Ruusuruoho, Knautia

Törmänkukka-palstalla tähyilin huolestuneena, miksi omani on niin erilainen. Puutarhavihosta löysin nimen ‘‘Knautia macedonica’’ ja oli pakko vain todeta, että ilmeisesti jotenkin herkästi sotken nämä. Melko uusista kasveista kuva syyskuun alusta.

PS. Olisi aiemmat Inkin ja Moonriverin kuvat törmäkukkaa?

Tämmöinen mullakin, ja kuten täällä oli jo jossain mainittu, ötököiden suosiossa.

Moon kohta ihan sekaisin. Knautia on monivuotinen tämä punainen mm. Havinan kuvassa? Scabiosa näyttää ihan samalta mutta eri väreissä, myös monivuotinen, jonka lisäksi yksivuotisia Scabiosa-lajikkeita?

Heksu, tän kukinto on vaan huomattavasti pienempi kooltaan, on siis luonnossa helpompi erottaa toisistaan.

Minulla pitäisi olla sekä ruusuruohoa, että kolmea erilaista törmäkukkaa. Olen ihan samaa mieltä Havinan kanssa, että ruusuruohon kukinto on pienempi kuin esimerkiksi kaukasiantörmäkukan. Sinänsä kivikkotörmäkukan kukka on samalla lailla pieni, mutta se on korkeudeltaa vain 15 senttiä, kun taas ruusuruoho rehottaa korkeuksissa.

Ok, kiitokset :slight_smile:

Voisi tietty olla törmäkukkaa, kun ei selvinnyt talven yli - ruusuruohon olisi luullut selviävän - eipä voi luottaa puutarhoihinkaan vaan pitäisi isse osata tunnistaa. Aioin poistaa kuvan pois hämäämästä, mutta ei sitä enää voikaan poistaa - oisikohan valvojilla joku ‘roskalava’, jonne voisi heittää tuollaiset epämääräisyydet?

Etelän Ruusuruoho lukee mulla kylvövihkossa v. 2008, olen kylvänyt. Mikäs tuo hailakka väri, vaaleanpunainen?(toinen on tähtiputkea)

Inki, ei taida olla sellaista roskalavaa, mutta ei kai ole pahaksi jos törmäkukan ja ruusuruohon eroja kuvinkin koskeva juttelu jää tähän hyödyttämään jatkossa muitakin ?

Onks kellään kuvaa tavan ruusuruohon lehdistöstä - jotenkin onnistun bongaamaan kuvia vain kukista, joissa lehdet häämöttävät taustalla. Olen yrittänyt arvailla, mitä kasvaa tuuheana siinä paikassa, johon viime kesänä laitoin kaksi siemenestä kasvattamaani syyssädekukkaa ja päätynyt siihen, ettei ole ainakaan se, mutta voisi olla tuulentuoma ruusuruoho. Ei vielä kuki, mutta nuppu just sellainen mykerö, pariliuskaiset lehdet.

Lehdet on vähän niin kuin hyvin liuskaiset voikukan lehdet. Väriltään harmahtavanvihreät, nukkaisen näköiset.

Voin ottaa kuvankin kohta.

Kiitos, kuulostaa oikealta arvaukselta. Oisin tietysti voinut ottaa itsekin kuvan, mutta akku pitäis panna lataukseen…

Tämä A.i.k.a:n pihasoran joukosta kaivettu etelänruusuruoho kuuluu (myös) kesän ihanimpiin (ja mikä ei kuuluisi…) Mahtava viininväri

Sekasotku, joka aukeaa ympärillä, on ylikasvanut lastentarha. Virallista penkkiä en vain saa aikaan :confused:

Jotain toista lajiketta edustava etelänruusuruoho, väri vaaleampi kuin edellisellä

Nämä vaaleanlilat ovat tulleet meille törmäkukkina, mutta ovat kyllä mielestäni ruusuruohoja.

Vertailun vuoksi, nämä ovat käsittääkseni oikeasti törmäkukkia, Scabiosa

Lehdetkin näillä kahdella erilaiset.

Kyllä ne mun mielestäni ihan törmäkukilta näyttää.

vaikea nähdä lehtimuotoa kuvasta, mutta mun ruusuruohot (luonnonkantaa) on kyllä paljo pienempiä ja haileamman värisiä, siis vaaleanpunaisia. Lähisukua kuitenkin.

Törmäkukkiakin on erilaisia. Mulla on noita kumpaakin.

Muoks. Nuo ylemmät on varmaankin scabiosa japonica, ehkä Ritz Blue tai miten se nyt mahdettiinkaan kirjoittaa. Alempi taas on ilmeisesti scabiosa caucasica. Näin siis kuvittelisin.

Mukava kun laitat kuvia ko. kasveista!

tuo “luonnonvarainen” on muuten ahkera siementään,taimia tekee aivan mahdottomasti.