Anteeksi,Viippu, en lukenut tarpeeksi huolella, että olisin huomannut Sinun tarkoittavan tuota suurta saviruukkuani. Minä vielä mietin mitä siihen laittaisin, mutta olen jo sen testannut, että nokkakärryillä siirtyy kevyesti paikasta toiseen. Muutenhan sitä ei jaksaisi siirrellä.
Auh! Tuo rean petuniatorni oli aivan uskomattoman upea!!! Eipä taidakaan mun petuniani mennä tänä vuonna parvekeruukkuihin, vaan tuollaiseen torniin. Yhtä upeaa en siitä saa, mutta jos puoletkin tuosta, niin sekin jo riittäisi. Mutta millä tuo torni pysyy pystyssä? Mitä pohjalla on tai työnnetäänkö terästanko niin syvälle maahan, että pysyy?
Minulla tuon tornin sisällä on romulavalta otettu rautaputki ja se on juntattu tukevasti maahan. Sitä en tiedä kuinka ohuempi tanko toimisi tuossa. Tangon paksuuden takia minun ruukkuihin on mieheni viilannut reiät suuremmiksi. Usein huomaamme ihmisten kiertelevän tornin ympärillä tutkimassa tuon kukkakasan salaisuutta.
Kiitos, rea. Ymmärrän ihmettelijöitä, se on todella upea!
Toimisikohan simmoinen vaihtoehto, että laittaisi pohjalle ison ruukun, pitäisiköhän se tornin terästangon avulla pystyssä? Kun en vielä ole ihan varma, mihin tuo komistuksen laittaisi. Sisäänkäynti on pohjoisen puolella, erittäin varjossa. Niin, ja siinäkin on laatoitus.
Pohjimmaiseksi voi laittaa pienen ruukun nurinpäin.
Miten se pitää tornin paikoillaan?
Tuskin se pitää tornia paikoillaan, mutta ruukut asettuu paremmin, tai tuo alimmainen ruukku. Minun tornin tanko on lähemmäs puolimetriä maan sisässä. Niin ja tuo puutarhatonttu huipulla kantaa kahta pikkuista saavia ämmänlängissä ja noihin saaveihin olen laittanut mehitähdet tai jotain kivikon kasvia. Tontun edessä oletetussa maassa on vielä puutarhalapio pystyssä.
Okei, siksi siis. Puutarhatonttu mehitähtisaaveineen ja lapioineen on piste iin päällä ![]()
Rea, onko sinulla tuossa petuniasysteemissä montako ruukkua ja minkä korkuinen se on?
Jadeliilla, kukkakepissäni on ruukkuja kuus kpl. Korkeus on maanpinnalla noin 1,20m. Maan sisässä ainakin sen puoli metriä. Laitan tähän kuvan jossa alimmainen ruukku ei näy, mutta kukat kuitenkin näkyy. Kuva on vuodelta 05 jolloin roskiskatoskin oli vielä maalaamatta. 
kiitos rea ja nuo on käsittääkseni ihan niitä ruukkuja missä kanervat on ollu eli ne ei oo mitään isoja?
Kävin mittaamassa ruukkujen koon. Korkeus on 16 senttiä ja halkaisija ruukun suusta 17,5 senttiä. Ovat siis isompia kuin kanerva ruukut ja olen ajatellut että helpompi hoitoisia olisivat vielä isommisa ruukuissa. Kyllä noissakin tietysti pärjäävät, kun laittaa tuhdisti istutettaessa kanan kakkaa ja siten kastelee lannoitus vedellä.
No sit ei auta ku jostain mettästää isompia ruukkuja
Pihkura kun ne kastelukiteet on nin arvokkaita. Varmaan just tuohon ruukkupylvääseen olisivat onnen omiaan.
Jos haluat saavista pitkäikäisen, niin käsittele se hengittävällä puunsuoja-aineella ja laita sinne ruukku ja alusastia.
Hoya, mulla oli jokunen vuosi sitten joku angervo vanhassa taikinatynnyrissä. Laitoin sanomalehtiä(kuivia)ensin eristeeksi reunoille ja sitten muovia! Pohjalle keräsin kunnon kerroksen käpyjä ja sitten suodatinkankaan,ettei multa valu ihan alas. Hyvin toimi, syksymmällä istutin kasvin maahan ja pesin saavin.Kuivaan latoon sitten tiinu talveksi.
Suunnittelen kesäksi ruukkupuutarhaa, mutta mietiskelen vielä ruukkuvaihtoehtoja. Jotenkin olen aina ajatellut, että ruukkujen tulisi olla reiällisiä, mutta nyt olen nähnyt myynnissä vaikka minkälaisia reiättömiä ruukkuja, peltiämpäreitä ja vateja, jotka näyttäisivät kivoilta ruukkupuutarhassa. Mutta toimivatko tällaiset vai mätänevätkö kasvit? Auttaako jos laittaa astian pohjalle kiviä, soraa ym? Tarkoitus olisi kasvattaa esim. kirsikkatomaattia, minimaissia, pientä kurpitsaa jne. Toinen vaihtoehto olisi tehdä laudanpätkistä itse puisia ruukkuja/kukkalaatikoita. Onko näihin tehtävä reikiä pohjaan vai riittäisikö kivi/sorakerros pohjalla?
Reiät on oltava joka tapauksessa ulkoruukun pohjassa, ellei ruukkuja sijoita sitten katoksen alle. Jos tulee sateinen kesä (kuten Suomessa usein tapana on), taimet kokevat ruukuissa taatusti hukkumiskuoleman jos ei ole ruukkuja kokoajan tyhjentelemässä. Useimmat kasvit eivät myöskään pidä jatkuvasta kosteudesta juuristoalueella, mullan pitäisi päästä kuivahtamaan välillä.
Itse olen porannut monennäköisiin kauniisiin ulkoruukkuihin (peltisiin, muovisiin) reiät porakoneella.
Onko kellään kokemusta kasvipylväistä esim. Polanter http://www.lifelike.fi/product_catalog.php?c=59
Mansikkaa ajattelin ensi keväänä.
Tolta Heksulta on päässyt vähän (vain vähän) tarttumaan tuo innostus ruosteeseen. Olen jo varannut ja saanutkin tyhjiä, isoja ja isompia säilykepurkkeja työpaikan keittiöstä ja visioin nyt, että laitan niihin paitsi yrttejä takapihan paahteiselle terassille, elikkäs ateenalaiseen slummiin, myös etupihan varjoon sammalpurkkeja ja sekaan tummanpunaista Ahkeraliisaa ja Murattia. Olen nyt aika tohkeissani tästä ideasta. Laitan purkkeja sitä myöden ulos ruostumaan, kun keittiön väki niitä tyhjentää:)