Hmm! Naminami! - Pitäisköhän tehdä tikusta asiaa Tuusulaan päin joulunseutuna:D!
Hmm naminami hiivatti on jo herukat kadonneet pensaista. Onnistuisikohan karviaisesta?
Ollaan joskus tehty karviaislikööriä, hyvää oli. Piti laittaa saman verran sokeria kuin on viinaa, mutta me laitettiin suunnilleen 3/4 eli vähemmän.
Pitäsikö ne karviaiset muussata sinne ja sitten myöhemmin siivilöidä roippeet?
kokonaisina, ei mössönä…
Muistelen, että tehtiin haarukalla reikiä, vai veitselläkö se oli. Ovat niin kovakuorisia, ettei maku muuten irtoa. Siivilällä kyllä sit eroteltiin marjat, ja syötiin ne pikkuhiljaa… aika tujua tavaraa.
Pitää kokeilla, jos onnistuisi paremmin kun meikäläisen rommiruukku viime vuonna, voisi ilahduttaa sukulaisia jouluna ;D
Minä olen tehnyt karpaleista likööriän.
Niihin tehtiin neulalla reikä mulla oli pitkä ohut neula ja pujottelin niitä marjoja siihen kuin helminauhaa tekisin vain lanka puuttu putosivat kippaan eli tuli kaksi pientä reikää marjaan. Hyvää mehua tuli ja kirkaan punaista jos muusaa tai tekee liian ison reijän tulee mehusta sameeta ja täytyy valuttaa sideharson läpi.
Luulen että viinimarjoissa ja karpaleissa on kanssa vahva kuori eli reikiä suosittelen.
Minä laitoin karpaleita 2 litraa viinaa litran sokeria laitoin alle puolia.
Sisällä huoneen lämössä pidin 6 viikkoa välissä huljutin kannua sitten vain siivilän läpi marjat pois pullotin mehun.
Minä pakastin marjat ja laitoin vähän kerralla hedelmä kakkun taikinaan mukaan
No tuo neulasysteemi kuulostaa sellaiselta kärsivällisen hommalta, meikäle taitaa sopia paremmin sellainen haarukalla tökkiminen. Ja viina on sitten vodkaa tai kossua?
Se on sama kumpaa laittaa maku kysymys kummasta tykkää mä laitoin kossua
Minä tein marja-aroniasta - tuli upean väristä tumman punaista, mutta se maku, juomatta jäi8] Viski voisi toimia sen kanssa paremmin tai joku parempi kirkas, laitoin erinäisiä erinäisistä kekkereistä jääneitä pullojen jämiä, kun ei meillä muuten kirkkaita kulu.
Minen tykkää kummastakaan mutta juottaisinkin muille sitä likööriä Pullonpohjajämistä voi tosiaan tulla eksoottinen yhdistelmä ;p Minullahan on kaapissa muuten viime vuotinen greippivotkakokeilulikööri, jokohan on maku jalostunut. Samoin taitaa olla kohta 10 vuotta vanhaa mansikkalikööriä, kukaan ei uskalla maistaa
Täällä sitä tehtaillaan jotain penttiläisten omaa viinatehdasta. Mahtaako taimienvaihtopäivillä olla pullotkin kierrossa? Vitsi, vitsi.
luumut ja sokeri ja koskenkosva pääsivät purkkeihin. - purkkeja olisi vähän, luumuja vielä paljon mutta liemi loppui. sen siitä saa, kun retostelee; naapurin herrat kävivät tallinnankeikalla eilen ja ennen lähtöään kyselivät, tarvitsenko mitään. tupakkia tuli mutta viinaa ei, kun olin varma, että kyllä se edellinen tämän kerran riittää…
Nam, olipas herkullisen tuntuisia ohjeita
Hik vaan kaikille täältä Heksulan koelaitokselta ;p Muistuipas tästä ketjusta mieleen nuo aiemmat sopat ja sieltähän niitä löytyi kaapin perukoilta. Nyt maistettiin.
10 vuotias mansikkalikööri tosiaan maistuu mansikkalikööriltä.
Yhdessä pullossa oli jotain suht samanväristä, alkumaku astianpesuaineinen, jälkimaku hieman mansikkainen.
Sitruuna-, greippivotka, sitruunamelissalikööri on hmm…virtsan väristä mutta itseasiassa hyvää, jänskän makuista.
Hei, asuin Saksassa 5 vuotta ja siellä tehdää yleisesti rommiruukkua, Steintöpfchen tai Steinkrug,:
Otetaan iso purkki, joka voidaan sulkea tiiviisti. Sinne laitetaan kesän ja syksyn marjat ja hedelmät kerroksittain. kaikki huuhdotaan ensin puhtaiksi ja irtovesi kuivataan pois. Lisättävän marjan-hedelmän verran tulee painona kidesokeria. Isommat hedelmät pilkotaan ja kivet, kodat tms. poistetaan. Astiaan kaadetaan joka lisäyksen jälkeen 54 % rommia niin, että hedelmät ja sokeri jäävät nesteen pinnan alle. Viimeisen marjalisäyksen jälkeen purkki sukjetaan huolellisesti. Jouluna purkin sisältö sekoitetaan ja tarjoillaan esim. jälkiruokana. Sisältö on ruskeanmustaa, mutta voi sitä hyvää makua.
Poikani teki vatuista ja mustikoista Viru Valgen, 80%, avulla likööriä. likööri ja marjat olivat tällä viikolla juotavan ja syötävän hyviä. Mustaviinimarja ja vattu oli melkein yhtä hyvää.
Suosittelen kaikkia näitä.
pitänee kokeilla kivipekan ohjetta!
kivipekan ohjeella meinaan ensi vuonna rakennella rommiruukkua, kuullostaa tosi hyvältä! Varmaan muutamia ruukkuja teen samanaikaisesti, siinähän on sitten pari aivan ihanaa joulutervehdystäkin valmiina tähän aikaan vuoden kuluttua Kiitos mainiosta ideasta !
Nesteen voi nauttia erikseen vaikka glöginä ja hedelmät/marjat kanelilla maustetun kermavaahdon kera.