Ruusuruoho, Knautia

Olen huomannut… ja kyllä nuo eteläiset versiot myös pärjäävät siemennyskisassa, siksi niitä taimia saimme Aika:n pihalta muutama vuosi sitten.

Mulla on jo kova kevätkuume, pitänyt helpottaa oloa kuvia laittamalla :slight_smile:

Kivikkotörmäkukkana olen samannäköisiä ostanut.

Etelänruusuruoho

Ihan tavis ruusuruoho
ruusuruoho

Oletteko onnistuneet siirtämään etelänruusuruohoa? Mulla on huonossa paikassa, mutta nyt luin, että sillä on paalujuuret. Tykkääköhän siis huonoa siirrosta?

Ota varalta siemeniä talteen, sehän leviää helposti siemenistä.

Tämä oli kaunis, sain Rayalta. Etelänruusuruoho.

Löytyykö keltään kuvaa lehtiruusukkeesta? Täällä tää klassinen ilmiö: “kyllä mä muistan mitä oon tähän kylvänyt…” :smirk:

Ruusuruoho, Knautia

Ketoruusuruoho eli ruusuruoho ( Knautia arvensis) on heinä–elokuussa kukkiva monivuotinen ruohovartinen kasvi. Sen kukat ovat vaaleanpunaisia tai sinivioletteja. Ruusuruohoa esiintyy vakinaisesti Etelä- ja Keski-Suomessa; idässä ja Ahvenanmaalla se on varsin yleinen. Lapissa ruusuruoho on uustulokas.

Ruusuruohon kukinnot houkuttelevat perhosia, kimalaisia, mehiläisiä, kukkakärpäsiä, kovakuoriaisia ja monia muita hyönteisiä. Kukinta kestää pitkään ja varsinkin loppukesällä ruusuruoho on arvokkaimpia mesikasveja. Se on myös siemensyöjälintujen mieleen ja tarjoaa hyvää ravintoa esimerkiksi punatulkulle.

Kuva yllä: Ketoruusuruoho

Etelänruusuruoho (Knautia macedonica)
Muistuttaa Suomessakin luonnonvaraisena kasvavaa ketoruusuruohoa, mutta lajit on helposti erotettavissa ainakin kukkien värin perusteella. Etelänruusuruoho on monivuotinen, 50-80 cm korkea, kukat viininpunaiset. Kukkii pitkän heinä-elokuussa. Kasvi houkuttelee runsaasti perhosia. Kasvupaikka aurinkoinen, kuivahko tai tuore, läpäisevä, hiekkapitoinen ja ravinteikas. Ei ole kovin pitkäikäinen, mutta viihtyessään kylväytyy ympäristöön.

Kuva yllä: Etelänruusujuuri