Ruusuruoho, Knautia

(Perennat)

En löytänyt tälle omaa lokeroa,enkä tiedä mihin sukuun kuuluu,joten avaan uuden ketjun.Valvojat varmaankin sitten siirtelevät pois,jos on väärässä paikkaa :-).

Jossain ketjussa joku väläytteli ihania kuvia punaisesta ruusuruohosta.Tilasin minäkin semmoista jostain ja kukat olivatkin kaikki vaaleita,jotain vaaleanpunaisen ja liilan väliltä.Tummuuko kukka myöhemmin (esim valosta johtuen),vai onko omani jollain lailla viallisia,vai sainko alun alkaen vääriä kasveja?Vai johtuuko esim maaperästä?Pettymys oli aika suuri,kun ensimmäinen avasi kukkansa.Nyt on koko tusinan sarja kukassa ja kaikki samanlaisia surullinen.Kuvani epäonnistuivat,joten liitän kuvaa myöhemmin,kuvattuani ne uudelleen.

Eteläruusuruoho on punainen. Ruusuruoho on vaalea lila.

Jaa?Että tässä tapauksessa ilkeän sanoa jopa,että “paskan myivät”!

Mulla on sitä tummanpunaista etelänruusuruohoa, sekaan on tullut välillä sitä vaaleammanlilaa myös, mutta sanoisin että 80-prosenttisesti tekee tummanpunaiset kukat. Lisääntyy sitten siemenistä aika reippaasti, onneksi on helppo kitkettävä myös. (Höh, enpäs nyt löytänyt tähän yhtään kuvaa, täytyy käydä lisäämässä myöhemmin).

Etelänruusuruoho on jotenkin niin herkkä ja siitä tykkää pörriäiset. Tänäkesänä ensikertaa huomasin niiden levinneen liikaa ja nyt kun poistin jo kukkineita oksia hävitin osan kokonaan.

Etelän ruusuruohoa tilasin, ruusuruohoa ilmeisesti sitten sain, sillä kumpaakaan ei ollut penkissä ennestään, olisiko Itärantakin Kukkien kodissa asioinut? Tässä tämä - ei ihme, jos meillä on kukilla vääriä nimiä kotosalla, kun liikkeet myyvät väärillä nimillä:/

Sama homma kävi minulle.

Tarttis tehrä porukalla valitus - netissä oli selvästi punaisen kukan kuva… Poistin edellisestä viestistä jättimäisen kuvan ja kokeilen onneani, josko nyt onnistuu kohtuukokoisempi…Ruusuruoho - knautia arvensis

Tärähtänyt kuva, nappasin nopeasti äsken. Eli tässä minun "etelänruusuruoho". Hailakka on väri......

Just tuon näköinen oli mun autokatoksen kulmalle itsestään kasvanut luonnonvarainen ruusuruoho. Eikä taatusti ollut eteläinen.

Tänään kylvin “Red night” lajiketta ja kuva siemenpussissa on kirkkaan punainen. Korkeutta sille pitäisi tulla 90 cm. Kukkien oikea väri sitten selviää vasta kesällä 2010 :slight_smile:

Voi se selvitä jo tänäkin kesänä;) Minä kylvin juuri tuota samaa vuosi sitten ja oli niissä todella kauniin punaiset kukat!

Annetti, kiitos tiedosta :slight_smile: Sitä mainostetaan kestäväksi kasviksi, mietin istutuspaikkaa. Mitäs sanot, onko puolivarjo sopiva vai täytyykö laittaa täysaurinkoiseen paikkaan?

Aurinkoiseen, nuu. Ja kuivaan :slight_smile:

Huomasin vasta nyt tuon Nuun viestin… mulla se on niin helteisessä paikassa, eteläseinustalla, että siinä ei monikaan tykkää olla. Tämä etelänruusuruoho tykkää näköjään. Ja on se vaan niin kaunis!

Kiitos sailasi ja annetti! Täytyypä miettiä noilta kanteilta tuleva istutuspaikka :slight_smile:

Se eteläinen ruusuruoho kukkii. Se on kyllä hauskannäköinen kasvi, kukat ovat jotenkin... kirahvimaisia. Kasvin eteen pitäisi keksiä jotakin kaunista; sen lehdet kun eivät ole kummoisetkaan.

Intopii ja muutkin kertokaa mitä olette laittaneet tämän eteläruusoruohon kaveriksi? Onko mitään järkeä kylvää sitä vielä nyt syksyllä vaiko pitäisikö malttaa kevääseen ?

Minä kun olen olevinani niin tarkka sen sen suhteen, ettei kasvit(kaan) saa retkottaa miten sattuu, olen laittanut ruusuruohon eteen korkeaa maksaruohoa pönkäksi.