai ei ne nyt niin rumia ole, mutta taitaa tossa mustassa kukat kupsahtaa, jos kuumenevat kovin auringossa.

Jossain vasta näin? tuollaiseen muoviputkeen, (joka oli pystyssä) oli porattu noin 5cm? reikiä, joihin oli amppelikasveja laitettu kasvamaan. Siitä tuli hieno kukkapylväs. Pitäisi varmaan joku ohut salaojaputki tuikata sisälle että saisi alimatkin hyvin kasteltua.

Käväisin ottamassa kuvan noista minun mustista putken pätkistä. Hyvin ovat toimineet kukkaruukkuina, kun laitoin pohjalle sisäpuolelle mansikkakankaan palasen pohjaksi. Daaliat kukoistavat kesällä näissä ja esim. keijunmekot tai köynnöskrassit peittävät jos niin haluaa. Voihan nuo kääriä vaikkapa säkkikankaaseen, mutta noinkin ovat ihan hyvät, kun daaliat kiinnittävät katseen. Tuon kumollaan olevan sankon paikalla on kesällä veden keräys astia johon johdan kasvarin katolta tulevan sadeveden.

Tällaisessa putkessa kasvaa karhunköynnös leviämisen estämiseksi.

Ruukkuja ja istutusaltaita turvebetonista l. hypertuffasta

täällä myös

vanhan pentin keskustelu aiheesa kannattaa lukea myös.
Sinne en osannut linkkiä tehdä, mutta rullaa etusivulla ihan alalitaan, niin pääset vanhan pentin puolelle, ja siellä: Puutarhan kalusteet ja rakenteet: betonikaukalot ja betoniruukut.

Voihan sen sammaleen sisälle laittaa alusvadin ja ruukun, on ehkä vaivattomampi niin.

Sammal tasaa hyvin kosteutta mutta pitää huomioida että vesi valuu heti läpi kastellessa, jolloin saa siis kastella useammin. Vuoraisin myöskin jollain ja sammal toimisi vain " koristeena" . Jos ei sada = sammal saa luonnostaan kosteutta, kastele välillä sammal, että pysyy kauniin vihreänä.

Sammalhan ottaa kosteutta koko solukollaan, siis ei kuten asvit, jotka ottaa juurillaan. Eli toimii varmasti.

Sammaleetkin on kuitenkin kasveja, putkilokasvit ottavat vettä juurillaan ;D

En ole ihan varma ymmärsinkö koriviritystä ihan oikein, mutta epäilen, että sammalia on vaikea pitää riittävän kosteina kesällä. Mutta siis, en ole kokeillut. Jouluna käytin sammalta hyasintti istutusten päällä. Usein piti kastella, että sai pysymään nättinä, mutta onnistui kyllä.

Laitan nyt kuvan tännekkin, kun vieraat sanoo, jotteivat oo ennen tommosta nähneet. Meillä oli mummolassa tollasia autonrenkaasta väännettyjä ruukkuja jo 70-luvulla. Tein mökkipihalle eilen samanlaisen ja nakkasin siihen runkoruusun, jotain muuta myöhemmin kaveriksi…

Tyylikäs rengasruukku. Meilläkin on noita ollut kauan, ei kyllä 70-luvulla vielä.

Kivan näköinen! Voikohan tuota maalata millään?

Ainakin suihkemaaleilla on maalattu, ja se pysyy hyvin vuodesta toiseen.

Suihkemaalit on parhaita, koska tuo nyt jonkin verran joustaa. Noita voi tehdä tietenkin myös ilman vannetta, silloin irtileikattu osa asetetaan maahan jalaksi ja ympäri käännetty rengas päälle.

Millä sen renkaan saa leikattua? Tuohan olis hieno idea, kun renkaita on pihalla vaikka kuinka monta!

Menee ihan nätisti terävällä puukolla. Kuviosahalla sais tehtyy tietty vaikka piparkakkureunan :slight_smile: Renkaan kääntäminen on raskasta, mut kyllä se onnistuu naisvoiminkin, kun kaikkia raajoja käyttää.

Kannattaa valita kesärengas käännettäväksi, jotkut talvirenkaat on tosi paksuja ja raskaita kääntää.

Ja meillä on tullu kuvioreunaa itsestäänkin, vuosien mittaan yläreuna saattaa rakoilla hiukan, eri renkaissa vähän erilailla, mutta minusta se vaan kaunistaa purkkia.

Nämä on n. 10 vuotta olleet pihalla, reunat on rispautuneet enemmän ja vähemmän. Kannattaa myös ajatella, ennenkun leikkaa, haluaako ton vanteen pohjan  jalan alaosaan vai tuohon missä se kuvassa on.
Itte haluisin jalan alaosaan, mutta jostain syystä meillä useimmat on leikattu näin, jolloin on vuorattava muovilla, ja juuret ei mene maahan, tai sitten alaosa on jotenkin täytettävä mullalla, tai jotain.

You tubessa on rengasvinkkejä puutarhureille, kirjoittaa vaan siellä hakukenttään  tires garden

Juur tommonen mulla olis aikomuksena tänä kesänä tehdä. Piparireunalla ja netistä löysin talvella ohjeen. Mutta tota kääntämistä oon kauhulla aatellu, että saako sitä ikänä polkastua toisinpäin. Nyt taidan uskaltaa. Mun kuvassani ei vannetta oo käytetty lainkaan, vaan irtileikattu piparireunus on vaan laitettu renkaan alle. Kesärengas siis…hmm. tossa naapurin huoltsikilla niitä on takapiha poikineen.