Ruukut, saavit ym. istutusastiat puutarhaan, vinkkejä?

Tuli tuosta kuivumisesta mieleen, joka juuri johtuu noiden tolppaan laitettujen ruukkujen pienestä koosta.

Meillä esikoinen sai viime keväänä vanhat hiukan risat isot saviruukut (3kpl) käyttöönsä ja pykäsi niistä tornin.

Siis isoin pohjalle, siihen multaa johon “istutettiin” keskelle seuraavaksi suurin jne…

Sitten kasveja ruukkuihin.

Ei ole niin herkkä kuivumiselle kun ruukun koko on suurempi.

Lisäksi voi suosia mehikasveja/maksaruohoja jne kuivuuttakin sietäviä lajeja makunsa mukaan.

Sörenin seurassa ohjelmassa tutustuttiin tässä keväällä Espanjalaisiin sisäpihoihin ja siellä oli mahtavia ruukkupuutarhoja.

Kiviseinällä oli tuhansia pelargoniruukkuja!

Minulla on ruukkuja rautatangossa, mutta onkohan siitä kuvaa? Pohjareiästä vaan tankoon ja kallistellaan siksakkina puolelta toiselle.

Portinpieleen ruukun alle sopisi mielestäni se juttu, missä rautaverkkotötterö täytetään kivillä, olette varmaan nähneet?

Kannattaakin valita tuohon saviruukkupylvääseen isohkoja ruukkuja jo pohjareiänkin takia. Tosin minun ruukkuihin mieheni viilasi pyöreällä viilalla isommat reiät. Sitten minä hoksasin yhtenä kesänä halpakaupassa sellaisia savisieniä jotka oli tarkoitettu kastelua varten, niin niitä laitoin noihin ruukuihin. Jonkin aikaa niissä pysyy vesi.

Ruukut rautatangossa on tuossa keskellä, on vähän semmoisessa paikassa ettei ole tullut kuvailtua.  Lisäksi pienet ruukut sopivat paremmin maksaruohoille, hyvä Jouluruusu,  orvokit ovat loppukesästä jo kadonneet8)  Sisällä on ruuvitanko ja ruukut on pieniä saviruukkuja, joissa on iso pohjareikä.

Just nämä! Hienoja! Van nuohan kastelee yhdellä kerralla kaikki kun kaataa kunnolla vettä, valuu ylhäältä aina alempaan pohjareijästä. Noita saviruukkuja on monta pinoa, kun en raski roskiin heittää, osto kanervat on aina noissa.

Tässä minun saviruukkupylväs vuodelta -06. Sitä näyttävämmän saa mitä useamman ruukun laittaa. Moni on ihmetellyt kuinka olen saanut kukat kasvamaan noin korkeaksi torniksi, kunnes ovat katsoneet lähempää. Ruukut ei todellakaan näy jos kukat kasvaa hyvin.

Toi on niin ihana, mähän hain viime kesänä sen 250 saviruukkua hautikselta ja niitä on vaikka kuinka paljon vielä jäljellä mut nyt mä tiedän mitä niille teen

Viime syksynä ostin kaksi suurta savikukkaruukkua alesta. Saa nyt nähdä mitä nämä saavat sisälleen tänä kesänä. Nämäkin ovat sen verran suuria/korkeita, että sopisivat portin pieleen.

Hieno on portinpieliruukkusi ja nämä uudet aivan ihania!

Onkos kellään kokemuksia noista korkeista mustista peltiruukuista, joita nykyisin on alan kaupat täynnä? Kuumenevatko ne “kiehuvan kuumiksi” auringonpaisteessa?

Minulla on monia mustia peltiruukkuja, suuria ja pieniä ja kukat kukkii niissä ihan normaalisti.Hyvä puoli, ne kestävät pakkasta rikkoutumatta ja paljon kevyempiä nostella kun kivi/saviruukut.

Ne on kuitenkin nimenomaan peltiä, joka ehkä hetkellisesti tuntuu kuumalta auringossa muttei varsinaisesti varaa lämpöä.

Mulla on mustia muoviruukkuja ollut pihalla ja kyllä mä niihin laitan auringossa jonkun varjon eteen, kietaisen rätin ympärille tai jotakin. Lämpeää niin mahdottoman paljon min mielestäni.

Mulla oli joskus sinisissä peltiämpäreissä rivarin takapihalla auringossa ruusuja, ja ne kyllä eivät oikein tykänneet siitä kuumuudesta, ämpäri kuumeni ihan tajuttoman kuumaksi. Joten en ehkä suosittelisi niitä mustia ihan aurinkoon…

Myös kasvivalinnoilla on varmasti merkitystä- tässäkin asiassa.

Rea: just tuota tarkoitin, arvasin, että teihin voi luottaa :slight_smile:

Tuon muistan jossain näkeneeni; alaruukussa (isossa) oli markettaa ja lobeliaa ja tais olla vain lobeliaa niissä pienimmissä. Oli ihanan isänmaallinen väritys.

Kiitoksia kovasti kuvista ja vastauksista.

Tällainen viritelmä minulla on takaoven vieressä. Ison altakasteluruukun päällä on kirjateline jota pitkin kipuaa köynnöskrassit ja ruusupavut.

Juku, oliskohan paikallisella kirjastolla käytöstä poistettuja kirjatelineitä…

Loistava kierrätysidea tuo kirjateline. Rea, mulla on samanlainen iso ruukku, minkä viimesyksynä ostit. Löysin juuri oikean kokoisen ämpärin, joka sujahtaa ruukkuun, muttei uppoa sinne. Siihen on hyvä istuttaa kukat. Ruukkuun menisi muuten älyttömästi multaa, eikä sitä voisi enää siirtää.

Viippu, paljonhan tuohon ruukkuun multaa menee, mutta minä olen laittanut yleensä syksyllä ruukuista mullat mansikkkankaan päälle jemmaan ja siitä sitten keväällä täytän ruukkuja niin pitkälle kuin multaa piisaa. Kanan kakkaa vain lisään voimaksi. Eikä tuollainen kukka paljous pärjäisi muuten ellei niitä saisi kastelluksi altkastelu systeemillä. Loistavasti sitten pärjäävät. Noita erilaisia telineitä on usein keräyspisteiden romunkeräys lavoilla, eikä kukaan kyllä ole kieltänyt sieltä ottamasta jos vain itse viitsii kuljettaa.