Ilmeisesti tästä ei ole vielä aloitettu keskustelua ruusukvittenin nimellä, joten tästä se on. Otin äsken kuvan pensaan oksasta. Siinä on paljon nuppuja:
Ajattelin laittaa ruusukvitteniä uudelle pihallemme, pengerpenkkiin. Tontti on etelään päin ja lämmin kuin mikä.
Mielellään lukisin muiden kokemuksia ja hoitovinkkejä tästä pensaasta.
Minun pihani on virallisesti nelosvyöhykkeellä, mutta sain japaninruusukvittenin alkuja paikalliselta ihmiseltä kasvienvaihtopäivänä taannoin. Alut ovat lähteneet hyvään kasvuun, eikä niissä mitään kylmän vioituksia näy. Omani kasvavat hiekkapohjaisessa maassa, mutta istutusalueella on multaakin noin 15-20 senttiä. Kvitteneihin osuu aurinko oikeastaan kaiken aikaa. Olen suojannut alkuni jänisten varalta verkoilla talviksi. Elän toivossa, että tänä keväänä jokin aluistani jo kukkisi!
Tänään otin riskin, että jäniksille riittää jo tuoreempaakin syömistä ja poistin suojaverkot kvitteneistä. Vanhimmassa alussa on oksat aivan täynnä kukkanuppuja!
Näkyipä olevan aikalailla nuppuja meidänkin kvittenin oksissa, kukat ovat kyllä kauniit väriltään. Täällä ei ole koskaan jäniksille maistunut kvittenit , vaikka metsä on ihan lähellä ja jänöt kulkee pihan poikki. Meillä ne kasvaa taasen pihan itäpuolella ja hyvin viihtyvät
Meilläkin jänis jätti ruusukvittenin rauhaan, kun kävi jyrsimässä kultasateen runkoa. Molemmat ruusukvittenit ovat täynnä nuppuja. Toivottavasti kukkivat kuun vaihteessa juhlien aikaan.
Annabella, onko sinun kultasateesi nuori ? Meillä myös jänikset nakersivat nuoret kultasateen oksat talven aikana, mutta nyt kun se on vanha, eipä enään kelpaa...mikään vanha ei enään kelpaa kenellekään
Muutin tähän asuntoon vasta puolitoista vuotta sitten, joten en tunne puiden, pensaiden ja perennoiden historiaa. Näyttää kyllä aika vanhalta, mutta on rehevä ja sopusuhtainen muodoltaan. Kukkii täynnään eikä ole piikkejä. Hedelmiä tuli toista ämpärillistä. Kevättalvella jäniksen jälkiä näkyi pensaan vieressä ja oli kukkapenkistä jotain juuria kaivanutkin. Ruusukvitteniin ei koskenut, papanat laski juurelle.
Anteeksi, luin kysymyksen väärin. Kultasade on rungoltaan reilun ranteen vahvuinen ja 4-5 m korkea.
Osaako kenelläkään kokemusta kiinanruusukvittenistä (Chaenomeles speciosa) tai ruusukvittenistä (Chaenomeles mauli) ja kertoa mitä eroa niillä on japaninruusukvitteniin (C. japonica)? Onko kenelläkään puutarhassaan kyseisiä lajeja?
Mökillä on ostettu nimikkeellä japaninruusukvitteni ja tänne ruusukvitteneitä. Mitään eroa en ole huomannut. Eiliset piukat nuput oli viimeöisen sateen jäljiltä näin auki:
Tulee aivan aika pitkäksi, kun pihan kvitteneiden nuput eivät yhtenäkään aamuna ole olleet avoinna Käyn niitä myös päivien mittaan aina kurkkimassa, sillä en ole nähnyt ennen livenä kvittenin kukkaa!!
Särkällä kasvaa myös kvitteni. Olin tiputtaa silmäni kun huomasin sen! Hedelmät eivät kuulemma ehdi kypsyä ja kylmällä paikallakin se on siellä.
Joskus itse yritin vähän pohjoisempana asuessa kvitteniä, vaan menestys oli kehno.
Minun itse siemenestä kasvatetuissa japaninruusukvuitteneissä on ekaa kertaa nuput!!
Oijoi, isot onnittelut pärskikselle!! Kyllä tuo itse siemenistä kasvatettu kasvi pihamaalla on aivan jotain toista, kuin valmiina ostettu
Hienoa Pärskis! Nuo kukat on ihana palkinto siitä, että on jaksanut kärsivällisesti hoivata kasvia
Onnea täältäkin Pärskikselle!
Itse yritän juurivesoista saada kolmea uutta puskaa aikaiseksi. Pihassa oli "valmiina" erittäin ränsistynyt ruusukvitteni. Syksyllä karsin oksia tosi paljon ja nyt kaivettiin ympäriltä juurivesoja, joista osa löysi kotinsa Mäntsälässä vaihtopäivänä ja lopuista siis yritetään kotona uusia.
Jalomin pihakuvissa oli tosi tuuhea kvittenipensas! Jos kvitteni tekee nopeasti itsestään oikean pensaan, on minun varmaan siirrettävä niitä kauemmas toisistaan ja muista kasveista Saamani juurivesat olivat niin pieniä, etten arvannut. Eh.
Bamboo&Boxturtle kyseli kiinanruusukvittenistä. Kylmäkäsittelin talvella siemeniä, kymmenestä 8 iti.
Kaksi kuivui samantien pois. Nyt minulla on kuusi pikkuista kvitteniä, eli ei vielä sen kummoisempaa
kokemusta.
En muista, että tämä olisi koskaan ollut näin täynnä kukkia! Ehkä on ollut hänelle suotuisa talvi/kevät. Oksat oikein notkuvat..