Ruusujuuri, Rhodiola

Jossakin ohjeessa kehoitettiin leikkaamaan kukkavarret kukinnan jälkeen. Tarkoittaako se siis ns. alasleikkausta? Oletteko muut tehneet niin?

Minulla on pieni alku ja nyt tosi tökerön näköinen. Muutama hoippuva ja ruskistuva varsi. Juurelta tulee kuitenkin uutta, sitä hopeanväristä pientä alkua. Mutta puskeeko sitten uutta paremmin, jos jo kukkineet pätkii lyhyeksi?

Tänään huomasin että joku oli vienyt kunnanpuolelle…heittänyt ojaan…ruusujuuria aikamoisen kasan. Minä hain ämpärin ja kannoin ne kotiin, laitoin veteen ja nyt ovat virkeitä. Heittelis vaan muitakin 

Sinähän teit suorastaan ekoteon Satues : ), tahtoo tänne kans samanlaisia hunsvotteja roskaamaan kunnan maaperää…!

Olen josku kuivannut ison kimpaleen juurta ja jauhoin sen jauhoksi. Vedin jauhee sellaisenaan, ja vasta sitten luin jostain että se nautitaan muutoin;)

Idänruusujuuri kevätlookissaan, vasta heränneenä.

Jatkoa seuraa

Viime keväänä olin paria palaa heittämässä kompostiin, mutta tyrkkäsinkin puuhamaalle menevän aukon viereen. Ilmeisesti tykkäsivät mahdollisuudesta, kun nyt ovat komeampia kun koskaan.

Kiva kaariportti. Oletko itse vääntänyt?

Työn näkee niin tekijän tietää, olen:/ Karmea, mutta sopii ympäristöön;)

Idänruusujuuri onpi hän. Pitäs jostain kaivella tommonen pohjanruusujuurikin. Nättejä palleroita ovat.

kuva

Myskis, voitaisko vaihtaa ruusunjuuria, kunhan lumet sulaa?

No toki! Hieno juttu  heart  Täytyy kaivella tosta jossain vaiheessa palanen ennenkun röyhähtää.

Ruusujuuret on kyllö nättejä ja sellainen pitäisi hankkia puutarhaan. Rhodiola rhodandraa yritin kysellä paikasta, jossa sitä oli ollut myynnissä, mutta ei ole enää. Tietääkö joku, että mistä voisi hankkia sellaisen?

Tämän (Rhodiola kirilowii var. rubra) Emo toi toissa syksynä Särkältä. Tykkää näköjään kaupungin kompostimullasta.
kuva

sunshine Turun torilla on perennamyyjä ja hänellä on ruusujuurta siellä :slight_smile:

Ei ole huonoja nämäkään.
kuva

kuva

Teemaalle vikuttaapi he. Hyvin kotiutuneet 

kuva

Mie oon laittanut muutamaan teepannulliseen kokonaisen ruusujuuren oksan muiden yrttien lisäksi. Strömsössä juontaja söi sinällään ruusujuuren lehtiä, mutta olipa vähän karvas miun makuun.

Ruusujuuren juuri on hyvää kuivattuna, mutta mahdottoman työlästä puhdistaa. Sitten kun vielä kuorin juuret, ei jäljelle jäänyt paljoakaan.

Joulupukki toi ruusujuuriteetä. Osaako kukaan kertoa tehdäänkö se lehdistä / varsista / juurista ja onko eroa mitä ruusujuurta käytetään? Onko kukaan tehnyt itse siitä teetä? Saattaa olla väärän otsikon alla mutta siirtäkää jos on parempi paikka. :slight_smile: