Ruukut, saavit ym. istutusastiat puutarhaan, vinkkejä?

Ai niin, ja mullahan on niitä styroxpalloja säkillinen autotallissa. Kankaan voisi täyttää sillä. Hmmmm.

Hoyabella, vahvistit sitä minun alkuperäistä ideaani. Kiviä ja yrttiämpäreitä ja tuohon korkeammalle puolelle vanha öljylyhty..
Harmi vain, että ostin eilen limen- ja valkoisen värisiä pikkuämpäreitä (olisi pitänyt olla värittömiä), joihin istutin yrttejä. Sain eilen sinkkiset (vai-mitä-ne-oli) nimitikut, jotka törkkäsin ämpäreihin. Pitää testata, miltä näyttäisi. Kivet on vaan hakusessa. Pitäisikö investoida rantakivisäkkiin?

Memuli, tiesithän, että on olemassa ruosteenestoaineita?

Onvai? Jotain väritöntäkö? oho Kerro ihmeessä, tässä olen nyt ummikko. Tiedän ruosteenestopohjamaalin, mutta tarkoitatko tätä. Et varmaan?

Jos semmosta löytyy, niin tästä tulee suihkulähde. Kiviä pohjalle, yksi isompi, jonka päälle se ihana sammakko kruunu päässä (jonka näin yhdessä puutarhaliikkeessä), jonka suusta tulee vesi... jeeeeeeeee. Ja sen aineen nimi oli..

Memuli, minä näkisin sieluni silmin sun ammeen täytettynä kivillä, ja kivien välissä ruukuissa mehikasveja.

Viime keväänä käsittelin kaivon käsipumpun ruosteenesto aineella ja maalasin metalliin tarkoitetulla maalilla,tosi hyvin on onnistunut ja pysynyt mutta ei se ruosteenesto aine oikein tuollaiselle ammeelle (kai ) sovi.

Tuo amme on mahtava!

Jup, en haluaisi maalata tuota, kun siinä on mukana sitä tunnetta.
Voi voi, nyt en osaa päättää, tuo kivi-mehitähti-ehdotuskin on kiva. Toisaalta, kun se on amme, palju vai-mikä-se-oli, niin siihen kuuluisi vettä... voihan nenä. Kallis aika kuluu fundeeraukseen..Ja kun luonteeni on äkkiä--nopeesti--heti--ja nyt- mieluummin eilen kun tänään.
---se sammakko oli tosi hurmaava..kieli ulkoa

Tarleena, vuosi! Ei mun luonteella mietitä vuotta. silmän iskuMutta idea on kieltämättä miettimisen arvoinen, vaan se pyöreän puukannen sahaaminen ei käy minulta luonnikkaasti.
Kummipoikani, joka toi saavin sieltä mökiltä, sanoi, että tämä ei ruostu, kun on sinkitty, ellei pintaan tule halkeamia/raapaleita, joten pitäneee luottaa siihen. Eikä siinä ole ruosteen ruostetta, vaikka on mökillä ollut jo vuosikymmeniä.

No entäs sellainen valmis pieni muovinen suihkuallas? Vesi pysyy sen sisällä ja pieni pumppu vain pulputtaisi liikuttaen vedenpintaa. Sen muovialtaan sitten täyttäisi,peittäisi ja ympäröisi kivillä ja parilla sopivalla kasvilla. Varuiksi vielä vuoraisi koko astian muovilla sisäpuolelta?

Minulla on sellainen pieni sinkkivanna ollut kukkakippona ulkona monta vuotta, eikä se tosiaankaan ole ruostunut muuten kuin halkeamien ja kolhujen kohdalta.

Mutta tuo sinun amme on tosi upea ja ansaitsee parhaan mahdollisen hoidon, mieheni kun herää kyselen siltä tuosta sinkistä, on aikoinaan ollut enemmänkin sinkin kanssa tekemisissä. Jos tietäisi hoito-ohjeita…

Juu.Jos sinkkipinta on ehjä, ei sille tarvitse tehdä mitään. Sinkissä tapahtuu joku katodi-mikä-lie ja sinkin ominaisuuksiin kuuluu,että se pyrkii itse korjaamaan vauriot :o

On olemassa sinkkisprayta, jolla voisi ajatella vaikka suojata saumat sisäpuolelta jos jotain vaikka sinne istuttaa.

Kiitos Heksu! Noin minullekin vakuutettiin, että se ei ruostuisi. Eli ei tarvitse erillistä allastakaan, pääsee edullisemmin.

Kauhian kiva idea! Nyt ostamaan sitruunoita tai jotain muutakin voi laittaa.

Otanpa asiakseni avata uuden keskustelun, kun en omaan ongelmaani apua löytänyt muualta.
(valvojat: siirtäkää toki, jos jossain asiaan on otettu kantaa).

Elikkäs etsin erilaisia kukkapylväsviritelmiä. Lähinnä haen portinpieliin sopivia, korkeita pylväitä. Ennenvanhaan salaojaputket oli hitti, mutta kuljetuskaluston puutteessa ne eivät nyt tule kysymykseen. Mielessä on käynyt paksut muoviputket maalattuna jollain kiviefektimaalilla . Jossain (ehkä unissani) olen nähnyt kolmen rykelmän ja vielä erikorkuisia, niistä ryöppysi joku köynnöskasvi. Vähän kuin urkupillit, mutta ei linjassa… tiedän: kukaan ei ymmärtänyt.

Jossakin oli harjateräkseen laitettu jotenkin saviruukkuja. Sitä en muista miten ne oli kiinnitetty, mutta hieno oli.

Laittakaan siis kuvia ja ideoita. Alkaa jo nuo normaalit puiset/muoviset kukkalaatikot nostaan hien otsalle

Aurinkoa kevääseen…

Puutarhakaupassa näytti olleen kapeita korkeita ruukkuja jotka varmasti kävisivät pylväiksi hyvin.

Ne saviruukut oli pinottu johonkin keppiin pohjareiästään ja asetettu kallistumaan aina jokainen eri suuntaan. Minäkin muistan ne mutten muista kellä ne oli! Minustakin se oli hieno ajatus.

Ton saviruukkupylväsjutun mäkin haluun nähä

Geneven kasvitieteellisessä puutarhassa oli tuollaisia “saviruukkutolppia” mutta en valitettavasti löytänyt kuvaa. Luulin ottaneeni-muttei se ole tiedon väärti ;/

Tukholman messuilla oli myös??? Muistaako joku?

Jouluruusun pihassa mielestäni oli maksaruohoja saviruukkupylväässä.

Minä olen laittanut ketjuun Ruukku puutarha omasta saviruukku pylväästä kuvan. Minulla on ollut monta vuotta pihaan tulon viereen, vain kukat vaihtuu. Ylensä kuitenkin valitsen roikkuvat kukat. Kastelun kanssa vain on oltava tarkkana, kun kuivuu herkästi.